Yazılım Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI400 | ||||
Ders İsmi: | Teknoloji Okuryazarlığı | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. SAFİYE TOP | ||||
Dersi Veren(ler): | Safiye Top | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Teknoloji okuryazarlığı teknolojiyi kullanma, yönetme, değerlendirme ve anlama yeteneğidir. Katılımcıların teknoloji okuryazarlığı konusunda bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Endüstri devrimleri ışığında geçmiş ve günümüz bilim ve teknoloji arasındaki ilişki, okuryazarlık kavramları, teknoloji okuryazarlığı ile ilgili temel kavramlar, dijital okuryazarlık, sosyal ağlar, finansal teknolojiler, bilişim etiği, bilişim güvenliği, teknoloji ve yaşam boyu öğrenme, bulut bilişim gibi konulara değinilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Endüstri 4.0 prosedürlerini kavrayabilme ve uygulayabilme becerisini kazandırır. 2) Teknoloji okuryazarlığına ait temel kavramları detaylı şekilde tanır. 3) Teknoloji, toplum ve insan arasındaki ilişkiyi anlar. 4) Sosyal mühendislik hakkında bilgi sahibi olur. 5) Dijital teknolojilerin yarattığı finans sektöründe yeni toplumsal alışkanlıkları anlar. 6) Yeni teknolojilerin gelişimi ve teknoloji trendlerini yorumlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı ve süreç hakkında bilgilendirme | Ders Sunumu |
2) | Sanayi Devrimleri ve 4. Endüstri Devrimi | Ders Sunumu Banger, G. (2018). Endüstri 4.0 Ekstra, Dorlion Yayınevi |
3) | Okuryazarlık ve Okuryazarlık Kavramları | Ders Sunumı |
4) | Dijital Okuryazarlık | Ders Sunumu 1. Pekdemir M., I.(2019). Dijital Dönüşüm, Beta Basım Yayın. 2. Banger, G. (2018). Endüstri 4.0 Ekstra, Dorlion Yayınevi. 3. Savaş, S. (2020) @Sosyal Medya Herkes için Teknoloji Okuryazarlığı, Kutlu Yayınevi |
5) | Teknoloji Okuryazarlığının Temel Kavramları ve İnternet Teknolojileri | Ders Sunumu https://foy.tbb.org.tr/egitim/teknoloji-okuryazarligi-egitimi |
6) | Akıllı Sistemler ve Taşınabilir Teknolojiler | Ders Sunumları |
7) | Sosyal Ağlar | Ders Sunumu |
8) | Ara Sınav | |
9) | Finansal Teknolojiler-Fintekler | Ders Sunumu https://www.cbfo.gov.tr/sites/default/files/docs/2023-03/turkiye-fintek-rehberi.pdf https://fintechistanbul.org/2024/08/05/turkiye-fintek-gorunumu-haziran-2024-raporu-yayimladi/ |
10) | Teknoloji İnsan Etkileşimi ve Toplum İlişkisi | Ders Sunumu 1. Pekdemir M., I.(2019). Dijital Dönüşüm, Beta Basım Yayın. |
11) | Bilişim Etiği ve Bilişim Güvenliği | Ders Sunumları https://www.usom.gov.tr/faydali-dokumanlar |
12) | Sosyal Mühendislik | Ders Sunumu https://www.siberay.com/sosyal-muhendislik |
13) | Teknoloji ve Yaşam Boyu öğrenme | Ders Sunumu https://hbogm.meb.gov.tr/ https://enstitu.ibb.istanbul/portal/default.aspx |
14) | Geleceğin Teknolojiler | Ders Sunumu |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Sunumları |
Diğer Kaynaklar: | 1. Pekdemir M., I.(2019). Dijital Dönüşüm, Beta Basım Yayın. 2. Banger, G. (2018). Endüstri 4.0 Ekstra, Dorlion Yayınevi. 3. Savaş, S. (2020) @Sosyal Medya Herkes için Teknoloji Okuryazarlığı, Kutlu Yayınevi |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |||||||||||
2) Karmaşık yazılım mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |||||||||||
3) Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama, gerçekleştirme, sınama, doğrulama, ölçme ve bakımını yapma becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |||||||||||
4) Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||||||||
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||||||||
11) Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın yazılım mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; yazılım mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık yazılım mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama, gerçekleştirme, sınama, doğrulama, ölçme ve bakımını yapma becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın yazılım mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; yazılım mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 70 |
Ödevler | 13 | 13 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 113 |