Dersin Amacı: |
Dersin amacı öğrencilerin infertilite ve yardımcı üreme tekniklerine ve infertil çiftlerde tanı, değerlendirme ve tedavi yöntemlerine ilişkin kapsamlı teorik bilgi edinmesi, bu kapsamda bakım becerisi kazanması, infertil çiftlere özgü fiziksel, psiko-sosyal sağlık sorunlarını belirleyebilme ve sorunlarını çözümlemede sağlık bakım planı geliştirebilme becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; İnfertilitenin tanımı, çeşitleri, nedenleri, dünyada ve Türkiye’de infertilite prevelansı, doğurganlığı etkileyen faktörler ve doğurganlık bilinci geliştirme, doğurganlığın değerlendirilmesi ve hemşirelik yaklaşımları,yardımcı üreme teknikleri, yardımcı üreme teknikleri güncel protokolleri ile yasal düzenlemeler, tedavi komplikasyonları, sürecin çiftlere etkileri, fertilitenin korunması, infertilite hemşiresinin görev, yetki ve sorumlulukları, infertilite ve etik, tamamlayıcı ve alternatif tedavi yöntemleri, tedavi sürecinde hasta ve çalışan güvenliği konularını içerir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin tanımı ve beklentilerin açıklanması |
Kaynaklar |
2) |
İnfertilite tanımı, Çeşitleri, Nedenleri, Dünyada ve Türkiye’de İnfertilite prevelansı |
Kaynaklar |
3) |
Doğurganlığı Etkileyen Faktörler |
Kaynaklar |
4) |
İnfertil çiftin değerlendirilmesi |
Kaynaklar |
5) |
İnfertiltede tanı yöntemleri |
Kaynaklar |
6) |
Yardımcı Üreme Teknikleri(YÜT) ve Genetik Testler |
Kaynaklar |
7) |
İnfertilitede tedavi yaklaşımları |
Kaynaklar |
8) |
Ara Sınav |
Kaynaklar |
9) |
İnfertilite tedavisinde karşılaşılan komplikasyonlar |
Kaynaklar |
10) |
İnfertilitenin çiftler üzerindeki Etkileri (Psikolojik, Cinsel, sosyal, Kültürel, Ekonomik vb.) |
Kaynaklar |
11) |
Doğurganlığın (fertilitenin) Korunmasında Kullanılan Yöntemler(Oosit, Sperm, Over Dondurma vs) |
Kaynaklar |
12) |
İnfertilite Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları |
Kaynaklar |
13) |
İnfertilite tedavisinde etik sorunlar |
Kaynaklar |
14) |
İnfertilite ve Yardımcı Üreme Tekniklerinde Kanıta Dayalı Uygulamalar |
Kaynaklar |
15) |
İnfertilitede Tamamlayıcı ve Alternatif Tedavi (TAT) Yöntemleri |
Kaynaklar |
16) |
Final Sınavı |
Kaynaklar |
Ders Notları / Kitaplar: |
1. Şirin A, Kavlak O (Ed) (2015). Kadın Sağlığı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul
2. Taşkın L. (2020) Doğum Eylemi, Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Onaltıncı Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara.
3.Beji N K. (2017) İnfertilite Hemşireliği Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
|
Diğer Kaynaklar: |
1.Özpulat, F. (2017). Yardımcı Üreme Teknikleri, Etik ve Sağlık Personelinin Sorumlulukları. Sağlık Akademisi Kastamonu, 2(2), 112-131.
2. Akın, Ö., Şahin, E. (2020). Yardımcı Üreme Teknikleri ve Hemşirelik Yaklaşımı. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 3(1), 55-75.
3. Degirmenci, F., VefikuluÃ, D., & Uzel, A. (2019). Evidence based care for couples with fertility problems. International Journal of Emerging Trends in Health Sciences, 3(1), 22-28.
4. Özdemir, E. & Kaplan, S. (2021). İnfertilite ve Hemşirelik Yaklaşımı . Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi , 4 (1) , 79-89 .
5. Yücesoy, H., Yıldırım, F., & Şahin, E.(2021) İnfertilitenin kültürel, ekonomik, psikososyal ve cinsel yönüne güncel bir bakış: Temel hemşirelik yaklaşımları. Androloji Bülteni, 23(4), 256-263. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; lisans düzeyinde, sağlık alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar ve sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. |
1 |
2) |
-Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur. |
|
3) |
Lisans düzeyinde alana özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır. |
|
4) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, bilgiyi paylaşır ve ekip çalışması yapar. |
3 |
5) |
Sağlık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. |
|
6) |
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
7) |
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
8) |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. |
|
9) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
|
10) |
Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. |
|
11) |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
|
12) |
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların görüşlerini, istek ve beklentilerini alır. |
1 |
13) |
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. |
|
14) |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. |
|
15) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|
16) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
17) |
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir |
|
18) |
Sözel ve yazılı olarak kendini etkin ifade eder. |
|
19) |
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
1 |
20) |
Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun davranır ve katılır. |
|
21) |
Birey ve toplum sağlığı, çevreyi koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur ve uygular. |
|
22) |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
|
23) |
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
|
24) |
Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını , davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi ileri düzeyde kavrama bilgisine sahip olur. |
|
25) |
Sağlık personelinin uygulama eğitimine katılabilme yeteneğine ve bu personelle çalışma deneyimine sahiptir. |
|
26) |
Programın özüne ve amacına uygun olarak planlanmış, kendi alanında nitelikli yetkililer tarafından denetlenen yerlerde, klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olur. |
2 |
27) |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. |
|
28) |
Amacına uygun program oluşturma, planlama, yürütme ve değerlendirmede uluslararası standartlarda mesleki otonomisini kullanacak ve klinik uygulamalar yapacak düzeyde yeterli deneyime sahiptir. |
1 |