Çocuk Gelişimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI432 | ||||
Ders İsmi: | Çağdaş Sanat Akımları | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. ZEHRA NUR AYAN ÖVER | ||||
Dersi Veren(ler): | ÖĞR. GÖR. ZEHRA NUR AYAN ÖVER | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilerin 20. yüzyıl ortalarından günümüze kadar uzanan çağdaş sanat akımlarını, bu akımların temel kavramlarını, sanatçılar üzerindeki etkilerini ve toplumsal bağlamlarını kavrayarak analiz edebilmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, modern ve çağdaş sanat arasındaki farkları öğrenerek Pop Art, Minimalizm, Soyut Dışavurumculuk, Performans Sanatı, Postmodernizm ve Yeni Medya Sanatı gibi önemli hareketlerin sanatsal, kültürel ve düşünsel temellerini tartışabilecek; çağdaş sanatın günümüz toplumlarındaki işlevi ve etkileri üzerine eleştirel bir bakış geliştireceklerdir. Ayrıca yapay zeka ve dijital sanat gibi güncel eğilimler hakkında bilgi sahibi olarak sanatın dönüşen yapısını yorumlama yetkinliği kazanacaklardır. |
Dersin İçeriği: | Bu derste, 20. yüzyılın ortalarından günümüze kadar gelişen çağdaş sanat akımları ele alınacaktır. Ders kapsamında modern sanat ile çağdaş sanat arasındaki temel farklılıklar, çağdaş sanatın toplumsal işlevi ve önemli sanat hareketleri incelenecektir. Pop Art, Minimalizm, Soyut Dışavurumculuk, Kavramsal Sanat, Performans Sanatı, Postmodern Sanat, Yeni Medya Sanatı, Sokak Sanatı, Feminist ve Aktivist Sanat gibi akımların tarihsel gelişimi ve temsilcileri üzerinde durulacaktır. Ayrıca yapay zeka, algoritmik sanat ve dijital sanat gibi güncel sanat eğilimleri tartışılacaktır. Ders süresince sanatın değişen yapısına eleştirel bir bakış geliştirilmesi hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Çağdaş sanat ile modern sanat arasındaki temel farkları açıklar. 2) 20. yüzyıl ortalarından günümüze kadar gelişen başlıca çağdaş sanat akımlarını tanımlar ve karşılaştırır. 3) Çağdaş sanat akımlarının toplumsal, kültürel ve teknolojik bağlamdaki etkilerini analiz eder. 4) Pop Art, Minimalizm, Soyut Dışavurumculuk, Kavramsal Sanat gibi sanat hareketlerinin önde gelen sanatçılarını ve eserlerini değerlendirir. 5) Yeni medya sanatı, yapay zeka ve dijital sanat gibi güncel sanat eğilimlerini açıklar. 6) Feminist sanat, aktivist sanat ve çevresel sanat gibi tematik akımların sanat içindeki rolünü yorumlar. 7) Çağdaş sanat eserlerini estetik ve kavramsal açılardan eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. 8) Sanatın günümüzdeki dönüşümüne ilişkin özgün fikirler geliştirir ve yazılı/sözlü sunumlar yapar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, Giriş, Öğrenciler ile tanışma, syllabus üzerinde tartışma ve dersin gereklilikleri üzerinde konuşma. Ders içeriğinin açıklanması, devam, sınav hakkında bilgi | Yok |
2) | Çağdaş Sanata Genel Bakış, Çağdaş sanat nedir? Modern sanat ile farkları, Önemli çağdaş sanat akımları, Sanatın toplumsal işlevi, 20. Yüzyılın Ortasından Günümüze Çağdaş Sanatın Evrimi, 20. Yüzyıl Sanat Akımları ve Eğilimleri | Yok |
3) | Pop Art – Tüketim Kültürü ve Sanat, Andy Warhol, Roy Lichtenstein ve Richard Hamilton, Reklam, medya ve sanat ilişkisi, Günümüz pop kültürüyle bağlantılar, Minimalizm – Sanatta Azın Çokluğu, Donald Judd, Frank Stella, Agnes Martin gibi sanatçılar, Minimalizmin felsefi temelleri, Sanatta sadelik ve soyutlama | Yok |
4) | Empresyonizm (İzlenimcilik), Kavramsal Sanat, Fovizm (Fauvism) | Yok |
5) | Ekspresyonizm (Ekspresyonizm), Kübizm, Dadaizm (Dada) | Yok |
6) | Sürrealizm, Fütürizm (Gelecekçilik) | Yok |
7) | Ders tekrarı ve ara sınavına hazırlık | Yok |
8) | Ara Sınav | 1-7. Haftalar |
