Mimarlık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI407 | ||||
Ders İsmi: | Hücrelerin Mikro Dünyasına Yolculuk | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FEVZİYE FİGEN KAYMAZ | ||||
Dersi Veren(ler): | fevziye figen kaymaz | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere mikroorganizmaların büyüleyici ve çeşitli dünyasını ve bunların doğa ve insan yaşamındaki önemli rollerini tanıtmaktır. Teorik bilgi ve sunumun bir kombinasyonu yoluyla öğrenciler: 1. Mikrobiyal Çeşitliliği ve İşlevi Anlar: Bakteriler, arkeler, mantarlar, protistler ve virüsler dahil olmak üzere çeşitli mikroorganizma türleri ve bunların ekosistemleri, insan sağlığını ve endüstriyi nasıl etkilediğini öğrenir. 2. Hücresel yapıları ve süreçleri keşfeder: Prokaryotik ve ökaryotik hücreler arasındaki temel farkların yanı sıra hücresel organellerin, zarların ve genetik materyalin mikrobiyal fonksiyondaki rolünü anlar. 3. Temel Mikroskopi ve Görüntüleme Teknikleri: Mikroorganizmaları, hücreleri ve dokuları gözlemlemek için mikroskopları kullanma konusunda pratik beceriler edinin, bu tekniklerin hem bilimsel araştırmalarda hem de pratik bağlamlarda nasıl uygulanacağını öğrenir. 4. İnsan Mikrobiyomunu Anlar: Mikroorganizmaların insan vücudundaki, özellikle bağırsak mikrobiyomundaki rolünü inceler, 5. Mikro Dünyayı Gerçek Dünya Sorunlarına Bağlar: Mikro dünyanın küresel sağlık, çevresel sürdürülebilirlik ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkisine dair bir takdir geliştirir ve modern araştırmanın acil sorunları çözmek için mikro dünyayı nasıl kullandığını keşfeder. Bu ders, mikrobiyoloji ve hücresel biyolojide temel bilgiler oluşturmayı, öğrencileri biyolojik araştırma, sağlık, biyoteknoloji ve çevre bilimi alanlarında daha fazla çalışma veya kariyere hazırlayan eleştirel düşünmeyi teşvik etmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | 1. Hafta: Mikro Dünyaya Giriş 1. Mikro Dünyaya Genel Bakış 2. Mikroorganizmaların Doğada ve İnsan Yaşamındaki Önemi 3. Mikroskop ve Görüntüleme Teknolojilerine Giriş Uygulama 4. Mikroskopi tekniklerine giriş 5. Temel numunelerin mikrograf gözlemi (soğan hücreleri, havuz suyu) 2. Hafta: Hücre Biyolojisi 1. Prokaryotik ve Ökaryotik Hücrelerin Yapısı 2. Hücresel Organellerin İşlevleri 3. Hücre Zarları ve Taşıma Mekanizmaları Uygulama 4. Bitki ve hayvan hücrelerinin mikrograf incelemesi 3. Hafta: Bakteriler ve Arkeler 1. Bakteri ve Arkelere Giriş 2. Bakteri Hücrelerinin Yapısı ve İşlevleri 3. Bakterilerin ekosistemlerdeki rolü (azot fiksasyonu, ayrışma) Uygulama 1. Agar plakalarındaki bakteri kültürlerini keşfedin 2. Bakteri çeşitliliğini Mikrograf ile inceleyin 4. Hafta: Virüsler – Sınırda Yaşam 1. Virüslerin Yapısı 2. Virüsler Nasıl Çoğalır: Litik ve Lizojenik Döngüler 3. Virüslerin Hastalık ve Genetik Mühendisliğindeki Rolü Uygulama 4. Virüslerin neden olduğu tarihsel pandemileri tartışın 5. Hafta: Mantarlar ve Protistler Konu: 1. Mantarlara Giriş: Mayalar, Küfler ve Mantarlar 2. Protistler: Çeşitlilik ve Habitatlar 3. Mantar ve Protistlerin Ekolojik Önemi Uygulama 4. Mantar büyümesini gözlemleyin ve su örneklerinden protistleri inceleyin 6. Hafta: İnsan Mikrobiyomu Konu: 1. İnsan Vücudunda ve Üzerinde Yaşayan Mikroorganizmalar 2. Bağırsak mikrobiyomunun sağlık ve hastalıktaki rolü 3. Antibiyotik ve Probiyotiklerin Etkisi 7. hafta: Mikroorganizmalar ve Çevre 1. Konu: 1. Biyojeokimyasal Döngülerde Mikrobiyal Roller (Karbon, Azot, Kükürt) 2. Mikrobiyal Ayrışma ve Atık Yönetimi 3. Biyoremediasyon: Kirliliği temizlemek için mikroorganizmaların kullanılması 8. Hafta: Öğrenci Sunumları 9. Hafta: Öğrenci Sunumları 10. Hafta: Öğrenci Sunumları 11. Hafta: Öğrenci Sunumları 12. Hafta: Öğrenci Sunumları 13. Hafta: Öğrenci Sunumları 14. Hafta: Öğrenci Sunumları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mikrobiyal çeşitliliği ve hücre altı yapılarını açıklar: Bakteriler, mantarlar, protistler ve virüsler dahil olmak üzere mikroorganizmaların çeşitliliğini anlar ve tanımlar ve ekosistemlerin, insan sağlığı ve hastalıklardaki rollerini açıklar. 