Sinirbilim (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | SBY5013 | ||||
Ders İsmi: | Temel Nörofarmokoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. GÖKÇER ESKİKURT | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Yusuf Sarıoğlu | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin Amacı Bu ders genel farmakoloji kavramlarını; absorpsiyon, dağılım, itrah ve detoksifikasyon mekanizmalarını; Santral Sinir Sistemi nörotransmiterleri ve SSS hastalıklarında kullanılan ilaçları ve etki mekanizmalarını öğretmeyi amaçlamakta ve hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders genel farmakoloji kavramlarını; absorpsiyon, dağılım, itrah ve detoksifikasyon mekanizmalarını; Santral Sinir Sistemi nörotransmiterleri ve SSS hastalıklarında kullanılan ilaçları ve etki mekanizmalarını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Genel farmakoloji kavramlarını öğrenebilme 2) İlaçların sınıflandırılmasını öğrenebilme 3) Absorpsiyon, dağılım, itrah ve detoksifikasyon mekanizmalarını öğrenebilme 4) İlaçların vücuttaki etki yerleri ve mekanizmalarını öğrenebilme 5) İlaç etkileşimlerini ve advers etkileri öğrenebilme 6) Bazı hastalıklarda kullanılan ilaçları ve etki mekanizmalarını öğrenebilme 7) Akılcı ilaç kullanımı hakkında bilgi sahibi olma 8) SSS fonksiyonlarında rol oynayan nörotransmiterlerin sentez salıverilme etkiledikleri reseptör öğrenebilme 9) SSS hastalıklarında kullanılan ilaçları ve etki mekanizmalarını öğrenebilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Farmakolojiye Giriş ve Temel kavramlar | |
2) | İlaçların Farmasötik Şekilleri ve İlaç Veriliş Yolları | |
3) | Farmakokinetik Özellikler; İlaçların Absorbsiyonu, Biyotransformasyonu, Dağılımı, Eliminasyonu | |
4) | Farmakodinamik Özellikler; Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi, İlaçlarda Doz Hesaplanması, İlaç Etki Mekanizmaları | |
5) | Farmakodinamik özellikler; İlaç reseptör ilişkisi, İlaç etkisini değiştiren faktörler | |
6) | İlaç etkileşmeleri; İlaçların toksik etkileri ve Akut ilaç zehirlenmesine yaklaşım, Çocuklarda, yaşlılarda, gebelik ve laktasyonda ilaç kullanımı, Akılcı İlaç Kullanımı | |
7) | Ara sınav | |
8) | Dopaminergik yolaklar ve ilgili SS hastalıkları | |
9) | Serotinerjik yolaklar ve ilgili SS hastalıkları | |
10) | Noradrenerjik yolaklar ve ilgili SS hastalıkları | |
11) | Opioiderjik yolaklar ve ilgili SS hastalıkları | |
12) | GABAerjik yolaklar ve ilgili SS hastalıkları | |
13) | Glutaminerjik yolaklar ve ilgili SS hastalıkları | |
14) | Tartışma | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Goodman and Gilman s The Pharmacological Basis of Therapeutics, Laurence Brunton, Bruce A. Chabner, Bjorn Knollman, McGraw and Hill Company, 2006 2. Lippincott s Illustrated Reviews: Pharmacology, Richard A. Harvey, Michelle A Clark, Richard Finkel, Jose A. Rey, Karen Whalen, LWW, 2012 3. Basic and Clinical Pharmacology-Katzung, Bertram G. Katzung, McGraw-Hill Companies, 2015 |
Diğer Kaynaklar: | 1. Goodman and Gilman s The Pharmacological Basis of Therapeutics, Laurence Brunton, Bruce A. Chabner, Bjorn Knollman, McGraw and Hill Company, 2006 2. Lippincott s Illustrated Reviews: Pharmacology, Richard A. Harvey, Michelle A Clark, Richard Finkel, Jose A. Rey, Karen Whalen, LWW, 2012 3. Basic and Clinical Pharmacology-Katzung, Bertram G. Katzung, McGraw-Hill Companies, 2015 |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
3) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
4) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. | |||||||||
5) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
6) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme | |||||||||
7) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme. | |||||||||
8) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. | 3 |
2) | Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. | 3 |
3) | Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. | 2 |
4) | Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. | |
5) | Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. | 2 |
6) | Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme | |
7) | Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme. | |
8) | Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 27 |
Sunum / Seminer | 1 | 20 |
Ödevler | 8 | 41 |
Küçük Sınavlar | 1 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Final | 1 | 50 |
Toplam İş Yükü | 190 |