Bilgisayar Mühendisliği (YL) (Tezli) (İngilizce)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: COE5104
Ders İsmi: Gelişmiş Veritabanı Sistemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. EMİR SEYYEDABBASİ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Bahman Arasteh
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere ileri düzey veri tabanı sistemleri ve teknolojileri hakkında kapsamlı bir anlayış kazandırmaktır. Ders, veri tabanı kavramları, veri tabanı mimarisi, ileri sorgu işleme ve optimizasyon teknikleri, eşzamanlılık kontrolü ve veri bütünlüğü ile sistem güvenilirliğini sağlamak için işlem yönetimi, kurtarma teknikleri ve veri tabanı güvenliği gibi temel konuları kapsamaktadır. Öğrenciler, dağıtık ortamlarda veri çoğaltma, bölümlendirme ve tutarlılık modelleri dahil olmak üzere dağıtık veri tabanlarının tasarımı ve uygulanmasını inceleyeceklerdir. Ayrıca, öğrenciler yüksek hacimli, yüksek hızlı ve çeşitli verilerin yönetimini içeren veri teknolojileri ve çerçeveleri ile pratik deneyim kazanacaklardır. Dersin sonunda öğrenciler, veri tabanı sistem mimarilerini eleştirel olarak analiz edebilecek, karmaşık sorguları optimize edebilecek, ölçeklenebilir ve hata toleranslı dağıtık veri tabanı sistemleri tasarlayabilecek ve ileri veri yönetimi tekniklerini uygulayabilecektir. Ders ayrıca araştırma becerilerinin geliştirilmesini teşvik etmeyi ve öğrencilerin veri tabanı teknolojilerindeki en son trendler ve gelişmeler hakkında güncel kalmalarını sağlamayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği: Bu ders, İleri Düzey Veritabanı Sistemleri kavramlarını, Veritabanı Mimarisi ve Depolama sistemlerini kapsar. İleri Sorgu İşleme ve işlem yönetimi bu dersin diğer konularındandır. Eşzamanlılık kontrolü, kurtarma ve hata toleransı teknikleri de bu dersin konuları arasındadır. Öğrenciler ayrıca Dağıtık Veritabanları ve NoSQL kavramları ile tekniklerini de öğreneceklerdir. Veritabanı güvenliği, veritabanı gizliliği ve bunlarla ilgili zorluklar da bu dersin diğer konuları arasındadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenci, orta ölçekli veri tabanı tasarımı ve modellenmesindeki yöntemleri öğrenecektir.
2) Öğrenci, mevcut veri tabanı sorgulama dillerini öğrenecektir.
3) Öğrenci, üst uygulama programlarından veri tabanına erişim ve sorgulamasını öğrenecektir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İleri Düzey Veritabanı Kavramlarına Giriş
2) Sorgu Optimizasyonu ve Çalıştırılması
3) İşlem Yönetimi ve Eşzamanlılık Kontrolü
4) Veritabanı Kurtarma Teknikleri
5) İndeksleme ve Dağıtım (Hashing) Teknikleri
6) Dağıtık Veritabanı Sistemleri
7) Dağıtık Veritabanı Sistemleri
8) AraSınav
9) Büyük Veri ve Veri Ambarı Sistemleri
10) Nesne Yönelimli ve Nesne-İlişkisel Veritabanları
11) Zamansal ve Mekansal Veritabanları
12) XML ve Yarı Yapılandırılmış Veri Yönetimi
13) Bulut Veritabanları ve Hizmet Olarak Veritabanı (DBaaS)
14) Veritabanı Sistemlerinde Güncel Eğilimler ve Araştırma Konuları
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Silberschatz, A., Korth, H. F., & Sudarshan, S. (2019). Database System Concepts (7th ed.). McGraw-Hill.

2- Elmasri, R., & Navathe, S. B. (2016). Fundamentals of Database Systems (8th ed.). Pearson.

Diğer Kaynaklar: 1- Silberschatz, A., Korth, H. F., & Sudarshan, S. (2019). Database System Concepts (7th ed.). McGraw-Hill.

2- Elmasri, R., & Navathe, S. B. (2016). Fundamentals of Database Systems (8th ed.). Pearson.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,
4) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
5) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
6) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
7) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
8) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
10) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 1
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, 2
4) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
5) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2
6) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
7) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
8) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
10) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 3 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 15 30
Proje 2 15 30
Ara Sınavlar 20 1 20
Final 20 1 20
Toplam İş Yükü 145