2) Prokaryotik ve Ökaryotik Hücreleri Ayırt Eder: Prokaryotik ve ökaryotik hücreler, yapıları ve işlevleri arasındaki, özellikle hücresel organeller, zarlar ve genetik materyal ile ilgili farkları tanımlar ve açıklar. 3) Mikroskopi Tekniklerini Tanımlar: Mikroorganizmaları, hücresel yapıları ve biyolojik örnekleri gözlemlemek ve analiz etmek için ışık mikroskoplarını ve diğer görüntüleme araçlarını bilir. 4) İnsan Mikrobiyomunu İnceler: İnsan mikrobiyomunun, özellikle bağırsak mikrobiyomunun önemini tanımlayın ve antibiyotiklerin ve probiyotiklerin rolü de dahil olmak üzere insan sağlığını, hastalıklarını ve tedavilerini nasıl etkilediğini açıklar. 5) Gerçek dünya uygulamalarını değerlendirir: Mikrobiyolojik kavramları küresel zorluklara uygulayarak çevresel sürdürülebilirlik, biyoteknoloji, halk sağlığı ve epidemiyoloji gibi gerçek dünya senaryolarında mikroorganizmaların rolünü eleştirel bir şekilde değerlendirir. 6) Araştırma ve Tartışmada İşbirliği Yapar: Mikrobiyal biyoloji, genetik mühendisliği ve mikrobiyom ile ilgili konularda araştırma yapmak, tartışmak ve bulguları sunmak için gruplar halinde etkili bir şekilde çalışır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1. Hafta: Mikro Dünyaya Giriş 1. Mikro Dünyaya Genel Bakış 2. Mikroorganizmaların Doğada ve İnsan Yaşamındaki Önemi 3. Mikroskop ve Görüntüleme Teknolojilerine Giriş | 4. Mikroskopi tekniklerine giriş 5. Temel numunelerin mikrograf gözlemi (soğan hücreleri, havuz suyu) |
2) | Hücre Biyolojisi 1. Prokaryotik ve Ökaryotik Hücrelerin Yapısı 2. Hücresel Organellerin İşlevleri 3. Hücre Zarları ve Taşıma Mekanizmaları | 4. Bitki ve hayvan hücrelerinin mikrograf incelemesi |
3) | Bakteriler ve Arkeler 1. Bakteri ve Arkelere Giriş 2. Bakteri Hücrelerinin Yapısı ve İşlevleri 3. Bakterilerin ekosistemlerdeki rolü (azot fiksasyonu, ayrışma) | 1. Agar plakalarındaki bakteri kültürlerini keşfedin 2. Bakteri çeşitliliğini Mikrograf ile inceleyin |
4) | Virüsler – Sınırda Yaşam 1. Virüslerin Yapısı 2. Virüsler Nasıl Çoğalır: Litik ve Lizojenik Döngüler 3. Virüslerin Hastalık ve Genetik Mühendisliğindeki Rolü | 4. Virüslerin neden olduğu tarihsel pandemileri tartışın |
5) | Mantarlar ve Protistler Konu: 1. Mantarlara Giriş: Mayalar, Küfler ve Mantarlar 2. Protistler: Çeşitlilik ve Habitatlar 3. Mantar ve Protistlerin Ekolojik Önemi | 4. Mantar büyümesini gözlemleyin ve su örneklerinden protistleri inceleyin |
6) | İnsan mikrobiyomu 1. İnsan Vücudunda ve Üzerinde Yaşayan Mikroorganizmalar 2. Bağırsak mikrobiyomunun sağlık ve hastalıktaki rolü 3. Antibiyotik ve Probiyotiklerin Etkisi | |
7) | Mikroorganizmalar ve Çevre 1. Biyojeokimyasal Döngülerde Mikrobiyal Roller (Karbon, Azot, Kükürt) 2. Mikrobiyal Ayrışma ve Atık Yönetimi 3. Biyoremediasyon: Kirliliği temizlemek için mikroorganizmaların kullanılması | |
8) | Öğrenci Sunumları | |
9) | Öğrenci Sunumları | |
10) | Öğrenci Sunumları | |
11) | Öğrenci Sunumları | |
12) | Öğrenci Sunumları | |
13) | Öğrenci Sunumları | |
14) | Öğrenci Sunumları | |
