Hemşirelik (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NUR047
Ders İsmi: Geriatric Nursing
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. MERYEM ERCEYLAN
Dersi Veren(ler): MERYEM ERCEYLAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrenciyi yaşlanmanın biyo-psiko-sosyol boyutlarda yarattığı değişiklikleri fark ederek, bu dönemindeki bireylerin sağlığını koruyucu ve geliştirici uygulamaları, erken tanı ve tedavi yaklaşımlarını, kronik hastalıkların yönetimini, aktif yaşam içinde kalmaları için gerekli koşulları, kültürel ve ahlaki değerlere uygun kaliteli bir bakımı sağlayacak bilgi ve beceri ile donatmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders öğrencinin yaşlı bireyin sağlığını değerlendirme, akut ve kronik sağlık sorunlarını yönetme, sağlığı koruma düzeylerine göre hemşirelik girişimlerini uygulama, ülkemizde ve dünyada yaşlı bakım hizmetlerini tartışma, yaşlı sağlığı hemşiresinin rol ve sorumluluklarını bilme ve yaşam sonu bakımı verme konusunda donanımlı hale getirecek konuları içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ülkemizdeki yaşlı nüfusun özelliklerini bilir ve yaşlı bireyin sağlığını değerlendirir
2) Ülkemizde ve dünyada yaşlı bakım hizmetlerini tartışır,
3) Yaşlı bireyin akut ve kronik sağlık sorunlarını yönetir
4) Yaşlı Sağlığı Hemşiresinin rol ve sorumluluklarını sağlığı koruma düzeylerine göre yerine getirir,
5) Yaşam sonu bakım verir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar, demografik değişim ve yaşlanan nüfus Kalınkara V. Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi. İkinci Baskı. 2014. Nobel Akademik Yayıncılık Türkiye Aktif ve Sağlıklı Yaşlanma Zirvesi -2017 (Ed. İ. B. Akçakaya, E. Özmete). T. C. Sağlık Bakanlığı Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğü ve Ankara Üniversitesi Yaşlılık Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (YAŞAM). Ankara: Basımevi
2) Yaşlı sağlığı hemşiresi kimdir? Ülkemizde ve dünyada yaşlı sağlığı hemşireliği uygulamaları, rol ve sorumlulukları Kalınkara V. Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi. İkinci Baskı. 2014. Nobel Akademik Yayıncılık
3) Yaşlanmaya bağlı oluşan biyo- psiko-sosyolojik değişiklikler, yaşlı bireyin çok yönlü geriatrik değerlendirilmesi Kalınkara V. Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi. İkinci Baskı. 2014. Nobel Akademik Yayıncılık
4) Yaşlı bireyin sağlığını koruma, geliştirme yaklaşımları Çifçili S. Yaşlı Sağlığına Bütüncül Yaklaşım. Edt. Pemra Cöbek Ünalan, Arzu Uzuner, Mehmet Akman. Deomed Medikal Yayıncılık. Birinci Baskı. 2011. Barkod. 9789758882366 Kalınkara V. Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi. İkinci Baskı. 2014. Nobel Akademik Yayıncılık
5) Yaşlı birey ile iletişim, sosyal aktiviteler ve sosyal destek grupları Türkiye Aktif ve Sağlıklı Yaşlanma Zirvesi -2017 (Ed. İ. B. Akçakaya, E. Özmete). T. C. Sağlık Bakanlığı Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğü ve Ankara Üniversitesi Yaşlılık Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (YAŞAM). Ankara: ... Basım
6) Yaşlı bireyde yeterli ve dengeli beslenme Türkiye Aktif ve Sağlıklı Yaşlanma Zirvesi -2017 (Ed. İ. B. Akçakaya, E. Özmete). T. C. Sağlık Bakanlığı Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğü ve Ankara Üniversitesi Yaşlılık Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (YAŞAM). Ankara: ... Basımevi Çifçili S. Yaşlı Sağlığına Bütüncül Yaklaşım. Edt. Pemra Cöbek Ünalan, Arzu Uzuner, Mehmet Akman. Deomed Medikal Yayıncılık. Birinci Baskı. 2011. Barkod. 9789758882366
7) Yaşlılık döneminde uyku ve uyku bozukluklarına yaklaşım Kalınkara V. Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi. İkinci Baskı. 2014. Nobel Akademik Yayıncılık
8) Güvenli çevre, düşme ve kazaların önlenmesi Çifçili S. Yaşlı Sağlığına Bütüncül Yaklaşım. Edt. Pemra Cöbek Ünalan, Arzu Uzuner, Mehmet Akman. Deomed Medikal Yayıncılık. Birinci Baskı. 2011. Barkod. 9789758882366 Kalınkara V. Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi. İkinci Baskı. 2014. Nobel Akademik Yayıncılık
9) Yaşlı bireyde ağrı ve ağrıya yaklaşım Çifçili S. Yaşlı Sağlığına Bütüncül Yaklaşım. Edt. Pemra Cöbek Ünalan, Arzu Uzuner, Mehmet Akman. Deomed Medikal Yayıncılık. Birinci Baskı. 2011. Barkod. 9789758882366
10) Yaşlı bireylerde akılcı ilaç kullanımı, ve hemşirelik yaklaşımları Kalınkara V. Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi. İkinci Baskı. 2014. Nobel Akademik Yayıncılık
11) Yaşlı bireyde mental sağlık problemleri ve hemşirelik yaklaşımları Çifçili S. Yaşlı Sağlığına Bütüncül Yaklaşım. Edt. Pemra Cöbek Ünalan, Arzu Uzuner, Mehmet Akman. Deomed Medikal Yayıncılık. Birinci Baskı. 2011. Barkod. 9789758882366 Kalınkara V. Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi. İkinci Baskı. 2014. Nobel Akademik Yayıncılık
12) Yaşlı bireylerde sık görülen kronik hastalıkları ve hemşirelik yaklaşımları Reed J.,Clarke C., Macfarlane A.(2015).Nursing Older Adults Çeviri Editörü Karadakovan A. Yaşlı Bakım Hemşireliği, Nobel Akademik yayıncılık A Yaşlanma, yaşlılık tanımları, yaşlı nüfusun sosyo-demografik özelliklerEğitim Danışmanlık.TİC.LTD.ŞTİ. Ankara
