Diş Hekimliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI432
Ders İsmi: Çağdaş Sanat Akımları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. ZEHRA NUR AYAN ÖVER
Dersi Veren(ler): ÖĞR. GÖR. ZEHRA NUR AYAN ÖVER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin 20. yüzyıl ortalarından günümüze kadar uzanan çağdaş sanat akımlarını, bu akımların temel kavramlarını, sanatçılar üzerindeki etkilerini ve toplumsal bağlamlarını kavrayarak analiz edebilmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, modern ve çağdaş sanat arasındaki farkları öğrenerek Pop Art, Minimalizm, Soyut Dışavurumculuk, Performans Sanatı, Postmodernizm ve Yeni Medya Sanatı gibi önemli hareketlerin sanatsal, kültürel ve düşünsel temellerini tartışabilecek; çağdaş sanatın günümüz toplumlarındaki işlevi ve etkileri üzerine eleştirel bir bakış geliştireceklerdir. Ayrıca yapay zeka ve dijital sanat gibi güncel eğilimler hakkında bilgi sahibi olarak sanatın dönüşen yapısını yorumlama yetkinliği kazanacaklardır.
Dersin İçeriği: Bu derste, 20. yüzyılın ortalarından günümüze kadar gelişen çağdaş sanat akımları ele alınacaktır. Ders kapsamında modern sanat ile çağdaş sanat arasındaki temel farklılıklar, çağdaş sanatın toplumsal işlevi ve önemli sanat hareketleri incelenecektir. Pop Art, Minimalizm, Soyut Dışavurumculuk, Kavramsal Sanat, Performans Sanatı, Postmodern Sanat, Yeni Medya Sanatı, Sokak Sanatı, Feminist ve Aktivist Sanat gibi akımların tarihsel gelişimi ve temsilcileri üzerinde durulacaktır. Ayrıca yapay zeka, algoritmik sanat ve dijital sanat gibi güncel sanat eğilimleri tartışılacaktır. Ders süresince sanatın değişen yapısına eleştirel bir bakış geliştirilmesi hedeflenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Çağdaş sanat ile modern sanat arasındaki temel farkları açıklar.
2) 20. yüzyıl ortalarından günümüze kadar gelişen başlıca çağdaş sanat akımlarını tanımlar ve karşılaştırır.
3) Çağdaş sanat akımlarının toplumsal, kültürel ve teknolojik bağlamdaki etkilerini analiz eder.
4) Pop Art, Minimalizm, Soyut Dışavurumculuk, Kavramsal Sanat gibi sanat hareketlerinin önde gelen sanatçılarını ve eserlerini değerlendirir.
5) Yeni medya sanatı, yapay zeka ve dijital sanat gibi güncel sanat eğilimlerini açıklar.
6) Feminist sanat, aktivist sanat ve çevresel sanat gibi tematik akımların sanat içindeki rolünü yorumlar.
7) Çağdaş sanat eserlerini estetik ve kavramsal açılardan eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
8) Sanatın günümüzdeki dönüşümüne ilişkin özgün fikirler geliştirir ve yazılı/sözlü sunumlar yapar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Giriş, Öğrenciler ile tanışma, syllabus üzerinde tartışma ve dersin gereklilikleri üzerinde konuşma. Ders içeriğinin açıklanması, devam, sınav hakkında bilgi Yok
2) Çağdaş Sanata Genel Bakış, Çağdaş sanat nedir? Modern sanat ile farkları, Önemli çağdaş sanat akımları, Sanatın toplumsal işlevi, 20. Yüzyılın Ortasından Günümüze Çağdaş Sanatın Evrimi, 20. Yüzyıl Sanat Akımları ve Eğilimleri Yok
3) Pop Art – Tüketim Kültürü ve Sanat, Andy Warhol, Roy Lichtenstein ve Richard Hamilton, Reklam, medya ve sanat ilişkisi, Günümüz pop kültürüyle bağlantılar, Minimalizm – Sanatta Azın Çokluğu, Donald Judd, Frank Stella, Agnes Martin gibi sanatçılar, Minimalizmin felsefi temelleri, Sanatta sadelik ve soyutlama Yok
4) Empresyonizm (İzlenimcilik), Kavramsal Sanat, Fovizm (Fauvism) Yok
5) Ekspresyonizm (Ekspresyonizm), Kübizm, Dadaizm (Dada) Yok
6) Sürrealizm, Fütürizm (Gelecekçilik) Yok
7) Ders tekrarı ve ara sınavına hazırlık Yok
8) Ara Sınav 1-7. Haftalar
9) Soyut Resim Soyut Ekspresyonizm, Soyut Dışavurumculuk – Duyguların ve Rastlantısallığın Sanatı, Jackson Pollock ve Mark Rothko gibi sanatçılar, Action Painting ve Color Field Painting teknikleri, Duyguların sanat yoluyla dışavurumu, Konstrüktivizm Yok
10) Op Art, Performans Sanatı Yok
11) Postmodern Sanat (Postmodernism), Postmodernizmin sanata etkisi, Enstalasyon Sanatı Yok
12) Yeni Medya Sanatı, Sokak Sanatı ve Grafiti Yok
13) Feminist Sanat, Aktivist Sanat, Çevresel Sanat Yok
14) Yapay Zeka ve Algoritmik Sanat, Dijital Sanat Yok
15) Dönem tekrarı ve final sınavına hazırlık Yok
16) Final 1-15. Haftalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Gombrich, E.H., Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi.

