| Mimarlık (İngilizce) | |||||
| Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey | ||
| Ders Kodu: | UNI394 | ||||
| Ders İsmi: | Modern Liderlik Teorileri | ||||
| Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||
| Ders Kredileri: |
|
||||
| Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
| Ders Koşulu: | |||||
| Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
| Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
| Dersin Seviyesi: |
|
||||
| Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
| Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. SELİN ŞAHİNİZ | ||||
| Dersi Veren(ler): | Selin Şahiniz | ||||
| Dersin Yardımcıları: |
| Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere tarihsel ve çağdaş liderlik teorilerini ve bunların modern örgütlerdeki pratik uygulamalarını kapsamlı bir şekilde öğretmektir. Dönüştürücü, hizmetkâr, otantik, uyumlu, dijital, yaratıcı ve diğer ortaya çıkan liderlik yaklaşımlarını inceleyerek öğrenciler, farklı kültürel ve örgütsel bağlamlarda liderlik etkinliğini değerlendirme konusunda analitik beceriler geliştireceklerdir. Ders, vaka analizleri, projeler ve öz değerlendirmeler yoluyla deneyimsel öğrenmeyi vurgular; böylece öğrencilerin kendi liderlik tarzlarını eleştirel bir şekilde değerlendirmelerini ve dinamik ortamlarda etik, kapsayıcı ve yenilikçi bir şekilde liderlik yapabilmeleri için gerekli yetkinlikleri kazanmalarını sağlar. |
| Dersin İçeriği: | Bu ders, temel liderlik teorilerinin tarihsel gelişimini, çağdaş liderlik teorilerini ve bunların günümüzün dinamik ve küreselleşmiş iş ortamındaki pratik uygulamalarını inceler. Dersin amacı, teorik temeller, öz değerlendirmeler, gerçek dünya vaka analizleri ve deneyimsel projeler aracılığıyla öğrencilerin liderlik konusundaki eleştirel anlayışlarını geliştirmektir. |
|
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Başlıca modern liderlik teorilerini analiz edebilir ve karşılaştırabilir. 2) Liderlik teorilerini örgütsel problemlere uygulayabilir. 3) Farklı kültürel ve durumsal bağlamlarda liderlik etkinliğini değerlendirebilir. 4) Takım çalışmasına dayalı projeler aracılığıyla liderlik yetkinliklerini gösterebilir. 5) Kendi liderlik tarzları ve gelişim yolları üzerine düşünebilir. 6) Alanın disiplinlerarası niteliğini kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. 7) Liderlik alanını sosyal bilimlerin daha geniş alanı içinde konumlandırabilir ve disiplinlerarası ilişkilerini tanımlayabilir. 8) Liderlik alanındaki gelişmeleri takip edebilir. 9) Modern liderlik tarzlarına yönelik stratejiler ve planlar geliştirebilir. 10) Liderlik alanındaki akademik ve uygulamalı çalışmalara katkı sağlayabilir. 11) Alanın etik değerlerini tanımlayabilir ve sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, kültürel değerler gibi konuların farkında olabilir. |
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
| 1) | Giriş ve Liderliğin Tanımı | Gutterman, Alan. (2023). Liderlik tanımları ve Kavramları. Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
| 2) | Liderlik Düşüncesinin Evrimi – Erken Teoriler – Doğuştan Gelen / Özellik Temelli Teoriler (Büyük Adam, Özellik Teorisi) | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
| 3) | Klasik Teoriler – Davranışsal ve Durumsallık Temelli Teoriler (Ohio & Michigan Ekolü, Lewin, Erken Karizmatik, Durumsallık, Yol-Amaç, LMX) | Liderlik Teorisinin Evrimi. Journal of Organizational Change Management, 3(3), 29–45, Van Seters, D. A., & Field, R. H. G. (1990). Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
| 5) | Değer ve Değişim Odaklı Teoriler (Etkileşimsel, Laissez-Faire, Hizmetkâr, Dönüşümcü) | Liderlik Teorisinin Evrimi. Journal of Organizational Change Management, 3(3), 29–45, Van Seters, D. A., & Field, R. H. G. (1990). Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
| 6) | ARA SINAV | Liderlik Teorisinin Evrimi. Journal of Organizational Change Management, 3(3), 29–45, Van Seters, D. A., & Field, R. H. G. (1990). Organizasyonlarda Liderlik. 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Liderlik Tanımları ve Kavramları. Gutterman, Alan. (2023). |
| 7) | Yeni Nesil Teoriler (Uyumlu, Duygusal Zekâ, Dağıtılmış / Paylaşılan, Otantik, Kültürlerarası, Etik / Sorumlu, Karmaşıklık) | Liderlik Teorisinin Evrimi. Journal of Organizational Change Management, 3(3), 29–45, Van Seters, D. A., & Field, R. H. G. (1990). Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
| 8) | Liderlik ve Yönetim Arasındaki Fark | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
| 9) | Farklı Sektörlerde ve İşletme Türlerinde Liderlik Tarzları | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
| 10) | 21. Yüzyılı Yansıtan Yeni Liderlik Yaklaşımları: İş Yeri Eğilimleri (Yaratıcı, Dijital, Kapsayıcı Liderlik) | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
| 11) | Kriz Yönetiminde Liderlik Rolü, Vaka Çalışmaları | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
| 12) | Yapay Zekâ (AI) Çağında Liderlik | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
| 14) | Yeni İş Dinamikleri Liderlik Özelliklerini Nasıl Değiştirdi? | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
| 15) | FİNAL | Liderlik Teorisinin Evrimi, Journal of Organizational Change Management, 3(3), 29–45, Van Seters, D. A., & Field, R. H. G. (1990). Definitions and Conceptions of Leadership, Gutterman, Alan. (2023). Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
| Ders Notları / Kitaplar: | Van Seters, D. A., & Field, R. H. G. (1990). The Evolution of Leadership Theory. Journal of Organizational Change Management, 3(3), 29–45. doi:10.1108/09534819010142139 Leadership in Organizations, 2007 (Seventh Edition), Gary Yukl Gutterman, Alan. (2023). Definitions and Conceptions of Leadership. |
| Diğer Kaynaklar: | Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) / Lecturer's Handouts/Presentations (ppt slides) |
| Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Program Kazanımları | |||||||||||||||
| 1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |||||||||||||||
| 2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |||||||||||||||
| 3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
| 4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |||||||||||||||
| 5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |||||||||||||||
| 6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
| 7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||||||||||||
| 8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
| 9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |||||||||||||||
| 10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||||||||
| 11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |||||||||||||||
| 12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
| 13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |||||||||||||||
| 14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |||||||||||||||
| 15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
| Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
| Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
| 1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |
| 2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |
| 3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |
| 4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |
| 5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |
| 6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |
| 7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |
| 8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |
| 9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |
| 10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
| 11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |
| 12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |
| 13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |
| 14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |
| 15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
| Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
| Devam | 11 | % 10 |
| Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
| Final | 1 | % 50 |
| Toplam | % 100 | |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
| YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
| Toplam | % 100 | |
| Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
| Ders Saati | 13 | 39 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
| Ara Sınavlar | 2 | 16 |
| Final | 2 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 113 | |