ARCH0013 Contemporary Architectureİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARCH0013
Ders İsmi: Güncel Mimarlık
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ARZU ERDEM
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Arzu Erdem
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, öğrencileri çağdaş mimarlığın kavram ve eleştirel yaklaşımlarıyla tanıştırmayı; etik ve sürdürülebilirlik odaklı bir bakış açısı geliştirmeyi; mimari tasarımı kentsel, toplumsal ve teknolojik bağlamlarla ilişkilendirme becerisini güçlendirmeyi ve araştırmaya dayalı, iş-birlikçi tasarım düşüncesini teşvik etmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: Bu ders, 20. yüzyılın ortalarından günümüze kadar dünya mimarisini biçimlendiren temel akım, kuram ve uygulamaları inceler. Dersler, seminerler, okumalar ve tasarım atölyeleri aracılığıyla öğrenciler; teknolojik yenilik, sosyo-kültürel değişim, kentleşme ve ekolojik krizlerin mimarlık düşüncesi ve üretimini nasıl dönüştürdüğünü eleştirel biçimde tartışır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Toplumsal, kültürel, teknolojik ve çevresel etmenlerle ilişkili olarak çağdaş mimarlık akımlarını eleştirel biçimde analiz eder; etik ve tarihsel farkındalık sergiler.
2) Kentsel tasarım bakışını, gelişmiş dijital araçları ve iş-birlikçi süreçleri ölçekler arası bütünleştirerek sürdürülebilir mimari öneriler tasarlar ve aktarır.
3) Çağdaş mimarlık söylemi üzerine bağımsız araştırma yapar; bulgularını İngilizce ve Türkçe yazılı, sözlü ve görsel biçimde etkili şekilde sunar; yaşam boyu öğrenme ve mesleki sorumluluk bilinci gösterir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş – Çağdaş mimarlık nedir? Frampton – Modern Architecture ch. 0
2) Geç Modernizm & Yüksek Teknoloji Frampton ch. 9; Curtis ch. 19.Short video: Foster’s HSBC HK (5 min)
3) Postmodernizm & Eleştirel Bölgeselcilik Nesbitt ed., essays by Venturi & Frampton; Curtis ch. 20.
4) Dekonstrüktivizm & Felsefe Lavin Ch. 1; Watch MoMA 1988 symposium clip (10 min).
5) Dijital Dönüş: Parametrik & Algoritmik Tasarım Schumacher Vol. II pp. 1-35; Case-study video: ZHA Heydar Aliyev Centre.
6) Sürdürülebilirlik & Ekolojik Tasarım Steiner et al. projects #1-5; UN SDG 11 briefing (PDF)
7) Şehircilik: Megakentler, Enformel Yapılar Sarkis World as an Architectural Project pp. 50-71; Film excerpt: Urbanized (15 min).
8) Küreselleşme & Küresel Güney Mimarisi Curtis ch. 23; ArchDaily dossier “Latin American Modernities.”
9) Sosyal & Katılımcı Mimarlık Selected articles from Footprint #35; Case: Elemental’s Quinta Monroy (video)
10) Malzeme İnovasyonu Koolhaas Elements pp. 520-573; Video: MX3D printed bridge (8 min)
11) Yeniden Kullanım & Miras Frampton ch. 11 (sections on reuse); ICOMOS “Adaptive Reuse” charter (PDF).
12) Mimarlık, İktidar & Sermaye Lavin Ch. 3; Documentary clip: “The Pruitt-Igoe Myth” (10 min)
13) Etik & Mesleki Uygulama RIBA Code of Conduct; Nesbitt essay “Ethics and the Built Environment."
14) Yeni Teknolojiler: YZ, Robotik, XR Recent papers on AI + architecture (LMS folder); Demo video: Boston Dynamics Spot on site.
15) Gelecek Senaryoları Atölyesi & Sunumlar Prepare final boards & rehearsals.Final pano ve prova hazırlığı.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Frampton, Kenneth. Modern Architecture: A Critical History (5th ed., Thames & Hudson, 2020)
Diğer Kaynaklar: Sarkis, H.; Salgueiro Barrio, R.; Kozlowski, G. The World as an Architectural Project (MIT Press, 2020)
Koolhaas, R. Elements of Architecture (Taschen, 2018)
Curtis, W. J. R. Modern Architecture Since 1900 (Phaidon, 2011)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. 3 2 3
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. 2 3 2
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. 1 2 1
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. 2 2 2
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. 3 3 2
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. 1 3 1
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. 1 2 1
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. 1 1 1
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. 2 2 2
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 1 2 2
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. 2 3 2
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. 1 3 1
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 3 2 3
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. 2 3 2
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. 2 1 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular.
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır.
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir.
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir.
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 20
Sunum 1 % 25
Projeler 1 % 35
Final 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 80
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 20
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 15 2 2 60
Sunum / Seminer 1 10 3 13
Ödevler 1 0 10 10
Final 1 10 2 12
Toplam İş Yükü 95