Foster, H. ve diğerleri, 1900'den Bu Yana Sanat: Modernizm, Anti-Modernizm, Postmodernizm, Thames & Hudson.

Stallabrass, J., Çağdaş Sanat: Çok Kısa Bir Giriş, Oxford University Press.
Diğer Kaynaklar: Kullanılan Ek Kaynaklar (Türkçe):
Foster, H., Krauss, R., Bois, Y-A., Buchloh, B.H.D. (2004). Sanat ve Modernlik. Thames & Hudson.

Harrison, C., Wood, P. (Eds.). (2002). Sanat ve Teori 1900-2000: Modern Sanatın Belgeleri. Phaidon Press.

Danto, A. (1997). Sanatın Sonundan Sonra. İletişim Yayınları.

Berger, J. (2001). Görme Biçimleri. Metis Yayınları.

Bourriaud, N. (2002). İlişkisel Estetik. Bağlam Yayıncılık.

Stallabrass, J. (2004). Çağdaş Sanat: Bir Eleştiri. İletişim Yayınları.

Krauss, R. (1999). Çağdaş Sanatta Orijinallik Sorunu. Remzi Kitabevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Diş hekimliği alanında temel ve güncel bilgilere sahiptir, bilimsel yayınları takip eder ve kanıta dayalı verileri mesleki pratiğine uygular.
2) Diş hekimliği alanında teşhis ve tedaviye özgü cihaz, alet ve malzemeleri bilir ve etkili bir şekilde kullanır.
3) Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri eleştirel yaklaşarak değerlendirir, sağlık alanındaki disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz ve sentez ederek kullanır.
4) Diş hekimliği alanı ile ilgili proje üretir, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir, araştırma ekibinin bir üyesi olarak yer alır ve elde edilen sonuçları bilimsel düzeyde değerlendirir ve raporlar.
5) Diş hekimliği mesleğine katkı sağlayacak bilgileri uygulamaları sırasında kullanır, öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alır ve çözüm üretir.
6) Diş hekimliği bilgilerini sosyal ve bilimsel ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile paylaşır, karşılaştırır ve bilgi alışverişinde bulunur.
7) Hasta mahremiyeti de dahil olmak üzere sosyal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta ve hasta yakınları ile iletişim halinde olup, hastanın tüm özelliklerini bilir ve hasta odaklı bir yaklaşımla en uygun tedaviyi önerir.
8) Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için teknolojik gelişmeleri takip eder, ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını paylaşır ve sunar.
9) Diş hekimliği mesleği süresince yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, güncel kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve mesleki uygulamaları sırasında kullanır.
10) Diş Hekimliği pratiğinde istismar ve bağımlılık gibi durumlarda, toplumsal etik ve hukuk kurallarının gerektirdiği davranışları sergileyerek tedaviyi gerçekleştirir, ilgili verileri toplar ve kayıt altına alır.
11) Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek uygulamaları sırasında kullanır.
12) Doğal afetlerde ve acil durumlarda, diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği koruyucu önlemleri alır; hasta ve toplum yararına olan mesleki uygulamaları gerçekleştirir.
13) Diş hekimliği sağlık politikası ile ilgili fikir üretir, birey ve toplum sağlığını önceler, koruyucu ve tedavi edici hekimlik uygulamalarını bilimsel, etik ve kalite süreçleri çerçevesinde yürütür.
