Sinirbilim (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBY5013
Ders İsmi: Temel Nörofarmokoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. GÖKÇER ESKİKURT
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Yusuf Sarıoğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin Amacı Bu ders genel farmakoloji kavramlarını; absorpsiyon, dağılım, itrah ve detoksifikasyon mekanizmalarını; Santral Sinir Sistemi nörotransmiterleri ve SSS hastalıklarında kullanılan ilaçları ve etki mekanizmalarını öğretmeyi amaçlamakta ve hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders genel farmakoloji kavramlarını; absorpsiyon, dağılım, itrah ve detoksifikasyon mekanizmalarını; Santral Sinir Sistemi nörotransmiterleri ve SSS hastalıklarında kullanılan ilaçları ve etki mekanizmalarını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Genel farmakoloji kavramlarını öğrenebilme
2) İlaçların sınıflandırılmasını öğrenebilme
3) Absorpsiyon, dağılım, itrah ve detoksifikasyon mekanizmalarını öğrenebilme
4) İlaçların vücuttaki etki yerleri ve mekanizmalarını öğrenebilme
5) İlaç etkileşimlerini ve advers etkileri öğrenebilme
6) Bazı hastalıklarda kullanılan ilaçları ve etki mekanizmalarını öğrenebilme
7) Akılcı ilaç kullanımı hakkında bilgi sahibi olma
8) SSS fonksiyonlarında rol oynayan nörotransmiterlerin sentez salıverilme etkiledikleri reseptör öğrenebilme
9) SSS hastalıklarında kullanılan ilaçları ve etki mekanizmalarını öğrenebilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Farmakolojiye Giriş ve Temel kavramlar
2) İlaçların Farmasötik Şekilleri ve İlaç Veriliş Yolları
3) Farmakokinetik Özellikler; İlaçların Absorbsiyonu, Biyotransformasyonu, Dağılımı, Eliminasyonu
4) Farmakodinamik Özellikler; Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi, İlaçlarda Doz Hesaplanması, İlaç Etki Mekanizmaları
5) Farmakodinamik özellikler; İlaç reseptör ilişkisi, İlaç etkisini değiştiren faktörler
6) İlaç etkileşmeleri; İlaçların toksik etkileri ve Akut ilaç zehirlenmesine yaklaşım, Çocuklarda, yaşlılarda, gebelik ve laktasyonda ilaç kullanımı, Akılcı İlaç Kullanımı
7) Ara sınav
8) Dopaminergik yolaklar ve ilgili SS hastalıkları
9) Serotinerjik yolaklar ve ilgili SS hastalıkları
10) Noradrenerjik yolaklar ve ilgili SS hastalıkları
11) Opioiderjik yolaklar ve ilgili SS hastalıkları
12) GABAerjik yolaklar ve ilgili SS hastalıkları
13) Glutaminerjik yolaklar ve ilgili SS hastalıkları
14) Tartışma
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Goodman and Gilman s The Pharmacological Basis of Therapeutics, Laurence Brunton, Bruce A. Chabner, Bjorn Knollman, McGraw and Hill Company, 2006
2. Lippincott s Illustrated Reviews: Pharmacology, Richard A. Harvey, Michelle A Clark, Richard Finkel, Jose A. Rey, Karen Whalen, LWW, 2012
3. Basic and Clinical Pharmacology-Katzung, Bertram G. Katzung, McGraw-Hill Companies, 2015
Diğer Kaynaklar: 1. Goodman and Gilman s The Pharmacological Basis of Therapeutics, Laurence Brunton, Bruce A. Chabner, Bjorn Knollman, McGraw and Hill Company, 2006
2. Lippincott s Illustrated Reviews: Pharmacology, Richard A. Harvey, Michelle A Clark, Richard Finkel, Jose A. Rey, Karen Whalen, LWW, 2012
3. Basic and Clinical Pharmacology-Katzung, Bertram G. Katzung, McGraw-Hill Companies, 2015

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. 3 3 3 3 3 3 3 3 3
3) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. 2 2 2 2 2 2 2 2 2
4) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme.
5) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. 2 2 2 2 2 2 2 2 2
6) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme
7) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme.
8) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. 3
2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. 3
3) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. 2
4) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme.
5) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. 2
6) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme
7) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme.
8) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 9 27
Sunum / Seminer 1 20
Ödevler 8 41
Küçük Sınavlar 1 2
Ara Sınavlar 1 20
Final 1 50
Toplam İş Yükü 190