9) | Soyut Resim Soyut Ekspresyonizm, Soyut Dışavurumculuk – Duyguların ve Rastlantısallığın Sanatı, Jackson Pollock ve Mark Rothko gibi sanatçılar, Action Painting ve Color Field Painting teknikleri, Duyguların sanat yoluyla dışavurumu, Konstrüktivizm | Yok |
10) | Op Art, Performans Sanatı | Yok |
11) | Postmodern Sanat (Postmodernism), Postmodernizmin sanata etkisi, Enstalasyon Sanatı | Yok |
12) | Yeni Medya Sanatı, Sokak Sanatı ve Grafiti | Yok |
13) | Feminist Sanat, Aktivist Sanat, Çevresel Sanat | Yok |
14) | Yapay Zeka ve Algoritmik Sanat, Dijital Sanat | Yok |
15) | Dönem tekrarı ve final sınavına hazırlık | Yok |
16) | Final | 1-15. Haftalar |
Ders Notları / Kitaplar: | Gombrich, E.H., Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi. Foster, H. ve diğerleri, 1900'den Bu Yana Sanat: Modernizm, Anti-Modernizm, Postmodernizm, Thames & Hudson. Stallabrass, J., Çağdaş Sanat: Çok Kısa Bir Giriş, Oxford University Press. |
Diğer Kaynaklar: | Kullanılan Ek Kaynaklar (Türkçe): Foster, H., Krauss, R., Bois, Y-A., Buchloh, B.H.D. (2004). Sanat ve Modernlik. Thames & Hudson. Harrison, C., Wood, P. (Eds.). (2002). Sanat ve Teori 1900-2000: Modern Sanatın Belgeleri. Phaidon Press. Danto, A. (1997). Sanatın Sonundan Sonra. İletişim Yayınları. Berger, J. (2001). Görme Biçimleri. Metis Yayınları. Bourriaud, N. (2002). İlişkisel Estetik. Bağlam Yayıncılık. Stallabrass, J. (2004). Çağdaş Sanat: Bir Eleştiri. İletişim Yayınları. Krauss, R. (1999). Çağdaş Sanatta Orijinallik Sorunu. Remzi Kitabevi. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur. | |||||||||||||||
2) Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır. | |||||||||||||||
3) Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır. | |||||||||||||||
4) Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir. | |||||||||||||||
5) Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | |||||||||||||||
6) Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||||
7) Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar. | |||||||||||||||
8) Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. | |||||||||||||||
9) Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır. | |||||||||||||||
10) .Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur. | |||||||||||||||
11) Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır. | |||||||||||||||
12) Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. | |||||||||||||||
13) Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
14) Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir. | |||||||||||||||
15) Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur. | 1 |
2) | Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır. | 1 |
3) | Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır. | 1 |
4) | Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir. | 1 |
5) | Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 1 |
6) | Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. | 1 |
7) | Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar. | 1 |
8) | Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. | 1 |
9) | Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır. | 1 |
10) | .Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur. | 1 |
11) | Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır. | 1 |
12) | Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. | 1 |
13) | Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir. | 1 |
14) | Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir. | 1 |
15) | Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 15 | 2 | 2 | 60 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 7 | 2 | 9 | |||
Final | 1 | 15 | 2 | 17 | |||
Toplam İş Yükü | 114 |