Mimarlık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI435 | ||||
Ders İsmi: | Sağlığın Geliştirilmesi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. SERPİL TOPÇU | ||||
Dersi Veren(ler): | Serpil Topçu | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilerin, birey, aile ve toplum gruplarının sağlığının koruması ve geliştirilmesi konularında bilgi sahibi olması, sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını kazandırılması, davranış değiştirme stratejilerini planlama, uygulama ve değerlendirme konusunda temel düzeyde bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; sağlık geliştirmesi kavramının tanımı, önemi ve tarihsel gelişmi, sağlığı geliştirme modelleri, ülkemizde sağlığın geliştirilmesine ilişkin uygulamalr ve ebenin görevleri sağlığın geliştirilmesine yönelik farklı alanlarda yapılan uygulama konularını içerir |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Sağlık ve sağlığın geliştirilmesi ilgili kavramları açıklayabilme 2) Sağlığı etkileyen koşullar ve risk faktörlerini tanımlayabilme 3) Sağlığın geliştirmesinde ebenin rol ve sorumlulukları açıklayabilme 4) Sağlığı geliştirmeye yönelik program ve uygulamalrı açıklayabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş | |
2) | Sağlığın Geliştirilmesi Kavramı | ders kaynakları |
3) | Sağlığın Geliştirilmesini Etkileyen Faktörler | references |
4) | Modeller | - |
5) | Türkiye örnekleri | - |
6) | Public holiday | |
7) | ara sınav | ders notları |
8) | Sağlık profesyonelleri ve HP | - |
9) | Stres yönetimi | |
10) | Çevre sağlığı | |
11) | Beslenme ve HP | |
12) | Fiziksel aktivite ve HP | |
13) | Sigara HP | |
14) | Erken tanı ve önemi | |
15) | çocuk sağlığı | |
16) | final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Maville JA, Huerta CG (2008) HealthPromotion in Nursing. ThompsonDelmar Learning, 2nd Edition,New York, USA 2. Allender JA, Rector C, Warner KD 2. Edelman CL, Mandle CL, (2002). Health Promotion Throughout the Lifespan, Mosby, Toronto. 3. Bek, N. (2008). Fiziksel Aktivite ve Sağlığımız, Klasmat Matbaacılık, Ankara. 4. Demirbağ BC. Sağlığı Koruma ve Geliştirme. Göktuğ Basın Yayın ve Dağıtım, Amasya, 2016 5. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri genel Müdürlüğü, Türkiye Obezite (Şişmanlık) İle Mücadele ve Kontrol Programı (2010-2014), 1. Basım, Sağlık Bakanlığı Yayın No: 773. Kuban Matbaacılık Yayıncılık, Ankara, 2010, 6. Öz, F. (2004). Sağlık Alanında Temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. 7. Tabak, R.S. (2000). Sağlık Eğitimi, Somgür Yayıncılık, Ankara |
Diğer Kaynaklar: | 1. Maville JA, Huerta CG (2008) HealthPromotion in Nursing. ThompsonDelmar Learning, 2nd Edition,New York, USA 2. Allender JA, Rector C, Warner KD 2. Edelman CL, Mandle CL, (2002). Health Promotion Throughout the Lifespan, Mosby, Toronto. 3. Bek, N. (2008). Fiziksel Aktivite ve Sağlığımız, Klasmat Matbaacılık, Ankara. 4. Demirbağ BC. Sağlığı Koruma ve Geliştirme. Göktuğ Basın Yayın ve Dağıtım, Amasya, 2016 5. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri genel Müdürlüğü, Türkiye Obezite (Şişmanlık) İle Mücadele ve Kontrol Programı (2010-2014), 1. Basım, Sağlık Bakanlığı Yayın No: 773. Kuban Matbaacılık Yayıncılık, Ankara, 2010, 6. Öz, F. (2004). Sağlık Alanında Temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. 7. Tabak, R.S. (2000). Sağlık Eğitimi, Somgür Yayıncılık, Ankara |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |||||||||||||||
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |||||||||||||||
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |||||||||||||||
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |||||||||||||||
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||||||||||||
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |||||||||||||||
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||||||||
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |||||||||||||||
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |||||||||||||||
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |||||||||||||||
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |
2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |
3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |
4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |
5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |
6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |
7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |
8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |
9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |
10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |
12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |
13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |
14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |
15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final Pratik | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Ara Sınavlar | 3 | 21 |
Final | 4 | 31 |
Toplam İş Yükü | 122 |