Mimarlık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARCH0012 | ||||
Ders İsmi: | Felsefe ve Mimarlık | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. Dr. MEHMET SARPER TAKKECİ | ||||
Dersi Veren(ler): | Mehmet Sarper Takkeci | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencileri, mimari form ve maddesini felsefî açıdan sorgulayacak sağlam bir yöntemle donatmak; Timaeus’tan Physics ve Metaphysics’e uzanan madde–form meselesinin gelişimini izleyerek bu tartışmaları güncel tasarım, temsil ve eleştiri pratiklerine aktarmak. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, madde (hylē) ve form (eidos / morphē) kavramlarının mimari düşünceyi nasıl biçimlendirdiğini inceler. Plato’nun Timaeus’u ile Aristoteles’in Fizik ve Metafiziği üzerinden antik metafizik tartışmalarını tasarım, malzeme ve temsil ölçeğine taşır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Platon’un Timaeus’u ile Aristoteles’in Physics–Metaphysics’indeki madde‑form kuramlarını eleştirel biçimde açıklayarak ve karşılaştırarak klasik metafiziği sistematik olarak kavrar. 2) Metafizik kavramları (hylē, eidos/morphē, dynamis/energeia) mimarî analiz ve tasarım kararlarına uygulayarak kuram ile pratiği bütünleştirir. 3) Madde‑form ilişkileri üzerine sağlam argümanlar ve karşı argümanlar oluşturarak, mimarî örnekleri bu bakışla değerlendirir. 4) Madde‑form kuramını mimarî bir probleme uygulayan bağımsız bir araştırma / yaratıcı proje (4 000–6 000 kelime veya eşdeğer) tasarlar ve gerçekleştirir, özgünlük ve özerklik sergiler. 5) Kaynakları doğru atıf yaparak, kullanılan yapay zekâ desteğini belirterek ve felsefî‑mimarî araştırmaların etik boyutlarını sorgulayarak sorumlu akademik tutum gösterir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders akışı | |
2) | Timaeus I: kozmos & demiurgos | |
3) | Timaeus II: madde, form, khôra | |
4) | Physics I: doğa & değişim | |
5) | Physics II: hylomorfizm | |
6) | Dört Neden & amaçlılık | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Metaphysics Z 1‑6: töz | |
9) | Metaphysics Θ 1‑6: edimsellik | |
10) | Metaphysics Θ 7‑10: eylem & değişim | |
11) | Platon vs Aristoteles: sentez | |
12) | Leksikon sunumları | |
13) | Final önerisi sunumları | |
14) | Araştırma / stüdyo atölyesi | |
15) | Final sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Shields, C. (2014). Aristotle (2 nd ed.) |
Diğer Kaynaklar: | Plato - Timaeus Aristoteles - Physics Aristoteles - Metaphysics |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | 1 | ||||||||||||||
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | 1 | 1 | |||||||||||||
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | ||||||||||
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | 2 | 3 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | 2 | 1 | 2 | 1 | |||||||||||
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | 1 | ||||||||||||||
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | 1 | ||||||||||||||
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | 1 | 1 | |||||||||||||
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 1 | 1 | 3 | ||||||||||||
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | 1 | 1 | |||||||||||||
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | 2 | 1 | 3 | ||||||||||||
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | 1 | 2 | |||||||||||||
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |
2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |
3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |
4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |
5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |
6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |
7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |
8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |
9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |
10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |
12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |
13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |
14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |
15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 15 |
Ödev | 5 | % 20 |
Projeler | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 30 |
Final Sözlü | 1 | % 10 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 56 | |||
Küçük Sınavlar | 5 | 4 | 20 | ||||
Final | 1 | 20 | 2 | 2 | 24 | ||
Toplam İş Yükü | 100 |