Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | CHY5033 | ||||
Ders İsmi: | Afet Hemşireliği | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SENNUR KULA ŞAHİN | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç.Dr.Sennur Kula Şahin | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilere afetin önemi, afet çeşitleri, afetlere karşı alınacak önlemler, afet yönetimi, afetlerin toplum sağlığı üzerine etkileri, afet öncesi, sırası ve sonrasında risk yaratacak tehlikelerin önlenmesi, afet yönetim sürecinin zararı azaltma, hazırlık yapma, müdahale etme ve iyileştirme aşamalarında planlama ve hazırlık yaparak, sağlık ekibi arasında afetlere ilişkin aktif rol alan afet hemşiresinin görev ve sorumlulukları konusunda bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; Dersin Tanıtılması, Afet Kavramının Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması ,Küresel Afetler ve Kompleks Acil Durumlar,Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik Ajanların Neden Olduğu Afetler,Afetlerde Yüksek Riskli Savunmasız Gruplar,Afetlerde Ruh Sağlığı,Afetlerde Kitlesel Yaralanmalar,Afet Triajı,Afet Hazırlığı ,Afet Planlama,Afet Yönetimi,Afet yönetiminde hemşirenin rolleri,Afet müdahalesinde yasal ve etik konular,Afet hemşireliğinde araştırma ve gelişme, |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Afet kavramını, epidemiyolojisini, önemini ve sınıflandırmasını tanımlar 2) Afetin birey aile ve toplum üzerindeki fiziksel, ruhsal ve sosyal etkilerini açıklar 3) Afet yönetim döngüsünü ve bu süreçte yapılması gereken faaliyetleri tartışır 4) Afet hemşiresinin, afet yönetim süreci içindeki rollerini tanımlar 5) Afetlere ilişkin yasal ve etik konuları tartışır |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtılması, Afet Kavramının Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması | YOK |
2) | Küresel Afetler ve Kompleks Acil Durumlar | |
3) | Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik Ajanların Neden Olduğu Afetler | |
4) | Afetlerde Yüksek Riskli Savunmasız Gruplar | |
5) | Afetlerde Ruh Sağlığı | |
6) | Afetlerde Kitlesel Yaralanmalar | |
7) | Afet Triajı | |
8) | Afet Planlama | |
9) | Afet Hazırlığı | |
10) | Afet Yönetimi |
Ders Notları / Kitaplar: | Kalanlar, B. Kubilay, G. ,Afet Hemşireliği Eğitimi ve Afet Öncesinde Afet Hemşiresinin Görevleri, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, http://www.deuhyoedergi.org. Kalanlar, B. Kubilay, G. Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği F.N. Hem. Derg (2015) Cilt 23 - Sayı 1: 57-65 ISSN 2147-4923. Demirbaş H. Sezer A. Ergun A. Afet Yönetiminde Halk Sağlığı Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları F.N. Hem. Derg (2013) Cilt 21 - Sayı 2: 122-128 ISSN 2147-4923 Derleme Yazısı. |
Diğer Kaynaklar: | Kalanlar, B. Kubilay, G. ,Afet Hemşireliği Eğitimi ve Afet Öncesinde Afet Hemşiresinin Görevleri, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, http://www.deuhyoedergi.org. Kalanlar, B. Kubilay, G. Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği F.N. Hem. Derg (2015) Cilt 23 - Sayı 1: 57-65 ISSN 2147-4923. Demirbaş H. Sezer A. Ergun A. Afet Yönetiminde Halk Sağlığı Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları F.N. Hem. Derg (2013) Cilt 21 - Sayı 2: 122-128 ISSN 2147-4923 Derleme Yazısı. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. | ||||||||||||
2) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. | ||||||||||||
3) Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. | ||||||||||||
4) Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. | ||||||||||||
5) 1) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. | ||||||||||||
6) En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak | ||||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | ||||||||||||
8) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak | ||||||||||||
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. | ||||||||||||
10) Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | ||||||||||||
11) Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. | ||||||||||||
12) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. | 2 |
2) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. | 2 |
3) | Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. | 2 |
4) | Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. | 2 |
5) | 1) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. | 2 |
6) | En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak | 2 |
7) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 2 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak | 2 |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. | 2 |
10) | Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 3 |
11) | Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. | 2 |
12) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Seminer | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 4 | 98 | |||
Sunum / Seminer | 2 | 14 | 28 | ||||
Ödevler | 1 | 10 | 10 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 | ||||
Final | 1 | 34 | 34 | ||||
Toplam İş Yükü | 200 |