13) Yaşlı bireylerde sık görülen sendromlar ve hemşirelik yaklaşımları Çifçili S. Yaşlı Sağlığına Bütüncül Yaklaşım. Edt. Pemra Cöbek Ünalan, Arzu Uzuner, Mehmet Akman. Deomed Medikal Yayıncılık. Birinci Baskı. 2011. Barkod. 9789758882366 Kalınkara V. Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi. İkinci Baskı. 2014. Nobel Akademik Yayıncılık
14) Yaşlı ayrımcılığı, şiddet ihmal, istismar, etik. Yaşlı bireyler için bakım seçenekleri, (palyatif bakım, evde kurumda bakım) Kalınkara V. Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi. İkinci Baskı. 2014. Nobel Akademik Yayıncılık Türkiye Aktif ve Sağlıklı Yaşlanma Zirvesi -2017 (Ed. İ. B. Akçakaya, E. Özmete). T. C. Sağlık Bakanlığı Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğü ve Ankara Üniversitesi Yaşlılık Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (YAŞAM). Ankara: Basımevi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: . Çifçili S. Yaşlı Sağlığına Bütüncül Yaklaşım. Edt. Pemra Cöbek Ünalan, Arzu Uzuner, Mehmet Akman. Deomed Medikal Yayıncılık. Birinci Baskı. 2011. Barkod. 9789758882366
2. Kalınkara V. Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi. İkinci Baskı. 2014. Nobel Akademik Yayıncılık
3. Türkiye Aktif ve Sağlıklı Yaşlanma Zirvesi -2017 (Ed. İ. B. Akçakaya, E. Özmete). T. C. Sağlık Bakanlığı Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğü ve Ankara Üniversitesi Yaşlılık Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (YAŞAM). Ankara: ... Basımevi
4. Reed J.,Clarke C., Macfarlane A.(2015).Nursing Older Adults Çeviri Editörü Karadakovan A. Yaşlı Bakım Hemşireliği, Nobel Akademik yayıncılık A Yaşlanma, yaşlılık tanımları, yaşlı nüfusun sosyo-demografik özelliklerEğitim Danışmanlık.TİC.LTD.ŞTİ. Ankara
Diğer Kaynaklar: 1. Çifçili S. Yaşlı Sağlığına Bütüncül Yaklaşım. Edt. Pemra Cöbek Ünalan, Arzu Uzuner, Mehmet Akman. Deomed Medikal Yayıncılık. Birinci Baskı. 2011. Barkod. 9789758882366
2. Kalınkara V. Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi. İkinci Baskı. 2014. Nobel Akademik Yayıncılık
3. Türkiye Aktif ve Sağlıklı Yaşlanma Zirvesi -2017 (Ed. İ. B. Akçakaya, E. Özmete). T. C. Sağlık Bakanlığı Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğü ve Ankara Üniversitesi Yaşlılık Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (YAŞAM). Ankara: ... Basımevi
4. Reed J.,Clarke C., Macfarlane A.(2015).Nursing Older Adults Çeviri Editörü Karadakovan A. Yaşlı Bakım Hemşireliği, Nobel Akademik yayıncılık A Yaşlanma, yaşlılık tanımları, yaşlı nüfusun sosyo-demografik özelliklerEğitim Danışmanlık.TİC.LTD.ŞTİ. Ank

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. 2 2 2 2 2
2) Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi. 3 3 2 2 3
3) Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma 2 1 2 2 2
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. 2 2 2 2 3
5) Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. 2 2 2 2 2
6) Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2 2 3 2 2
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2 2 1 2 2
8) Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir. 2 2 2 2 2
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3 3 2 3 3
10) Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. 2 1 2 2 3
11) Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 2 2 2 3 2
12) Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır. 2 2 3 2 2
13) Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. 2 2 2 2 2
14) Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar. 2 2 2 2 2
15) Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder. 2 2 2 2 2
16) Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır. 3 2 3 2 2
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. 2 2 2 2 2
18) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır. 2 2 1 2 2
19) Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 3 2 2 2 2
20) Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. 2 3 2 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. 2
2) Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi. 2
3) Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma 2
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. 2
5) Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. 3
6) Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
8) Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir. 2
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
10) Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. 2
11) Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 3
12) Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır. 2
13) Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. 2
14) Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar. 2
15) Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder. 2
16) Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır. 2
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. 3
18) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır. 2
19) Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 2
20) Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 2 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 14 28
Ara Sınavlar 1 32 32
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 128