Optisyenlik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | UNI380 | ||||
Ders İsmi: | Fonksiyonel Gıdalar | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. HAMZA GÖKTAŞ | ||||
Dersi Veren(ler): | Hamza GÖKTAŞ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Fonksiyonel Gıda kavramı, fonksiyonel bileşenler ve fonksiyonel gıda üretimine yönelik bilgi ve yöntemler öğretilecektir. Sağlıklı beslenmede fonksiyonel gıdaların önemi işlenecektir. Ayrıca fonksiyonel gıdalara ilişkin yasal düzenlemeler hakkında öğrenciler bilgi sahibi olacaktır. |
Dersin İçeriği: | Fonksiyonel bileşenler: Omega–3 yağ asitleri, Probiyotik bakteriler, Prebiotikler, Phytosteroller, Karotinoidler, Flavonoidler ve diğer sekonder bitkisel maddeler, Vitaminler, Biyoaktif peptidler, Fitoöstrogenler fonksiyonel gıdalar dersinin içeriğini oluşturmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenci fonksiyonel gıda kavramını bilir 2) Öğrenci probiyotik bakterileri ve prebiyotikleri bileşenleri bilir. 3) Öğrenci fitosterolleri ve karotenoidleri bilir. 4) Öğrenci omega yağ asitlerini bilir. 5) Öğrenci flavonoidler ve diğer sekonder bitkisel maddeleri bilir. 6) Öğrenci fonksiyonel vitaminleri ve mineralleri bilir. 7) Fonksiyonel süt ürünlerini bilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Fonksiyonel gıda kavramı | Öğretim üyesinin ders notları |
2) | Probiyotik kavramı | Öğretim üyesinin ders notları |
3) | Prebiyotikler | Öğretim üyesinin ders notları |
4) | Fitosteroller ve karotenoidler | Öğretim üyesinin ders notları |
5) | Omega yağ asitleri | Öğretim üyesinin ders notları |
6) | Fonksiyonel bileşikler | Öğretim üyesi ders notları |
7) | Fonksiyonel bileşikler | Öğretim üyesi ders notları |
8) | Ara sınav (Vize) | |
9) | Biyoaktif peptitler | Öğretim üyesi ders notları |
10) | Organosülfürlü bileşikler | Öğretim üyesi notları |
11) | Diyetlifi ve dirençli nişasta | Öğretim üyesi notları |
12) | Antioksidan maddeler ve antioksidan etki mekanizması | Öğretim üyesi notları |
13) | Fonksiyonel gıda ürünleri (süt ürünleri, şekerlemeleri tahıllar) | Öğretim üyesi notları |
14) | Fonksiyonel gıda ürünleri (süt ürünleri, şekerlemeleri tahıllar) | Öğretim üyesi notları |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Functional Foods and Biotechnology (Eds. K.Shetty, G.Paliyath, A.L.Pometto,R.E. Levin) Taylor & Francis Group, 2007 2.Functional and Medicinal Foods (Eds. L.N. Losso, F.Shahidi, D.Bagchi) Taylor & Francis Group, 2007 |
Diğer Kaynaklar: | İlgili öğretim üyesinin ders notları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |||||||||||||||
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |||||||||||||||
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |||||||||||||||
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |||||||||||||||
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |||||||||||||||
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |||||||||||||||
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |||||||||||||||
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |||||||||||||||
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |||||||||||||||
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |||||||||||||||
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |||||||||||||||
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |
2) | Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |
3) | Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |
4) | Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |
5) | Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |
6) | Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |
7) | Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |
8) | Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |
9) | Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |
10) | Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |
11) | Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |
12) | Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |
13) | Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |
14) | Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |
15) | Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Ödevler | 12 | 13 |
Ara Sınavlar | 3 | 11 |
Final | 4 | 16 |
Toplam İş Yükü | 113 |