15) | final sınavı | |
15) | final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Molecular Biology of the Cell by Bruce Alberts, Alexander D. Johnson, Julian Lewis, and Martin Raff Provides an in-depth exploration of cell biology, with sections on cellular processes, organelles, and the differences between prokaryotic and eukaryotic cells. Microbiology: An Introduction by Gerard J. Tortora, Berdell R. Funke, and Christine L. Case A foundational textbook that provides an introduction to microbial structure, function, and the role of microorganisms in health and disease. Principles of Virology by Jane Flint, Vincent R. Racaniello, Glenn F. Rall, and Anna Marie Skalka Focuses on the biology of viruses, including their structure, replication cycles, and role in diseases and genetic engineering. The Human Microbiome: A New Frontier in Health and Disease by Julian R. Marchesi and Jacques Ravel Offers an overview of the human microbiome, its role in health and disease, and its implications for medicine and biotechnology. |
Diğer Kaynaklar: | Molecular Biology of the Cell by Bruce Alberts, Alexander D. Johnson, Julian Lewis, and Martin Raff Provides an in-depth exploration of cell biology, with sections on cellular processes, organelles, and the differences between prokaryotic and eukaryotic cells. Microbiology: An Introduction by Gerard J. Tortora, Berdell R. Funke, and Christine L. Case A foundational textbook that provides an introduction to microbial structure, function, and the role of microorganisms in health and disease. Principles of Virology by Jane Flint, Vincent R. Racaniello, Glenn F. Rall, and Anna Marie Skalka Focuses on the biology of viruses, including their structure, replication cycles, and role in diseases and genetic engineering. The Human Microbiome: A New Frontier in Health and Disease by Julian R. Marchesi and Jacques Ravel Offers an overview of the human microbiome, its role in health and disease, and its implications for medicine and biotechnology. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |||||||||||||||
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |||||||||||||||
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |||||||||||||||
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |||||||||||||||
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||||||||||||
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |||||||||||||||
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||||||||
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |||||||||||||||
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |||||||||||||||
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |||||||||||||||
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |
2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |
3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |
4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |
5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |
6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |
7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |
8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |
9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |
10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |
12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |
13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |
14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |
15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Sunum | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |