Mimarlık (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARCH211
Ders İsmi: Mİmarlık Tarihi ve Kuramı 2
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ABDULLAH UĞUR TANYELİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimarlığın tanımlanması ve stil kavramı çevresindeki felsefi, ideolojik tartışmaların, siyaset ve ekonomi düşünceleri ile bağlantılı analizi
Dersin İçeriği: 17. Yüzyıl'da Rönesans-Barok geleneğinin estetik ve mimarlık prensiplerine ilk eleştirilerden stil tartışmalarına, 18. ve 19. Yüzyıl’da Aydınlanma, Fransız İhtilali, Sanayi Devrimi, şehirlere göç gibi düşünsel, sosyal, ekonomik dönüşümler, dökme demir, çelik, betonarme gibi yapım malzemelerinin/tekniklerinin ortaya çıkışı, buhar makinesi, elektrik, mekanik ulaşım araçları gibi hızlandırıcı gelişmeler arka planında "mimarlık düşüncesi" tarihi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tarihsellik bilinci edinmek.
2) Tarihyazımının bir düşünsel etkinlik olduğu bilgisini içselleştirmek.
3) Mimarlığın toplumsallığını göstermek.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Aydınlanma: Çağdaş felsefenin ortaya çıkışı sonrası mimarlık ve sanatlarda kurulu sistemlere karşı sorgulayıcı yaklaşımlar
2) 18. Yüzyıl’da Fransa: Klasik düzenler çerçevesinde metodlardan "karakter" kavramına öncesi mimarlık
3) 18. Yüzyıl’da İngiltere: Palladiocu yaklaşımlar; Çeşitli düzeylerde yorumlanması, sosyal sınıflara adapte edilmesi
4) Fransız ihtilali ve restorasyon sonrası mühendisçe mimarlık ve historisizm: Ecole Polytechnique ve Ecole des Beaux-Arts
5) Yeni Dünya’da devlet mimarlığı olarak neoklasizm ve yeni şehirlerin planlanması
6) "Almanya’da tektonik mimarlık ve neoklasizm: Schinkel ve diğerleri"
7) 19. Yüzyıl’da Avrupa'da ideolojik stil tartışmaları ve güncel bir mimarlık dili olarak gotiğin yorumlanması: Viollet-le-Duc ve Pugin
8) Arasına
9) Sanayi devrimi: Buhar makinası ve fabrikasyon üretim arka planında dökme demir köprüler, fuar yapıları (1850-1890) ve eski mimarlığın yeni strüktüre giydirilmesi
10) Haussmann'ın Paris’teki şehircilik girişimleri ve etkileri
11) Stil ve endüstrileşme karşıtı hareketler: Arts and Crafts
12) Çeliğin yapı malzemesi olarak kullanılması ve çok katlı fonksiyon odaklı tasarımlar: Chicago Okulu
13) Hız kazanan uzak ticaret çerçeversinde geçmişten kopuk, soylulaştırılan bir zanaat yaklaşımı olarak Art Nouveau
14) Yapı malzemesi olarak betonarme ile yüzyıl dönüşümü öncesi rasyonalist eğilimlerin güç kazanması
15) Eleştirel değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Frampton, Kenneth. 2007. Modern Architecture: A Critical History (Fourth Edition). Thames & Hudson. London. ISBN: 9780500203958
Kostof, Spiro. 1995. A History of Architecture: Settings and Rituals (Second Edition). Oxford University Press. New York. ISBN: 978-0195083781
Mallgrave, Harry Francis. 2005. Modern Architectural Theory: A Historical Survey, 1673-1968. Cambridge University Press. New York. ISBN: 9780521793063"
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. 3 3 3
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. 3 3 3
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. 3 3 3
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir.
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. 3
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. 3
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. 3
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir.
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 88