Klinik Psikoloji (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | LEE5500 | ||||
Ders İsmi: | Bilimsel Araştırma Yöntemleri Ve Etik | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. BERRAK VARHAN | ||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilere bilimsel bir araştırma sürecinin etik prensipler ışığında nasıl planlanabileceği ve gerçekleştirilebileceğine dair ileri düzeyde bilgi aktarmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bilim, bilimsel araştırma, bilimsel araştırma türleri, bilimsel araştırma aşamaları, bilimsel araştırma ve yayın etiği konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilimsel araştırmadaki temel kavramları, süreçleri ve aralarındaki ilişkileri kavrar 2) Öğrenciler, bilimsel araştırmalarda etik kurallar ve ilkeler hakkında derinlemesine bilgi sahibi olacak ve bu prensipleri araştırma sürecinin her aşamasında uygulama becerisi kazanacaklardır. 3) Öğrenciler, bilimsel bir araştırma sırasında karşılaşılan etik ikilemlerle ilgili analiz yaparak, doğru etik kararları verme yetkinliği geliştireceklerdir. 4) Öğrenciler, etik kurallara uygun olarak bilimsel araştırma tasarımlarını oluşturacak, uygun veri toplama yöntemlerini ve analiz tekniklerini seçerek, etik standartlara uygun bir araştırma süreci geliştireceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bilimsel Araştırmaya Giriş | |
2) | Bilimsel Araştırma Aşaması-1: Araştırmanın Kavramsal Çatısını Oluşturma | |
3) | Bilimsel Araştırma Aşaması-2: Araştırmanın Yöntemini Belirleme ve Uygulama | - |
4) | Bilimsel Araştırma Aşaması-2: Araştırmanın Yöntemini Belirleme ve Uygulama | - |
5) | Bilimsel Araştırma Aşaması-2: Araştırmanın Yöntemini Belirleme ve Uygulama | - |
6) | Bilimsel Araştırma Aşaması-3: Araştırmayı Raporlama, Sunma, Yayınlama | |
7) | Bilimsel Araştırma Aşaması-3: Araştırmayı Raporlama, Sunma, Yayınlama | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Anabilim Dalına Özel Çalışmalar -Sağlık yönetiminde bilimsel araştırma | |
10) | Anabilim Dalına Özel Çalışmalar -Makale sunumları | |
11) | Anabilim Dalına Özel Çalışmalar -Makale sunumları | |
12) | Anabilim Dalına Özel Çalışmalar -Makale sunumları | |
13) | Anabilim Dalına Özel Çalışmalar -Makale sunumları | |
14) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Aziz Aysel (2021) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Nobel: Ankara Bowling, A. Research Methods in Health. Open University Press, USA, 2009. White, H., & S. Sabarwal. Quasi-experimental Design and Methods, Methodological Briefs: Impact Evaluation 8, UNICEF Office of Research, Florence, 2014. |
Diğer Kaynaklar: | Aziz Aysel (2021) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Nobel: Ankara Bowling, A. Research Methods in Health. Open University Press, USA, 2009. White, H., & S. Sabarwal. Quasi-experimental Design and Methods, Methodological Briefs: Impact Evaluation 8, UNICEF Office of Research, Florence, 2014. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | |||||||||||||||
2) klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | |||||||||||||||
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |||||||||||||||
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, | |||||||||||||||
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | |||||||||||||||
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |||||||||||||||
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |||||||||||||||
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | |||||||||||||||
9) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | |||||||||||||||
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | |||||||||||||||
11) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme | |||||||||||||||
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | |||||||||||||||
13) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |||||||||||||||
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | |||||||||||||||
15) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | |
2) | klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | |
3) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |
4) | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, | |
5) | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | |
6) | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
7) | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
8) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | |
9) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | |
10) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | |
11) | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme | |
12) | Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | |
13) | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
14) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | |
15) | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sunum / Seminer | 14 | 70 |
Proje | 1 | 30 |
Ödevler | 1 | 25 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Final | 2 | 55 |
Toplam İş Yükü | 233 |