Yönetim Bilişim Sistemleri | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI433 | ||||
Ders İsmi: | Yaşamın Temeli Amino Asitler | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ELİF YAVUZ DOKGÖZ | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Elif YAVUZ DOKGÖZ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, amino asitlerin kimyasal yapısını, fonksiyonlarını ve biyolojik sistemlerdeki kritik rollerini öğrencilere tanıtmaktır. Özellikle amino asitlerin protein sentezindeki rollerini, metabolik süreçlerdeki görevlerini ve insan sağlığı üzerindeki etkilerini anlamak hedeflenmektedir. Amino asit metabolizmasının bozulması ile ilişkili hastalıklar ve beslenme yoluyla alınan amino asitlerin insan vücudu üzerindeki etkileri detaylı incelenecektir. |
Dersin İçeriği: | Bu dersi tamamlayan bir öğrenci; • Amino asitlerin kimyasal yapısı ve sınıflandırılması • Esansiyel ve esansiyel olmayan amino asitler • Protein sentezi, transkripsiyon ve translasyon süreçleri • Amino asitlerin metabolizmadaki rolü ve enerji üretimi • Amino asitlerin enzimatik faaliyetlerdeki ve hücresel iletişimdeki işlevleri • Amino asit eksiklikleri ve fazlalıklarının insan sağlığı üzerindeki etkileri • Spor, egzersiz ve diyet bağlamında amino asitlerin önemi • Amino asit metabolizması ile ilişkili hastalıklar konusunda bilgi sahibi olacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Amino asitlerin kimyasal yapısını ve sınıflandırılma kriterlerini açıklar. 2) Beslenmede esansiyel aminoasitlerin önemini değerlendirir. 3) Temel amino asit analiz teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders İzlencesinin Açıklanması ve Amino Asitlerin Kimyasal Yapısı ve Sınıflandırılması | Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
2) | Esansiyel & Esansiyel Olmayan Amino Asitler & İnsan Sağlığı Açısından Önemi | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
3) | Protein Sentezi: Transkripsiyon ve Translasyon | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
4) | Amino Asit Metabolizması | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
5) | Amino Asit Eksiklikleri ve Fazlalıkları. | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
6) | Amino Asitlerin Enerji Üretimindeki Rolü | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
7) | Ara Sınav | - |
8) | Amino Asitlerin Tanısal Değeri ve Amino Asit Analizine Dayalı Yüksek Çözünürlüklü Yöntemler | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
9) | Kanser Tarama ve Teşhisinde Amino Asit Analizi. | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
10) | Spesifik Kanserlerin Tanı, Risk Değerlendirmesi ve Tedavisinde Amino Asitlerin Rolü | Önerilen Ders Kaynakları 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
11) | Selenyum İçeren Peptitler ve Biyolojik Uygulamaları | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
12) | Sporcu Sağlığı Açısından Amino Asitlerin Rolü | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
13) | Gelişimde Amino Asitlerin Rolü | 1. Lippincott Biochemistry Workbooks with Visual Explanation (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks' Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Current Literatures Suggested by the Instructor |
14) | Sağlıklı yaş almada iskelet kası sağlığı için amino asitlerin rolü. Genel değerlendirme ve dersin kapanışı | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
15) | Final | - |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler ve Öğretim Üyesi Ders Notları |
Diğer Kaynaklar: | 1. Lippincott Biochemistry Workbooks with Visual Explanation (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks' Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Current Literatures and Lecture Notes of the Faculty Member |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. | |||||||||||||
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. | |||||||||||||
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. | |||||||||||||
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. | |||||||||||||
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | |||||||||||||
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. | |||||||||||||
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | |||||||||||||
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | |||||||||||||
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | |||||||||||||
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. | |||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | |||||||||||||
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | |||||||||||||
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. | 3 |
2) | Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. | 3 |
3) | Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. | 3 |
4) | Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. | 3 |
5) | Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | 3 |
6) | Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. | 3 |
7) | Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | 3 |
8) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | 3 |
9) | Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | 3 |
10) | Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. | 3 |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | 3 |
12) | Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | 3 |
13) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 66 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 116 |