| Dersin Amacı: |
Bu ders; öğrencilerin, hasta-çalışan güvenliğini sağlamak ve sağlık bakım hizmet kalitesini artırmak üzere bireysel gelişim alanlarını fark etmeleri, diğerleri ile ortak başarı anlayışı kazanmaları, birey odaklı hizmet sunmaları, iş sonuçları ve süreç iyileştirmeye odaklanmaları yoluyla klinik liderlik kapasite ve becerilerini geliştirmelerini amaçlar. |
| Dersin İçeriği: |
Bu ders; klinik liderliğin ana bileşenleri, klinik liderlik için gerekli bireysel özellikler, kendini ve işi yönetme, ekip olarak ortak çalışma, sağlık ekibi üyeleri ile etkili iletişim ve işbirliği yapma, çatışmaları yönetme, bakımda kanıt kullanma, bakımı koordine etme, insana/bireye ve bakım sonuçlarını iyileştirmeye odaklanma, mesleki değerler ve hasta savunuculuğu, karma serviste bakımı yönetme ve bakımın sürekliliğini sağlama konularını içerir. |
| Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
| 1) |
Dersin Tanıtımı – Klinik liderlik nedir? Neden gerekli?
|
Stanley, D., Bennett, C. L., James, A. H. (2022). Clinical Leadership in Nursing and Healthcare. USA: John Wiley & Sons, Ltd. |
| 2) |
Klinik liderliğin ana bileşenleri
|
Stanley, D., Bennett, C. L., James, A. H. (2022). Clinical Leadership in Nursing and Healthcare. USA: John Wiley & Sons, Ltd. |
| 3) |
Klinik liderlik için gerekli bireysel özellikler |
Stanley, D., Bennett, C. L., James, A. H. (2022). Clinical Leadership in Nursing and Healthcare. USA: John Wiley & Sons, Ltd. |
| 4) |
Günü planlama, kendini ve işi yönetme
|
|
| 5) |
Ekip olarak ortak çalışma
|
|
| 6) |
Sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma ve iş birliği yapma |
Stanley, D., & Stanley, K. (2018). Clinical leadership and nursing explored: A literature search. Journal of Clinical Nursing, 27(9-10), 1730-1743. |
| 7) |
Çatışmaları yönetme
|
|
| 8) |
Ara Sınavı |
|
| 9) |
Bakımda kanıtları kullanma ve iyi uygulamalara odaklanma
|
Stanley, D., & Stanley, K. (2018). Clinical leadership and nursing explored: A literature search. Journal of Clinical Nursing, 27(9-10), 1730-1743. |
| 10) |
Bakım koordinasyonu ve bakıma liderlik etme
|
|
| 11) |
Bakım sonuçlarına odaklanma ve bakımı iyileştirme
|
|
| 12) |
Mesleki değerler ve hasta savunuculuğu
|
|
| 13) |
Karma serviste çalışma, bakımda öncelikleri belirleme
|
|
| 14) |
Karma serviste çalışma, bakımda sürekliliği sağlama
|
|
| Ders Notları / Kitaplar: |
1. Budak, F. (2018). Sağlık Yönetiminde Klinik Liderlik. Ankara: Siyasal Kitabevi.
2. Stanley, D., Bennett, C. L., James, A. H. (2022). Clinical Leadership in Nursing and Healthcare. USA: John Wiley & Sons, Ltd.
3. Stanley, D., & Stanley, K. (2018). Clinical leadership and nursing explored: A literature search. Journal of Clinical Nursing, 27(9-10), 1730-1743.
4. Duprez, V., Dhont, L., van Der Cingel, M., Hafsteinsdóttir, T. B., & Malfait, S. (2024). Understanding strategies that foster nurses to act as clinical leaders in hospitals: a realist review. Journal of Advanced Nursing, 80(4), 1248-1261.
5. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği web sayfaları
|
| Diğer Kaynaklar: |
Özkan, Ş. (2021). Clinical leadership and reflections to health institutions. International Journal of Leadership Studies: Theory and Practice, 4(1), 40-50. |
| |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
| 1) |
Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. |
2 |
| 2) |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi. |
2 |
| 3) |
Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma |
1 |
| 4) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. |
1 |
| 5) |
Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. |
1 |
| 6) |
Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
2 |
| 7) |
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
2 |
| 8) |
Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir. |
1 |
| 9) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
1 |
| 10) |
Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. |
1 |
| 11) |
Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
1 |
| 12) |
Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır. |
2 |
| 13) |
Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. |
1 |
| 14) |
Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar. |
1 |
| 15) |
Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder. |
1 |
| 16) |
Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır. |
1 |
| 17) |
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. |
1 |
| 18) |
Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır. |
1 |
| 19) |
Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
2 |
| 20) |
Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. |
1 |