Sinirbilim (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBY5101
Ders İsmi: Hücresel Sinirbilim ve Motor Sistemler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
7
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. GÖKÇER ESKİKURT
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Ü. Gökçer Eskikurt; Dr. Öğr. Üyesi Esma Nur Okatan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sinir sistemini oluşturan hücrelerin temel işleyiş mekanizmalarını öğretmek ve sinir hücrelerini biyofiziksel açıdan incelemek. Motor sistemin sinir sistemi ile ilgili bileşenlerini ve birbirleri arasındaki ilişkileri öğrenmek
Dersin İçeriği: Dersin ilk yarısında sinirbilim ile ilgili temel biyofiziksel kavramların incelenmesi, sinir hücrelerinin biyolojik yapıları ve moleküler fonksiyonları, moleküler düzeyde nöronların etkileşimi, nörokimyasal iletinin moleküler yolakları ve sinirsel iletimin elektrokimyasal temelleri gibi kavramlar ele alınacaktır. Dersin ikinci yarısında ise sinir sistmeinin motor bileşenleri ve motor hareketlerin düzenlenmesinde etkin olan beyin bölgeleri ve işlevleri ele alınacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Membran ve aksiyon potansiyelini bilir
2) İyon kanallarının işlevlerini tanımlar
3) Sinaptik iletinin gerçekleşmesini anlatır
4) Sinaptik plastisiteyi tanımlar
5) Refleksleri bilir ve ortaya çıkış mekanizmasını tanımlar
6) Serebral kortekste motor bölgenin işlevini bilir
7) Serebellum ve bazal ganliyonun motor hareketin düzenlenemesine katkısını tanımlar
8) Otonom sinir sistemi bilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sinir hücrelerinin elektrik sinyali
2) Voltaja bağlı zar geçirgenliği
3) İyon kanalları ve taşıyıcılar
4) Nörotransmitterler ve reseptörleri
5) Sinaptik İletim
6) Nöron içindeki moleküler haberleşme-I
7) Nöron içindeki moleküler haberleşme-II
8) Ara sınav
9) Aşağı motor nöron devreleri ve motor kontrol
10) Beyin sapı ve serebellumun üst motor nöron kontrolü
11) Basan gangliyonlarla hareketin düzenlenmesi
12) Serebellum ile hareketin düzenlenmesi
13) Göz hareketleri ve sensorimotor bütünleştirme
14) Otonom motor sistem
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Guyton Medikal Fizyoloji
Purves neuroscience
Diğer Kaynaklar: Cell Physiology Nicholas Sperelakis
Biophysics W. Hoppe

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. 3 3 3 3 3 3 3 3
2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. 3 3 3 3 3 3 3 3
3) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. 2 2 2 2 2 2 2 2
4) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. 1 1 1 1 1 1 1 1
5) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme.
6) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme
7) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme.
8) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. 1 1 1 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. 3
2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. 3
3) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. 2
4) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. 1
5) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme.
6) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme
7) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme.
8) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Ödevler 1 30
Ara Sınavlar 1 30
Final 1 50
Toplam İş Yükü 188