Türk Dili ve Edebiyatı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI432 | ||||
Ders İsmi: | Çağdaş Sanat Akımları | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. ZEHRA NUR AYAN ÖVER | ||||
Dersi Veren(ler): | ÖĞR. GÖR. ZEHRA NUR AYAN ÖVER | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilerin 20. yüzyıl ortalarından günümüze kadar uzanan çağdaş sanat akımlarını, bu akımların temel kavramlarını, sanatçılar üzerindeki etkilerini ve toplumsal bağlamlarını kavrayarak analiz edebilmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, modern ve çağdaş sanat arasındaki farkları öğrenerek Pop Art, Minimalizm, Soyut Dışavurumculuk, Performans Sanatı, Postmodernizm ve Yeni Medya Sanatı gibi önemli hareketlerin sanatsal, kültürel ve düşünsel temellerini tartışabilecek; çağdaş sanatın günümüz toplumlarındaki işlevi ve etkileri üzerine eleştirel bir bakış geliştireceklerdir. Ayrıca yapay zeka ve dijital sanat gibi güncel eğilimler hakkında bilgi sahibi olarak sanatın dönüşen yapısını yorumlama yetkinliği kazanacaklardır. |
Dersin İçeriği: | Bu derste, 20. yüzyılın ortalarından günümüze kadar gelişen çağdaş sanat akımları ele alınacaktır. Ders kapsamında modern sanat ile çağdaş sanat arasındaki temel farklılıklar, çağdaş sanatın toplumsal işlevi ve önemli sanat hareketleri incelenecektir. Pop Art, Minimalizm, Soyut Dışavurumculuk, Kavramsal Sanat, Performans Sanatı, Postmodern Sanat, Yeni Medya Sanatı, Sokak Sanatı, Feminist ve Aktivist Sanat gibi akımların tarihsel gelişimi ve temsilcileri üzerinde durulacaktır. Ayrıca yapay zeka, algoritmik sanat ve dijital sanat gibi güncel sanat eğilimleri tartışılacaktır. Ders süresince sanatın değişen yapısına eleştirel bir bakış geliştirilmesi hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Çağdaş sanat ile modern sanat arasındaki temel farkları açıklar. 2) 20. yüzyıl ortalarından günümüze kadar gelişen başlıca çağdaş sanat akımlarını tanımlar ve karşılaştırır. 3) Çağdaş sanat akımlarının toplumsal, kültürel ve teknolojik bağlamdaki etkilerini analiz eder. 4) Pop Art, Minimalizm, Soyut Dışavurumculuk, Kavramsal Sanat gibi sanat hareketlerinin önde gelen sanatçılarını ve eserlerini değerlendirir. 5) Yeni medya sanatı, yapay zeka ve dijital sanat gibi güncel sanat eğilimlerini açıklar. 6) Feminist sanat, aktivist sanat ve çevresel sanat gibi tematik akımların sanat içindeki rolünü yorumlar. 7) Çağdaş sanat eserlerini estetik ve kavramsal açılardan eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. 8) Sanatın günümüzdeki dönüşümüne ilişkin özgün fikirler geliştirir ve yazılı/sözlü sunumlar yapar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, Giriş, Öğrenciler ile tanışma, syllabus üzerinde tartışma ve dersin gereklilikleri üzerinde konuşma. Ders içeriğinin açıklanması, devam, sınav hakkında bilgi | Yok |
2) | Çağdaş Sanata Genel Bakış, Çağdaş sanat nedir? Modern sanat ile farkları, Önemli çağdaş sanat akımları, Sanatın toplumsal işlevi, 20. Yüzyılın Ortasından Günümüze Çağdaş Sanatın Evrimi, 20. Yüzyıl Sanat Akımları ve Eğilimleri | Yok |
3) | Pop Art – Tüketim Kültürü ve Sanat, Andy Warhol, Roy Lichtenstein ve Richard Hamilton, Reklam, medya ve sanat ilişkisi, Günümüz pop kültürüyle bağlantılar, Minimalizm – Sanatta Azın Çokluğu, Donald Judd, Frank Stella, Agnes Martin gibi sanatçılar, Minimalizmin felsefi temelleri, Sanatta sadelik ve soyutlama | Yok |
4) | Empresyonizm (İzlenimcilik), Kavramsal Sanat, Fovizm (Fauvism) | Yok |
5) | Ekspresyonizm (Ekspresyonizm), Kübizm, Dadaizm (Dada) | Yok |
6) | Sürrealizm, Fütürizm (Gelecekçilik) | Yok |
7) | Ders tekrarı ve ara sınavına hazırlık | Yok |
8) | Ara Sınav | 1-7. Haftalar |
9) | Soyut Resim Soyut Ekspresyonizm, Soyut Dışavurumculuk – Duyguların ve Rastlantısallığın Sanatı, Jackson Pollock ve Mark Rothko gibi sanatçılar, Action Painting ve Color Field Painting teknikleri, Duyguların sanat yoluyla dışavurumu, Konstrüktivizm | Yok |
10) | Op Art, Performans Sanatı | Yok |
11) | Postmodern Sanat (Postmodernism), Postmodernizmin sanata etkisi, Enstalasyon Sanatı | Yok |
12) | Yeni Medya Sanatı, Sokak Sanatı ve Grafiti | Yok |
13) | Feminist Sanat, Aktivist Sanat, Çevresel Sanat | Yok |
14) | Yapay Zeka ve Algoritmik Sanat, Dijital Sanat | Yok |
15) | Dönem tekrarı ve final sınavına hazırlık | Yok |
16) | Final | 1-15. Haftalar |
Ders Notları / Kitaplar: | Gombrich, E.H., Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi. Foster, H. ve diğerleri, 1900'den Bu Yana Sanat: Modernizm, Anti-Modernizm, Postmodernizm, Thames & Hudson. Stallabrass, J., Çağdaş Sanat: Çok Kısa Bir Giriş, Oxford University Press. |
Diğer Kaynaklar: | Kullanılan Ek Kaynaklar (Türkçe): Foster, H., Krauss, R., Bois, Y-A., Buchloh, B.H.D. (2004). Sanat ve Modernlik. Thames & Hudson. Harrison, C., Wood, P. (Eds.). (2002). Sanat ve Teori 1900-2000: Modern Sanatın Belgeleri. Phaidon Press. Danto, A. (1997). Sanatın Sonundan Sonra. İletişim Yayınları. Berger, J. (2001). Görme Biçimleri. Metis Yayınları. Bourriaud, N. (2002). İlişkisel Estetik. Bağlam Yayıncılık. Stallabrass, J. (2004). Çağdaş Sanat: Bir Eleştiri. İletişim Yayınları. Krauss, R. (1999). Çağdaş Sanatta Orijinallik Sorunu. Remzi Kitabevi. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | ||||||||||||||
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | ||||||||||||||
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | ||||||||||||||
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | ||||||||||||||
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | ||||||||||||||
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | ||||||||||||||
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | ||||||||||||||
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | ||||||||||||||
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | |
2) | Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | |
3) | Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | |
4) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | |
5) | Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | |
6) | Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | |
7) | Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | |
8) | Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | |
9) | Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | |
10) | Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | |
11) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
12) | Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | |
13) | Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | |
14) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 15 | 2 | 2 | 60 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 7 | 2 | 9 | |||
Final | 1 | 15 | 2 | 17 | |||
Toplam İş Yükü | 114 |