Mimarlık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARCH0011 | ||||
Ders İsmi: | Sosyo-Mekansal Üretim Biçimleri | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. Dr. MEHMET SARPER TAKKECİ | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Mimari ve kentsel mekânların toplumsal, ekonomik ve politik güçlerce nasıl üretildiğini eleştirel biçimde çözümleyebilme; Henri Lefebvre’in mekân üçlemesi ve sonrasındaki tartışmaları tanıtma; güncel mekânları okuma, haritalama ve müdahale etme becerisi kazandırma. |
Dersin İçeriği: | Ders, mekânın toplumsal olarak nasıl üretildiğini açıklayan temel kuram ve uygulamaları inceler. Lefebvre’in mekân üçlemesiyle başlayan içerik; (1) mekân düşüncesinin tarihsel evriminden Marksist, feminist ve post-yapısalcı eleştirilere, (2) küresel akışlardan gündelik kentsel ritimlere ve (3) fiziksel kamusal alanlardan dijital-sanal ortamlara uzanan tematik bir hat izler. Haftalık dersler; İstanbul odaklı saha çalışmaları, eleştirel haritacılık atölyeleri ve öğrencilerin kendi mekânsal adalet projelerini geliştirdikleri ikidilli stüdyolarla desteklenir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mekânın toplumsal üretimine dair başlıca kuramları açıklar. 2) Algılanan–tasarlanan–yaşanan mekân üçlemesini somut kentsel vakalara uygular. 3) Mekânsal adalet, kente hakkı ve kesişimsellik gündemlerini eleştirel biçimde tartışır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Küresel akışlar ve ağ toplumu | Castells 1996 ch. 1 |
2) | Algılanan-tasarlanan-yaşanan mekân | Lefebvre 1991 ch. 1; Prelim Study Group summary |
3) | Mutlak mekândan soyut mekâna | Stanek 2011 (pp. 1-29) |
4) | Marksizm, kapitalizm ve kentleşme | Harvey 2006 “Space as a Key Word” |
5) | Mekân neden toplumsal bir üründür? | Lefebvre 1991, Intro |
6) | Toplumsal cinsiyetli mekânlar | Massey 2005 For Space (ch. 2) |
7) | Kamusal mekân, iktidar ve protesto | Mitchell 1995; Gezi reader excerpts |
8) | Ara sınav atölyesi: İstanbul sokak etnografisi | Field notes due |
9) | Eleştirel haritacılık ve CBS | Crampton & Krygier 2005 |
10) | Gündelik ritimler | Lefebvre 2004 Rhythmanalysis |
11) | Vaka: İstanbul’da mekân üretimi | Selected articles on Taksim, Başakşehir |
12) | Mimarlık, gözetim ve heterotopya | Foucault 1986 “Of Other Spaces” |
13) | Dijital ve sanal mekân | Graham & Marvin 2001 extract |
14) | Mekânsal adalet ve kente hak | Soja 2010 ch. 1; Lefebvre 1968 |
15) | Final proje jüri ve sergi | Final design booklet due |
Ders Notları / Kitaplar: | Henri Lefebvre – The Production of Space (1991) |
Diğer Kaynaklar: | David Harvey – Spaces of Global Capitalism (2006) Doreen Massey – For Space (2005) Edward Soja – Seeking Spatial Justice (2010) Manuel Castells – The Rise of the Network Society (1996) |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | 3 | 2 | 1 | ||||||||||||
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | 2 | ||||||||||||||
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | 1 | 3 | |||||||||||||
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | 3 | ||||||||||||||
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | 2 | 2 | |||||||||||||
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | 1 | ||||||||||||||
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||||||||||||
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | 1 | ||||||||||||||
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 | ||||||||||||||
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | 2 | ||||||||||||||
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | 2 | ||||||||||||||
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | 1 | 3 | |||||||||||||
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |
2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |
3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |
4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |
5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |
6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |
7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |
8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |
9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |
10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |
12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |
13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |
14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |
15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 15 | % 10 |
Arazi Çalışması | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 15 | 2 | 2 | 60 | |||
Arazi Çalışması | 1 | 0 | 8 | 2 | 10 | ||
Ödevler | 1 | 0 | 4 | 4 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 12 | 2 | 14 | |||
Toplam İş Yükü | 98 |