Ameliyathane Hizmetleri (İÖ)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: JOB137
Ders İsmi: XR Türkiye ile Genişletişmiş Gerçeklik Teknolojileri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. NEVZAT ALP BÜYÜKYÜKSEL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, artırılmış gerçeklik (AR), sanal gerçeklik (VR) ve karma gerçeklik (MR) gibi genişletilmiş gerçeklik (XR) teknolojilerinin temel ilkelerini, uygulama alanlarını ve toplumsal etkilerini kapsamlı bir şekilde incelemektir. Öğrenciler, XR Türkiye iş birliğiyle, hem kuramsal bilgiler edinecek hem de sektörel pratiklere dair güncel örneklerle deneyim kazanacaklardır. Ders sonunda öğrencilerin, XR teknolojilerini yaratıcı bir şekilde analiz edebilmesi, değerlendirebilmesi ve kendi projelerini geliştirebilecek düzeye ulaşması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders, artırılmış gerçeklik (AR), sanal gerçeklik (VR) ve karma gerçeklik (MR) teknolojilerinin kuramsal temellerini ve pratik uygulamalarını kapsamlı biçimde ele alır. XR teknolojilerinin tarihsel gelişimi, teknik bileşenleri, kullanıcı deneyimi tasarımı ve anlatı yapıları detaylandırılırken; eğitim, sağlık, mimarlık ve kültür gibi farklı alanlardaki kullanım örneklerine odaklanılır. Ders kapsamında öğrenciler, XR Türkiye iş birliğiyle sektörden davetli konuşmacıları dinleme ve atölye çalışmalarına katılma fırsatı bulurlar. Öğrencilerden dönem sonunda yaratıcı ve teknik açıdan güçlü bir XR projesi geliştirmeleri beklenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenci, XR teknolojilerinin temel kavramlarını ve tarihsel gelişimini açıklayabilir.
2) Öğrenci, XR uygulamalarını analiz ederek farklı alanlardaki kullanım örneklerini değerlendirebilir.
3) Öğrenci, temel düzeyde XR içerikleri tasarlayıp sunabilecek yaratıcı ve teknik beceriler geliştirebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: XR Nedir? Kavramlar ve Kapsam XR teknolojileriyle daha önce karşılaştığınız deneyimleri düşünün. Hangi platformlarda gördünüz? Bu deneyimler sizde nasıl bir etki bıraktı?
2) XR Teknolojilerinin Tarihi ve Gelişimi Teknolojik gelişmelerin nasıl evrildiğini araştırın. XR’nin doğuşunu etkileyen önceki teknolojileri listelemeye çalışın.
3) Artırılmış Gerçeklik (AR): Temel Teknolojiler ve Kullanım Alanları Telefonunuzda ya da tabletinizde deneyimlediğiniz bir AR uygulamasını gözlemleyin. Neyi başarılı buldunuz, neyi eksik?
4) Sanal Gerçeklik (VR): Donanım, Yazılım ve Deneyim Tasarımı Daha önce bir VR gözlüğü kullandıysanız deneyiminizi yazın. İlk defa kullanacaksanız, VR hakkında ön yargılarınızı ve beklentilerinizi düşünün.
5) Karma Gerçeklik (MR) ve Genişletilmiş Gerçeklik Spektrumu Gerçeklik ve kurgu arasındaki sınırların nasıl bulanıklaştığını düşünün. XR bu sınırları nasıl etkiliyor?
6) XR ve Hikâye Anlatımı: Anlatı Yapıları ve Etkileşim En beğendiğiniz dijital hikâyeyi hatırlayın. Bu anlatı XR ortamında olsaydı nasıl daha etkili hale gelebilirdi?
7) XR ile Tasarım: Deneyimsel Tasarım ve Kullanıcı Odaklılık Günlük hayatınızda sizi rahatsız eden bir teknolojik deneyimi düşünün. Kullanıcıyı daha iyi anlayan bir tasarım nasıl olurdu?
8) Ara Sınav Önceki haftalardaki kavramları kendi kelimelerinizle özetleyin. Konuları birbirine bağlayan temel fikirleri not alın.
9) XR Türkiye Oturumu: Sektör Uygulamaları ve Girişimcilik Bir XR girişimi kuracak olsanız hangi sektöre odaklanırdınız? Neden?
10) Eğitimde XR: Öğrenme Ortamlarının Yeniden Tasarımı Eğitimde geleneksel yöntemlerin sınırlılıklarını düşünün. XR ile aşılabilecek örnekler neler olabilir?
11) Sağlıkta ve Mimarlıkta XR Uygulamaları Sağlık ya da mimarlık alanında XR'nin faydalı olabileceği bir senaryo tasarlayın.
12) Etik, Gizlilik ve Sosyal Etkiler XR teknolojilerinin etik açıdan riskli olabileceği bir durum düşünün. Bu riski nasıl önleyebilirsiniz?
13) Final Proje Sunum Hazırlığı Proje fikrinizi kısa bir taslak hâlinde yazın. Kim için, ne amaçla, hangi platformda geliştirilecek?
14) Final Proje Sunumları Sunum gününden önce, anlatmak istediğiniz ana mesajı bir cümleyle ifade etmeye çalışın.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sherman, W. R., & Craig, A. B. (2022). Understanding virtual reality: Interface, application, and design (3rd ed.). Morgan Kaufmann.
Diğer Kaynaklar: Sherman, W. R., & Craig, A. B. (2022). Understanding virtual reality: Interface, application, and design (3rd ed.). Morgan Kaufmann.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili teorik bilgiye ve uygulama ve alanıyla ilgili öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alıp çözüm geliştirme becerisine sahiptir.
2) Alanıyla ilgili görev hak ve sorumlulukları içeren mevzuata hakimdir.
3) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili tıbbi terimlerin bilgisine sahiptir.
4) İdeal ameliyathane ortamı ile ilgili bilgi sahibidir.
5) Cerrahi teknikleri, ameliyathanede kullanılan araç ve malzemelerin bilgisine sahiptir.
6) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır. Ekip çalışması bilincine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinliklerini yürütür.
7) Ameliyathanenin ve ameliyat ekibinin aseptik hazırlıklarını yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
8) Sepsi-antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon, kontaminasyonla ilgili teorik ve pratik bilgiye sahiptir.
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
10) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Operasyon ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili teorik bilgiye ve uygulama ve alanıyla ilgili öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alıp çözüm geliştirme becerisine sahiptir.
2) Alanıyla ilgili görev hak ve sorumlulukları içeren mevzuata hakimdir.
3) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili tıbbi terimlerin bilgisine sahiptir.
4) İdeal ameliyathane ortamı ile ilgili bilgi sahibidir.
5) Cerrahi teknikleri, ameliyathanede kullanılan araç ve malzemelerin bilgisine sahiptir.
6) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır. Ekip çalışması bilincine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinliklerini yürütür.
7) Ameliyathanenin ve ameliyat ekibinin aseptik hazırlıklarını yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
8) Sepsi-antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon, kontaminasyonla ilgili teorik ve pratik bilgiye sahiptir.
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
10) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Operasyon ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 2 % 60
Ara Sınavlar 2 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 16 3 5 128
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 134