Mimarlık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARCH0013 | ||||
Ders İsmi: | Güncel Mimarlık | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ARZU ERDEM | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Arzu Erdem | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders, öğrencileri çağdaş mimarlığın kavram ve eleştirel yaklaşımlarıyla tanıştırmayı; etik ve sürdürülebilirlik odaklı bir bakış açısı geliştirmeyi; mimari tasarımı kentsel, toplumsal ve teknolojik bağlamlarla ilişkilendirme becerisini güçlendirmeyi ve araştırmaya dayalı, iş-birlikçi tasarım düşüncesini teşvik etmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, 20. yüzyılın ortalarından günümüze kadar dünya mimarisini biçimlendiren temel akım, kuram ve uygulamaları inceler. Dersler, seminerler, okumalar ve tasarım atölyeleri aracılığıyla öğrenciler; teknolojik yenilik, sosyo-kültürel değişim, kentleşme ve ekolojik krizlerin mimarlık düşüncesi ve üretimini nasıl dönüştürdüğünü eleştirel biçimde tartışır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Toplumsal, kültürel, teknolojik ve çevresel etmenlerle ilişkili olarak çağdaş mimarlık akımlarını eleştirel biçimde analiz eder; etik ve tarihsel farkındalık sergiler. 2) Kentsel tasarım bakışını, gelişmiş dijital araçları ve iş-birlikçi süreçleri ölçekler arası bütünleştirerek sürdürülebilir mimari öneriler tasarlar ve aktarır. 3) Çağdaş mimarlık söylemi üzerine bağımsız araştırma yapar; bulgularını İngilizce ve Türkçe yazılı, sözlü ve görsel biçimde etkili şekilde sunar; yaşam boyu öğrenme ve mesleki sorumluluk bilinci gösterir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş – Çağdaş mimarlık nedir? | Frampton – Modern Architecture ch. 0 |
2) | Geç Modernizm & Yüksek Teknoloji | Frampton ch. 9; Curtis ch. 19.Short video: Foster’s HSBC HK (5 min) |
3) | Postmodernizm & Eleştirel Bölgeselcilik | Nesbitt ed., essays by Venturi & Frampton; Curtis ch. 20. |
4) | Dekonstrüktivizm & Felsefe | Lavin Ch. 1; Watch MoMA 1988 symposium clip (10 min). |
5) | Dijital Dönüş: Parametrik & Algoritmik Tasarım | Schumacher Vol. II pp. 1-35; Case-study video: ZHA Heydar Aliyev Centre. |
6) | Sürdürülebilirlik & Ekolojik Tasarım | Steiner et al. projects #1-5; UN SDG 11 briefing (PDF) |
7) | Şehircilik: Megakentler, Enformel Yapılar | Sarkis World as an Architectural Project pp. 50-71; Film excerpt: Urbanized (15 min). |
8) | Küreselleşme & Küresel Güney Mimarisi | Curtis ch. 23; ArchDaily dossier “Latin American Modernities.” |
9) | Sosyal & Katılımcı Mimarlık | Selected articles from Footprint #35; Case: Elemental’s Quinta Monroy (video) |
10) | Malzeme İnovasyonu | Koolhaas Elements pp. 520-573; Video: MX3D printed bridge (8 min) |
11) | Yeniden Kullanım & Miras | Frampton ch. 11 (sections on reuse); ICOMOS “Adaptive Reuse” charter (PDF). |
12) | Mimarlık, İktidar & Sermaye | Lavin Ch. 3; Documentary clip: “The Pruitt-Igoe Myth” (10 min) |
13) | Etik & Mesleki Uygulama | RIBA Code of Conduct; Nesbitt essay “Ethics and the Built Environment." |
14) | Yeni Teknolojiler: YZ, Robotik, XR | Recent papers on AI + architecture (LMS folder); Demo video: Boston Dynamics Spot on site. |
15) | Gelecek Senaryoları Atölyesi & Sunumlar | Prepare final boards & rehearsals.Final pano ve prova hazırlığı. |
Ders Notları / Kitaplar: | Frampton, Kenneth. Modern Architecture: A Critical History (5th ed., Thames & Hudson, 2020) |
Diğer Kaynaklar: | Sarkis, H.; Salgueiro Barrio, R.; Kozlowski, G. The World as an Architectural Project (MIT Press, 2020) Koolhaas, R. Elements of Architecture (Taschen, 2018) Curtis, W. J. R. Modern Architecture Since 1900 (Phaidon, 2011) |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | 3 | 2 | 3 | ||||||||||||
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | 2 | 3 | 2 | ||||||||||||
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | 1 | 2 | 1 | ||||||||||||
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | 3 | 3 | 2 | ||||||||||||
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | 1 | 3 | 1 | ||||||||||||
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | 1 | 2 | 1 | ||||||||||||
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 1 | 2 | 2 | ||||||||||||
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | 2 | 3 | 2 | ||||||||||||
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | 1 | 3 | 1 | ||||||||||||
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | 3 | 2 | 3 | ||||||||||||
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | 2 | 3 | 2 | ||||||||||||
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. | 2 | 1 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |
2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |
3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |
4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |
5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |
6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |
7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |
8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |
9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |
10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |
12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |
13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |
14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |
15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 20 |
Sunum | 1 | % 25 |
Projeler | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 80 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 20 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 15 | 2 | 2 | 60 | |||
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 3 | 13 | |||
Ödevler | 1 | 0 | 10 | 10 | |||
Final | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Toplam İş Yükü | 95 |