14) Diş hekimliği mesleğinde sık karşılaşılan belirti ve bulguları ayırt eder, tedavi planı yapar ve gerektiğinde sevk eder, hastalıkları ve klinik durumları aciliyetine ve hasta önceliğine uygun olarak yönetir.
15) Çalıştığı ekibin liderlik sorumluluğunu üstlenebilir, bilimsel kriterlere uygun şekilde yönetebilir, ekibin profesyonel gelişimini destekleyebilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Diş hekimliği alanında temel ve güncel bilgilere sahiptir, bilimsel yayınları takip eder ve kanıta dayalı verileri mesleki pratiğine uygular.
2) Diş hekimliği alanında teşhis ve tedaviye özgü cihaz, alet ve malzemeleri bilir ve etkili bir şekilde kullanır.
3) Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri eleştirel yaklaşarak değerlendirir, sağlık alanındaki disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz ve sentez ederek kullanır.
4) Diş hekimliği alanı ile ilgili proje üretir, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir, araştırma ekibinin bir üyesi olarak yer alır ve elde edilen sonuçları bilimsel düzeyde değerlendirir ve raporlar.
5) Diş hekimliği mesleğine katkı sağlayacak bilgileri uygulamaları sırasında kullanır, öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alır ve çözüm üretir.
6) Diş hekimliği bilgilerini sosyal ve bilimsel ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile paylaşır, karşılaştırır ve bilgi alışverişinde bulunur.
7) Hasta mahremiyeti de dahil olmak üzere sosyal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta ve hasta yakınları ile iletişim halinde olup, hastanın tüm özelliklerini bilir ve hasta odaklı bir yaklaşımla en uygun tedaviyi önerir.
8) Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için teknolojik gelişmeleri takip eder, ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını paylaşır ve sunar.
9) Diş hekimliği mesleği süresince yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, güncel kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve mesleki uygulamaları sırasında kullanır.
10) Diş Hekimliği pratiğinde istismar ve bağımlılık gibi durumlarda, toplumsal etik ve hukuk kurallarının gerektirdiği davranışları sergileyerek tedaviyi gerçekleştirir, ilgili verileri toplar ve kayıt altına alır.
11) Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek uygulamaları sırasında kullanır.
12) Doğal afetlerde ve acil durumlarda, diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği koruyucu önlemleri alır; hasta ve toplum yararına olan mesleki uygulamaları gerçekleştirir.
13) Diş hekimliği sağlık politikası ile ilgili fikir üretir, birey ve toplum sağlığını önceler, koruyucu ve tedavi edici hekimlik uygulamalarını bilimsel, etik ve kalite süreçleri çerçevesinde yürütür.
14) Diş hekimliği mesleğinde sık karşılaşılan belirti ve bulguları ayırt eder, tedavi planı yapar ve gerektiğinde sevk eder, hastalıkları ve klinik durumları aciliyetine ve hasta önceliğine uygun olarak yönetir.
15) Çalıştığı ekibin liderlik sorumluluğunu üstlenebilir, bilimsel kriterlere uygun şekilde yönetebilir, ekibin profesyonel gelişimini destekleyebilir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 15 2 2 60
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 7 2 9
Final 1 15 2 17
Toplam İş Yükü 114