Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CHY5033
Ders İsmi: Afet Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SENNUR KULA ŞAHİN
Dersi Veren(ler): Doç.Dr.Sennur Kula Şahin
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere afetin önemi, afet çeşitleri, afetlere karşı alınacak önlemler, afet yönetimi, afetlerin toplum sağlığı üzerine etkileri, afet öncesi, sırası ve sonrasında risk yaratacak tehlikelerin önlenmesi, afet yönetim sürecinin zararı azaltma, hazırlık yapma, müdahale etme ve iyileştirme aşamalarında planlama ve hazırlık yaparak, sağlık ekibi arasında afetlere ilişkin aktif rol alan afet hemşiresinin görev ve sorumlulukları konusunda bilgi kazandırmaktır.


Dersin İçeriği: Bu ders; Dersin Tanıtılması, Afet Kavramının Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması ,Küresel Afetler ve Kompleks Acil Durumlar,Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik Ajanların Neden Olduğu Afetler,Afetlerde Yüksek Riskli Savunmasız Gruplar,Afetlerde Ruh Sağlığı,Afetlerde Kitlesel Yaralanmalar,Afet Triajı,Afet Hazırlığı ,Afet Planlama,Afet Yönetimi,Afet yönetiminde hemşirenin rolleri,Afet müdahalesinde yasal ve etik konular,Afet hemşireliğinde araştırma ve gelişme,

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Afet kavramını, epidemiyolojisini, önemini ve sınıflandırmasını tanımlar
2) Afetin birey aile ve toplum üzerindeki fiziksel, ruhsal ve sosyal etkilerini açıklar
3) Afet yönetim döngüsünü ve bu süreçte yapılması gereken faaliyetleri tartışır
4) Afet hemşiresinin, afet yönetim süreci içindeki rollerini tanımlar
5) Afetlere ilişkin yasal ve etik konuları tartışır

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtılması, Afet Kavramının Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması YOK
2) Küresel Afetler ve Kompleks Acil Durumlar
3) Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik Ajanların Neden Olduğu Afetler
4) Afetlerde Yüksek Riskli Savunmasız Gruplar
5) Afetlerde Ruh Sağlığı
6) Afetlerde Kitlesel Yaralanmalar
7) Afet Triajı
8) Afet Planlama
9) Afet Hazırlığı
10) Afet Yönetimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kalanlar, B. Kubilay, G. ,Afet Hemşireliği Eğitimi ve Afet Öncesinde Afet Hemşiresinin Görevleri, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, http://www.deuhyoedergi.org.
Kalanlar, B. Kubilay, G. Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında
Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği F.N. Hem. Derg (2015) Cilt 23 - Sayı 1: 57-65
ISSN 2147-4923.
Demirbaş H. Sezer A. Ergun A. Afet Yönetiminde Halk Sağlığı Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları F.N. Hem. Derg (2013) Cilt 21 - Sayı 2: 122-128 ISSN 2147-4923 Derleme Yazısı.
Diğer Kaynaklar: Kalanlar, B. Kubilay, G. ,Afet Hemşireliği Eğitimi ve Afet Öncesinde Afet Hemşiresinin Görevleri, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, http://www.deuhyoedergi.org.
Kalanlar, B. Kubilay, G. Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında
Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği F.N. Hem. Derg (2015) Cilt 23 - Sayı 1: 57-65
ISSN 2147-4923.
Demirbaş H. Sezer A. Ergun A. Afet Yönetiminde Halk Sağlığı Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları F.N. Hem. Derg (2013) Cilt 21 - Sayı 2: 122-128 ISSN 2147-4923 Derleme Yazısı.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek.
2) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak.
3) Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak.
4) Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek.
5) 1) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak.
6) En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak
7) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak.
8) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak.
10) Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak.
11) Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek.
12) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. 2
2) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. 2
3) Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. 2
4) Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. 2
5) 1) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. 2
6) En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak 2
7) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 2
8) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak 2
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. 2
10) Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 3
11) Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. 2
12) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Seminer 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 4 98
Sunum / Seminer 2 14 28
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 34 34
Toplam İş Yükü 200