Diyaliz | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | UNI404 | ||||
Ders İsmi: | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YILDIZ İYİDOĞAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Yıldız İyidoğan | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin bilimsel araştırmalarda kullanılan yöntemler, teknikler hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak ve bilimsel araştırmanın nasıl sunulacağını, makale formatına nasıl getirileceğini ve etik açıdan nelere dikkat edilerek hazırlanacağını vurgulamaktır. Ayrıca öğrencilerin belirlenen konularda örnek proje tasarımı ve sunumu yaparak dersi pekiştirmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu dersin içeriği, bilimsel sunum yapma tekniklerini ve sunum hazırlarken dikkat edilmesi gerekenleri, bilimsel araştırmanın nasıl yapıldığını, nasıl yürütüldüğünü, verilerin ne şekilde toplandığını, nasıl yorumlandığını, bir projenin ve tezin nasıl hazırlandığını, bilimsel araştırma sırasında nasıl bir yol izleneceğini, olabilecek sorunların nasıl saptanacağını, literatürlerin nasıl yorumlanacağını, bulguların nasıl tartışılacağının irdelenmesi ve bilimsel sahtekarlıkların neler olabileceğinin ve bilim etiğinde dikkat edilmesi gerekenlerin açıklanmasıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Etkili sunum yapma teknikleri | yok |
2) | Bilimsel araştırma nedir? Hangi aşamalardan geçerek bilgiye ulaşırız? | yok |
3) | Deneysel araştırma yöntemleri | yok |
4) | İstatistikte temel kavramlar | yok |
5) | Literatür tarama, yorumlama ve bilimsel dergilerin tanıtımı | yok |
5) | Bilimsel araştırma makalesi hazırlama aşamaları | yok |
6) | Tez hazırlama ve poster sunumu | yok |
7) | Bilim sahtekarlıkları ve etik | yok |
8) | Etik dışı uygulamalar | yok |
9) | Öğrenci sunumları | yok |
9) | Öğrenci sunumları | yok |
10) | Öğrenci sunumları | yok |
10) | Öğrenci sunumları | yok |
11) | Öğrenci sunumları | yok |
11) | Öğrenci sunumları | yok |
12) | Öğrenci sunumları | yok |
12) | Öğrenci sunumları | yok |
13) | Öğrenci sunumları | yok |
13) | Öğrenci sunumları | yok |
14) | Öğrenci sunumları | yok |
14) | Öğrenci sunumları | yok |
15) | Öğrenci sunumları | yok |
15) | Öğrenci sunumları | yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Sunum notları |
Diğer Kaynaklar: | “İnternet Desteğinde Bilimsel Makale ve Tez Yazımı”. Doç. Dr. Erhan Ayşan «Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Araştırma Etiği». Prof. Dr. Dursun Kırbaş- Dr. Filiz Ekim Çevik «Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği». Prof. Dr. Mustafa Altındiş “Bilimsel Etik ve Araştırma Etiği” Sunuları. Doç. Dr. Orhan Akın «İ.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yayın Etiği Semineri» Sunuları. Prof. Dr. İlhan İlkılıç “Akademik Poster ya da Poster Bildiri Nasıl Hazırlanır?” Sunuları. Yrd. Doç. Dr. Savaş Zafer Şahin «Etkili Sunum Teknikleri» Sunuları. Prof. Dr. Semra Abbasoğlu Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Prof. Dr. Abdurrahman Tanrıöğen Bilimsel Araştırma ve e-Kaynaklar. Prof. Dr. Zeynel Dinler Sağlık Araştırmaları için Temel İstatistik. Doç. Dr. Murat Hayran |
Ders Öğrenme Kazanımları | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | |||||||||||||||
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||||
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | |||||||||||||||
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | |||||||||||||||
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | |||||||||||||||
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | |||||||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |||||||||||||||
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | |||||||||||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |||||||||||||||
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |||||||||||||||
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | |||||||||||||||
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | |||||||||||||||
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |||||||||||||||
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | |
2) | Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | |
3) | Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | |
4) | Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | |
5) | Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | |
6) | Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | |
7) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |
8) | Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
10) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
11) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |
12) | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | |
13) | Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | |
14) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |
15) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 50 |
Sunum | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Sunum / Seminer | 14 | 28 |
Ödevler | 14 | 30 |
Toplam İş Yükü | 114 |