JOB144 MEDEX Sağlıkta Sanal Gerçeklik Teknolojileriİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar AnesteziÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Anestezi

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: JOB144
Ders İsmi: MEDEX Sağlıkta Sanal Gerçeklik Teknolojileri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. HASİP PEKTAŞ
Dersi Veren(ler): Hatice Öz Pektaş
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere sanal gerçeklik (VR) teknolojilerinin sağlık alanındaki kullanımını, uygulama biçimlerini, potansiyel faydalarını ve etik-sosyal etkilerini kavratmak; sağlık hizmetlerinde VR destekli çözümleri analiz edebilecek bilgi ve becerileri kazandırmak.
Dersin İçeriği: Sanal gerçeklik teknolojisinin temelleri, donanım ve yazılım bileşenleri; tıp eğitiminde, terapötik uygulamalarda, cerrahi simülasyonlarda ve rehabilitasyonda kullanımı; VR tabanlı psikoterapi; hasta eğitimi ve farkındalık uygulamaları; etik, yasal ve güvenlik sorunlarının ele alınması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sanal gerçeklik teknolojilerinin temel yapılarını ve bileşenlerini tanımlayabilmesi.
2) Sağlık alanında VR uygulamalarının tarihsel gelişimini ve çeşitlerini açıklayabilmesi.
3) Cerrahi eğitim, psikoterapi ve rehabilitasyon gibi alanlarda VR kullanımını analiz edebilmesi.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sanal gerçeklik teknolojisinin tanımlanması ve sağlık alanındaki tarihsel gelişiminin incelenmesi. -
2) VR donanım ve yazılım bileşenlerinin sağlık uygulamaları açısından ele alınması. -
3) Tıp eğitiminde sanal gerçeklik destekli simülasyonların kullanılmasının değerlendirilmesi. -
4) Cerrahi eğitimde VR teknolojilerinin beceri kazandırma açısından incelenmesi. -
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon süreçlerinde sanal gerçeklik uygulamalarının tartışılması. -
6) Psikoterapide VR tabanlı maruz bırakma ve gevşeme tekniklerinin değerlendirilmesi. -
7) Ağrı yönetimi ve kronik hastalıklarda sanal gerçekliğin destekleyici tedavi olarak kullanılması. -
8) Hasta eğitimi ve farkındalık artırımı için VR senaryolarının geliştirilmesi. -
9) VR uygulamalarında kullanıcı deneyimi ve erişilebilirlik kriterlerinin ele alınması. -
10) Etik, mahremiyet ve veri güvenliği sorunlarının sağlıkta VR bağlamında değerlendirilmesi. -
11) Gerçek zamanlı biyoveri takibi ile entegre VR sistemlerinin potansiyelinin tartışılması. -
12) VR teknolojisinin sağlıkta uzaktan tedavi ve telerehabilitasyon süreçlerinde kullanılması. -
13) Sağlık sistemine entegre edilmiş örnek VR projelerinin vaka analizleriyle incelenmesi. -
14) Öğrenci proje sunumlarının yapılması ve genel ders çıktılarının tartışılması. -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Virtual Reality in Medicine" – Robert Riener & Matthias Harders
(Springer, 2008)
Diğer Kaynaklar: "Augmented and Virtual Reality in Healthcare" – Lei Xing & Maryellen Giger
(Cambridge University Press)

Journal of Medical Internet Research

Frontiers in Virtual Reality – Health Applications

IEEE Journal of Biomedical and Health Informatics

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Anestezi teknikeri meslek bilincine sahiptir.
2) Anestezi teknikerinin görev, yetki ve sorumluluklarının neler olduğunu bilir ve ameliyathanede uyumlu ekip çalışması yürütecek etik davranışlar sergiler.
3) Çağdaş sağlık teknikeri anlayışına uygun, hasta ile iletişimini yürütebilecek, alanı ile ilgili öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirebilen temel bilgi, beceri ve donanıma sahiptir.
4) Hastalara zarar vermeden, sepsi-antisepsi, sterilizasyon, kontaminasyon ve enfeksiyon hakkında temel bilgilere sahip olarak sağlık hizmeti sunduğu çalıştığı ortamında hijyene önem verir.
5) Anestezi uygulamalarında kullanılan tıbbi terimleri anlar ve kullanır.
6) İnsan vücudunun temel yapı ve işlevleri ile biyokimyasal mekanizmaları bilir ve mesleki çalışmalarında kullanır.
7) Temel anatomi ve sistemlere ait hastalıklar hakkında genel bilgilere sahiptir.
8) Mesleğini uygularken uygun bilgi kaynaklarından, bilgi teknolojilerinden yararlanabilir.
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
11) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
13) Ekip çalışmasını içselleştirmiştir, temel anestezik farmakoloji bilgisine sahip olarak, güvenli anestezik ve analjezik uygulamalarını anestezi hekimi ile birlikte gerçekleştirir.
14) Genel ilk yardım bilgisine sahip olarak acil durumlarda uygun yaklaşım ve doğru uygulama becerisini gösterir.
15) Ekip çalışması için gerekli disipline sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlik yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Anestezi teknikeri meslek bilincine sahiptir. 2
2) Anestezi teknikerinin görev, yetki ve sorumluluklarının neler olduğunu bilir ve ameliyathanede uyumlu ekip çalışması yürütecek etik davranışlar sergiler. 1
3) Çağdaş sağlık teknikeri anlayışına uygun, hasta ile iletişimini yürütebilecek, alanı ile ilgili öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirebilen temel bilgi, beceri ve donanıma sahiptir. 1
4) Hastalara zarar vermeden, sepsi-antisepsi, sterilizasyon, kontaminasyon ve enfeksiyon hakkında temel bilgilere sahip olarak sağlık hizmeti sunduğu çalıştığı ortamında hijyene önem verir. 1
5) Anestezi uygulamalarında kullanılan tıbbi terimleri anlar ve kullanır. 2
6) İnsan vücudunun temel yapı ve işlevleri ile biyokimyasal mekanizmaları bilir ve mesleki çalışmalarında kullanır. 2
7) Temel anatomi ve sistemlere ait hastalıklar hakkında genel bilgilere sahiptir. 2
8) Mesleğini uygularken uygun bilgi kaynaklarından, bilgi teknolojilerinden yararlanabilir. 1
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. 2
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. 2
11) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. 1
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
13) Ekip çalışmasını içselleştirmiştir, temel anestezik farmakoloji bilgisine sahip olarak, güvenli anestezik ve analjezik uygulamalarını anestezi hekimi ile birlikte gerçekleştirir. 1
14) Genel ilk yardım bilgisine sahip olarak acil durumlarda uygun yaklaşım ve doğru uygulama becerisini gösterir. 2
15) Ekip çalışması için gerekli disipline sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlik yürütür. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 5 3 112
Ara Sınavlar 1 4 2 6
Final 1 4 2 6
Toplam İş Yükü 124