Diyaliz
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI404
Ders İsmi: Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YILDIZ İYİDOĞAN
Dersi Veren(ler): Yıldız İyidoğan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin bilimsel araştırmalarda kullanılan yöntemler, teknikler hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak ve bilimsel araştırmanın nasıl sunulacağını, makale formatına nasıl getirileceğini ve etik açıdan nelere dikkat edilerek hazırlanacağını vurgulamaktır. Ayrıca öğrencilerin belirlenen konularda örnek proje tasarımı ve sunumu yaparak dersi pekiştirmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği, bilimsel sunum yapma tekniklerini ve sunum hazırlarken dikkat edilmesi gerekenleri, bilimsel araştırmanın nasıl yapıldığını, nasıl yürütüldüğünü, verilerin ne şekilde toplandığını, nasıl yorumlandığını, bir projenin ve tezin nasıl hazırlandığını, bilimsel araştırma sırasında nasıl bir yol izleneceğini, olabilecek sorunların nasıl saptanacağını, literatürlerin nasıl yorumlanacağını, bulguların nasıl tartışılacağının irdelenmesi ve bilimsel sahtekarlıkların neler olabileceğinin ve bilim etiğinde dikkat edilmesi gerekenlerin açıklanmasıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Etkili sunum yapma teknikleri yok
2) Bilimsel araştırma nedir? Hangi aşamalardan geçerek bilgiye ulaşırız? yok
3) Deneysel araştırma yöntemleri yok
4) İstatistikte temel kavramlar yok
5) Literatür tarama, yorumlama ve bilimsel dergilerin tanıtımı yok
5) Bilimsel araştırma makalesi hazırlama aşamaları yok
6) Tez hazırlama ve poster sunumu yok
7) Bilim sahtekarlıkları ve etik yok
8) Etik dışı uygulamalar yok
9) Öğrenci sunumları yok
9) Öğrenci sunumları yok
10) Öğrenci sunumları yok
10) Öğrenci sunumları yok
11) Öğrenci sunumları yok
11) Öğrenci sunumları yok
12) Öğrenci sunumları yok
12) Öğrenci sunumları yok
13) Öğrenci sunumları yok
13) Öğrenci sunumları yok
14) Öğrenci sunumları yok
14) Öğrenci sunumları yok
15) Öğrenci sunumları yok
15) Öğrenci sunumları yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sunum notları
Diğer Kaynaklar: “İnternet Desteğinde Bilimsel Makale ve Tez Yazımı”. Doç. Dr. Erhan Ayşan
«Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Araştırma Etiği». Prof. Dr. Dursun Kırbaş- Dr. Filiz Ekim Çevik
«Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği». Prof. Dr. Mustafa Altındiş
“Bilimsel Etik ve Araştırma Etiği” Sunuları. Doç. Dr. Orhan Akın
«İ.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yayın Etiği Semineri» Sunuları. Prof. Dr. İlhan İlkılıç
“Akademik Poster ya da Poster Bildiri Nasıl Hazırlanır?” Sunuları. Yrd. Doç. Dr. Savaş Zafer Şahin
«Etkili Sunum Teknikleri» Sunuları. Prof. Dr. Semra Abbasoğlu
Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Prof. Dr. Abdurrahman Tanrıöğen
Bilimsel Araştırma ve e-Kaynaklar. Prof. Dr. Zeynel Dinler
Sağlık Araştırmaları için Temel İstatistik. Doç. Dr. Murat Hayran

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir.
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır.
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir.
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır.
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir.
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir.
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır.
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir.
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır.
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir.
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 50
Sunum 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Sunum / Seminer 14 28
Ödevler 14 30
Toplam İş Yükü 114