Dersin Amacı: |
Mimarlığın tanımlanması ve stil kavramı çevresindeki felsefi, ideolojik tartışmaların, siyaset ve ekonomi düşünceleri ile bağlantılı analizi |
Dersin İçeriği: |
17. Yüzyıl'da Rönesans-Barok geleneğinin estetik ve mimarlık prensiplerine ilk eleştirilerden stil tartışmalarına, 18. ve 19. Yüzyıl’da Aydınlanma, Fransız İhtilali, Sanayi Devrimi, şehirlere göç gibi düşünsel, sosyal, ekonomik dönüşümler, dökme demir, çelik, betonarme gibi yapım malzemelerinin/tekniklerinin ortaya çıkışı, buhar makinesi, elektrik, mekanik ulaşım araçları gibi hızlandırıcı gelişmeler arka planında "mimarlık düşüncesi" tarihi.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Aydınlanma: Çağdaş felsefenin ortaya çıkışı sonrası mimarlık ve sanatlarda kurulu sistemlere karşı sorgulayıcı yaklaşımlar |
|
2) |
18. Yüzyıl’da Fransa: Klasik düzenler çerçevesinde metodlardan "karakter" kavramına öncesi mimarlık |
|
3) |
18. Yüzyıl’da İngiltere: Palladiocu yaklaşımlar; Çeşitli düzeylerde yorumlanması, sosyal sınıflara adapte edilmesi |
|
4) |
Fransız ihtilali ve restorasyon sonrası mühendisçe mimarlık ve historisizm: Ecole Polytechnique ve Ecole des Beaux-Arts |
|
5) |
Yeni Dünya’da devlet mimarlığı olarak neoklasizm ve yeni şehirlerin planlanması |
|
6) |
"Almanya’da tektonik mimarlık ve neoklasizm: Schinkel ve diğerleri" |
|
7) |
19. Yüzyıl’da Avrupa'da ideolojik stil tartışmaları ve güncel bir mimarlık dili olarak gotiğin yorumlanması: Viollet-le-Duc ve Pugin |
|
8) |
Arasına |
|
9) |
Sanayi devrimi: Buhar makinası ve fabrikasyon üretim arka planında dökme demir köprüler, fuar yapıları (1850-1890) ve eski mimarlığın yeni strüktüre giydirilmesi |
|
10) |
Haussmann'ın Paris’teki şehircilik girişimleri ve etkileri |
|
11) |
Stil ve endüstrileşme karşıtı hareketler: Arts and Crafts |
|
12) |
Çeliğin yapı malzemesi olarak kullanılması ve çok katlı fonksiyon odaklı tasarımlar: Chicago Okulu |
|
13) |
Hız kazanan uzak ticaret çerçeversinde geçmişten kopuk, soylulaştırılan bir zanaat yaklaşımı olarak Art Nouveau |
|
14) |
Yapı malzemesi olarak betonarme ile yüzyıl dönüşümü öncesi rasyonalist eğilimlerin güç kazanması |
|
15) |
Eleştirel değerlendirme
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. |
3 |
2) |
Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. |
|
3) |
Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. |
|
4) |
Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. |
3 |
5) |
Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. |
3 |
6) |
Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. |
|
7) |
Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. |
|
8) |
Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. |
|
9) |
Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. |
|
10) |
Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
11) |
Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. |
|
12) |
Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
13) |
Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. |
|
14) |
Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. |
|
15) |
Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
3 |