Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, oyun endüstrisinde kadınların ve toplumsal cinsiyet çeşitliliğine sahip bireylerin rolleri, temsilleri ve katılımlarını eleştirel bir bakış açısıyla incelemektir. Öğrenciler, sektördeki yapısal eşitsizlikleri keşfedecek, oyunlardaki karakter temsillerini analiz edecek, kapsayıcı tasarım uygulamalarını öğrenecek ve kadınlar ile dışlanan topluluklar için profesyonel gelişim yollarını değerlendirecektir. Dersin sonunda öğrenciler, bu alandaki temel zorlukları ve fırsatları tanıyabilecek ve kendi yaratıcı ve eleştirel çalışmalarıyla daha kapsayıcı bir oyun kültürüne katkıda bulunabileceklerdir. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, oyun sektöründe toplumsal cinsiyet temsili, eşitlik ve kapsayıcılık konularını disiplinlerarası bir bakış açısıyla ele alır. Öğrenciler, oyunlarda kadınların ve toplumsal cinsiyet çeşitliliğine sahip bireylerin tarihsel ve güncel rollerini inceleyecek; karakter tasarımlarında anlatısal ve görsel temsilleri analiz ederek sektöre yerleşmiş kalıp yargıları ve önyargıları eleştirel bir şekilde değerlendireceklerdir. Ders kapsamında kapsayıcı oyun geliştirme pratikleri, erişilebilirlik, emek koşulları ve iş yerinde karşılaşılan ayrımcılık gibi temalar işlenir. Ana akım ve bağımsız oyun dünyasında kadınların katkıları ile topluluk oluşturma, mentorluk ve savunuculuk ağları da incelenir. Kuramsal okumalar, vaka analizleri ve yaratıcı yansımalar aracılığıyla öğrenciler, oyunlarda toplumsal cinsiyet dinamiklerini eleştirel olarak değerlendirme ve kendi kapsayıcı tasarım veya analiz projelerini geliştirme becerisi kazanacaklardır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Derse Giriş & Oyunlarda Toplumsal Cinsiyet |
Oku: Shaw (2014), Giriş bölümü |
2) |
Oyun Tarihinde Kadınların Yeri |
İzle: “1980’den Günümüze Oyunlarda Kadınlar” videosu |
3) |
Oyun Anlatılarında Temsil |
Toplumsal cinsiyetli anlatılar içeren oyun örnekleri izle/oyna |
4) |
Görsel Tasarım ve Kadın Karakterler |
Prepare a case study on a female game character |
5) |
Oyun Kültüründe Erkeklik ve Dışlama |
Oku: “Gaming Masculinities” metninden bir bölüm |
6) |
Kapsayıcı Oyun Tasarımı İlkeleri |
Oku: Kapsayıcı tasarım kontrol listesi + bir oyunu incele |
7) |
Ara Sınav / Yansıma |
Tüm haftaları gözden geçir, kısa yansıma yazısı hazırla |
8) |
İş Yerinde Eşitsizlik ve Emek Koşulları |
Oku: Stüdyolarda cinsiyet ayrımcılığına dair makaleler |
9) |
Queer ve Feminist Bağımsız Oyunlar |
Bir bağımsız feminist/queer oyun seç ve incele |
10) |
Oyun Toplulukları ve Savunuculuk |
Araştır: Kadın odaklı oyun grupları veya hareketler |
11) |
Sektörde Mentorluk ve Ağ Kurma |
Konuk için soru hazırla ya da etkinlik değerlendirmesi yaz |
12) |
Final Proje Atölyesi |
Proje taslağını sınıfa getir, geri bildirim al |
13) |
Final Sunumları |
Final proje teslimi ve sunum hazırlığı |
14) |
Kapanış ve Genel Yansıma |
Final yansıma yazısı (isteğe bağlı) |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve elektrik ve elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık elektrik-elektronik mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir devre, cihazı veya sistemi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. |
|
4) |
Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın elektrik-elektronik mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; elektrik-elektronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|