ARCH0011 Social Production of Spaceİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARCH0011
Ders İsmi: Sosyo-Mekansal Üretim Biçimleri
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. Dr. MEHMET SARPER TAKKECİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimari ve kentsel mekânların toplumsal, ekonomik ve politik güçlerce nasıl üretildiğini eleştirel biçimde çözümleyebilme; Henri Lefebvre’in mekân üçlemesi ve sonrasındaki tartışmaları tanıtma; güncel mekânları okuma, haritalama ve müdahale etme becerisi kazandırma.
Dersin İçeriği: Ders, mekânın toplumsal olarak nasıl üretildiğini açıklayan temel kuram ve uygulamaları inceler. Lefebvre’in mekân üçlemesiyle başlayan içerik; (1) mekân düşüncesinin tarihsel evriminden Marksist, feminist ve post-yapısalcı eleştirilere, (2) küresel akışlardan gündelik kentsel ritimlere ve (3) fiziksel kamusal alanlardan dijital-sanal ortamlara uzanan tematik bir hat izler. Haftalık dersler; İstanbul odaklı saha çalışmaları, eleştirel haritacılık atölyeleri ve öğrencilerin kendi mekânsal adalet projelerini geliştirdikleri ikidilli stüdyolarla desteklenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mekânın toplumsal üretimine dair başlıca kuramları açıklar.
2) Algılanan–tasarlanan–yaşanan mekân üçlemesini somut kentsel vakalara uygular.
3) Mekânsal adalet, kente hakkı ve kesişimsellik gündemlerini eleştirel biçimde tartışır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Küresel akışlar ve ağ toplumu Castells 1996 ch. 1
2) Algılanan-tasarlanan-yaşanan mekân Lefebvre 1991 ch. 1; Prelim Study Group summary
3) Mutlak mekândan soyut mekâna Stanek 2011 (pp. 1-29)
4) Marksizm, kapitalizm ve kentleşme Harvey 2006 “Space as a Key Word”
5) Mekân neden toplumsal bir üründür? Lefebvre 1991, Intro
6) Toplumsal cinsiyetli mekânlar Massey 2005 For Space (ch. 2)
7) Kamusal mekân, iktidar ve protesto Mitchell 1995; Gezi reader excerpts
8) Ara sınav atölyesi: İstanbul sokak etnografisi Field notes due
9) Eleştirel haritacılık ve CBS Crampton & Krygier 2005
10) Gündelik ritimler Lefebvre 2004 Rhythmanalysis
11) Vaka: İstanbul’da mekân üretimi Selected articles on Taksim, Başakşehir
12) Mimarlık, gözetim ve heterotopya Foucault 1986 “Of Other Spaces”
13) Dijital ve sanal mekân Graham & Marvin 2001 extract
14) Mekânsal adalet ve kente hak Soja 2010 ch. 1; Lefebvre 1968
15) Final proje jüri ve sergi Final design booklet due

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Henri Lefebvre – The Production of Space (1991)
Diğer Kaynaklar: David Harvey – Spaces of Global Capitalism (2006)
Doreen Massey – For Space (2005)
Edward Soja – Seeking Spatial Justice (2010)
Manuel Castells – The Rise of the Network Society (1996)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. 3 2 1
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. 2
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. 1 3
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. 3
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. 2 2
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. 1
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. 1
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. 2
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 2
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. 1 3
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular.
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır.
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir.
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir.
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 15 % 10
Arazi Çalışması 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 15 2 2 60
Arazi Çalışması 1 0 8 2 10
Ödevler 1 0 4 4
Ara Sınavlar 1 8 2 10
Final 1 12 2 14
Toplam İş Yükü 98