Mimarlık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARCH313 | ||||
Ders İsmi: | Uygulama Projesi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. BANU ÖZKAZANÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | Banu Özkazanç | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, öğrencilerin; farklı yapıların prensipleri, yöntemleri,teknikleri ve mimari sürecin farklı aşamaları ve gereksinimleri hakkında, belirli bir örnek üzerinde çalışarak aşina olmalarının ve bu sayede tasarım ve inşa süreci arasındaki bağlantı ve etkileşimin anlaşılmasının sağlanmasıdır. Yapım süreci, bağımsız bir teknik uygulama olarak veya sadece malzemelerin ve bileşenlerin bir araya getirildiği bir eylem olarak değil; tasarım fikri ile kaçınılmaz olarak bağlantılı ve binanın karakter ve kalitesi için belirleyici olan yaratıcı bir süreç olarak anlaşılmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Malzeme seçimi ve karar verme; bina inşaat türü ve çevre kontrol sistemleri, kapsamlı bina tasarımında yapısal sistem düzenlemesi. Bina yönetmeliklerine (yani deprem yönetmeliği, ısı yalıtım yönetmeliği, gürültü kontrol yönetmeliği, yangın koruma yönetmeliği) göre tüm tasarım aşamaları (ön, geliştirilmiş, inşaat) için projelerin hazırlanması. Bina alt sistemlerinin (bina elemanları, yapısal, hizmet) diğer bina bileşenleri ile entegrasyonu ve koordinasyonu. İlgili ulusal ve/veya uluslararası mevzuatlara ve çizim prensiplerine göre her tasarım aşaması için dokümanların hazırlanması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tasarımın ve inşa sürecinin birlikteliğini kavramak 2) Yapının detaylarının teknik ve mimari niteliğini tanımak 3) Yapı çizimlerini ve detaylarını geliştirmek 4) Uluslararası standartların (iso ve din) teknik çizimlerde uygulanması 5) Mimarlıkta ve teknolojide yenilikçi gelişmeleri kullanabilmek |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İzlence'nin anlatımı ve ders akışı hakkında bilgilendirme. Projenin belirlenmesi | |
2) | Özel konut planlarının belirlenmesi ve Ön Tasarım kararları 1/100 | |
3) | Ön tasarım kararları, plan çizimleri, kesitler ve görünümler 1/50 | |
4) | Bina Statiği, temel planı vb. 1/50 | |
5) | Bina Statiği, temel planı vb. 1/50 | |
6) | Final proje çalışmaları (1/50) | |
7) | Final proje çalışmaları, planlar, kesitler ve görünüşler (1/50) | |
8) | Isıtma sistemleri (1/50) | |
9) | Ara Sınav Haftası | |
10) | Sistem Detayları 1/20 | |
11) | Sistem Detayları 1/20 | |
12) | Sistem Detayları 1/20 | |
13) | Plan, Kesitler ve Görünümlerin (1/50) 1/20 sistem detay kararlarına göre güncellenmesi | |
14) | Plan, Kesitler ve Görünümlerin (1/50) 1/20 sistem detay kararlarına göre güncellenmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Bovill, C., 1991. Architectural design: Integration of structural and environmental systems. New York: Van Nostrand Reinhold. 2. Türkçü,Ç.Prof.Dr..2015. YAPIM. Birsen Yayınevi.Istanbul. ISBN 978-975-511-262-6 3. Burberry,P.(Prof.Dr) .1979. Environment and Services .Mtchell's Building Series.London. ISBN 0 7134 1939 3 4. Foster,S.J.,Harington,R. 1979. Structure and Fabric -Part 2. Mitchell's Building Series. London . ISBN 0 71 34 1070 I |
Diğer Kaynaklar: | Ambrose, J., Tripeny, P., 2012. Building structures. Hoboken, N.J.: Wiley Hegger, M., Auch-Schwelk, V., Fuchs, M., & Rosenkranz, T., 2006. Construction materials manual. Basel: Birkhäuser Lechner, N., 2015. Heating, cooling, lighting : Sustainable design methods for architects. Hoboken, N.J.: Wiley Rich, P., Dean, Y., 1999. Principles of Element Design. Oxford: Arch. Press. Wienand, N., 2008. Materials, Specification and Detailing: Foundations of Building Design. Abingdon: Taylor & Francis. Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği (2008, 5 Aralık). Resmi Gazete, Sayı: 27075 Binaların Gürültüye Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik (2017, 31 Mayıs). Resmi Gazete, Sayı: 30082 Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik (2007, 19 Aralık). Resmi Gazete, Sayı: 26735 İstanbul İmar Yönetmeliği (2018, 20 Mayıs). Resmi Gazete, Sayı: 30426 Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği (2018, 18 Mart). Resmi Gazete, Sayı: 30364 TSE, 2013. TS825: Binalarda Isı Yalıtım Kuralları. Ankara: TSE. TMMOB, MO, 2015. Mimari Proje Çizim ve Sunuş Standartları. İstanbul: MO, İstanbul Büyükent Şb. TMMOB, MO, 2015. Ulaşılabilirlik Kılavuzu. İstanbul: MO, İstanbul Büyükent Şb |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | 3 | ||||||||||||||
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | 2 | ||||||||||||||
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | 3 | ||||||||||||||
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |||||||||||||||
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | 3 | ||||||||||||||
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | 3 | ||||||||||||||
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||||||||||||
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | 3 | ||||||||||||||
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | 2 | ||||||||||||||
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 | ||||||||||||||
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | 3 | ||||||||||||||
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | 3 | ||||||||||||||
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |||||||||||||||
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | 3 | ||||||||||||||
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | 3 |
2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | 3 |
3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | 2 |
4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | 3 |
5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | 2 |
6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | 2 |
7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | 3 |
8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |
9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | 3 |
10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | 3 |
12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | 3 |
13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | 3 |
14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | 2 |
15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 60 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 4 | 84 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 | ||||
Ödevler | 1 | 20 | 20 | ||||
Final | 1 | 20 | 20 | ||||
Toplam İş Yükü | 152 |