Mimarlık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARCH214 | ||||
Ders İsmi: | Mimarlık ve Kent Bağlamı | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. RAFET HALE SİNİRLİOĞLU MIZRAK | ||||
Dersi Veren(ler): | HALE SİNİRLİOĞLU | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders, mimari söylem ve tasarımda “kentsel bağlam” kavramını anlamayı ve tanımlamayı amaçlamaktadır. Bu temel amaç kapsamında, ders, antik çağlardan günümüze kentlerin ve mekansal organizasyonlarının tarihsel evrimini analiz etmeyi ve ayrıca kentsel formu ve mimari ifadeyi etkileyen kültürel, politik ve sosyoekonomik faktörleri incelemeyi amaçlamaktadır. Enformal ve formal yerleşimler de dahil olmak üzere farklı kentsel tipolojiler ve morfolojiler hakkında farkındalık sağlamak da amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, mimarlık ve kentsel bağlamı arasındaki dinamik ilişkiyi araştırır. Öğrenciler, sosyal, politik, ekonomik ve kültürel güçlerin şehirleri ve mimari müdahaleleri nasıl şekillendirdiğini inceleyerek tarihi ve çağdaş kentsel formları inceleyeceklerdir. Antik çağlardan günümüze kentsel bağlam, kentsel morfoloji, kamusal alan teorileri, hareketlilik ağları ve mekansal uygulamalar kavramına vurgu yapılacaktır. Dersler, tartışmalar ve tasarıma dayalı düşünme yoluyla öğrenciler, mimarlığın kentsel ortamları şekillendirme ve bunlara yanıt vermedeki rolüne dair eleştirel bir bakış açısı geliştireceklerdir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kentsel bağlam ve mimarlık ile ilgili temel kavramlara hakim olmak 2) Kentsel gelişimin tarihsel süreçlerine hakim olmak. 3) Kentsel morfoloji ve mekansal örüntüleri analiz etmek. 4) Mimarlık ve kentin birbirleri üzerindeki etkisine ilişkin eleştirel düşünce üretmek |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanıtım. (Kentsel) bağlam nedir? | |
2) | Tarih boyunca kentler | |
4) | 20. yüzyıl kentleri | |
5) | Dünya kentleri | |
6) | Anadolu kentleri | |
7) | Ara sınav | |
8) | İstanbul’un kentsel bağlamı | |
9) | Kentsel morfolojiyi anlamak | |
9) | Kentsel morfolojiyi anlamak | |
10) | Hareketliliği ve kent ağlarını anlamak | |
11) | Kamusal alan (kuramlarını) anlamak | |
12) | Enformel yerleşimler, kapalı siteler, TOKİ vb | |
13) | Kentsel bağlamın bugünü ve yarını | |
14) | Dönem Değerlendirmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Metinler, görseller ve çizimler öğrencilerle paylaşılır. Texts, images and drawings are shared with students. |
Diğer Kaynaklar: | Gehl, J. (2010). Cities for People. Washington, D.C.: Island Press. Jach, A. (1999). Layers of the city. Australia: Hodder Headline. Kostof, S. (1995). A History of Architecture: Settings and Rituals. New York: Oxford University Press. Mumford, L. (1938). The Culture of Cities. New York: Harcourt, Brace and Company. Rybczynski, W. (1992). Looking Around: A Journey Through Architecture. New York: Penguin Books. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |||||||||||||||
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |||||||||||||||
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |||||||||||||||
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||||||||||||
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |||||||||||||||
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||||||||
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |||||||||||||||
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |||||||||||||||
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |
2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |
3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | 3 |
4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |
5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | 3 |
6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |
7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |
8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |
9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |
10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |
12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |
13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |
14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | 3 |
15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 88 |