UNI380 Fonksiyonel Gıdalarİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar OptisyenlikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Optisyenlik

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI380
Ders İsmi: Fonksiyonel Gıdalar
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. HAMZA GÖKTAŞ
Dersi Veren(ler): Hamza GÖKTAŞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Fonksiyonel Gıda kavramı, fonksiyonel bileşenler ve fonksiyonel gıda üretimine yönelik bilgi ve yöntemler öğretilecektir. Sağlıklı beslenmede fonksiyonel gıdaların önemi işlenecektir. Ayrıca fonksiyonel gıdalara ilişkin yasal düzenlemeler hakkında öğrenciler bilgi sahibi olacaktır.
Dersin İçeriği: Fonksiyonel bileşenler: Omega–3 yağ asitleri, Probiyotik bakteriler, Prebiotikler, Phytosteroller, Karotinoidler, Flavonoidler ve diğer sekonder bitkisel maddeler, Vitaminler, Biyoaktif peptidler, Fitoöstrogenler fonksiyonel gıdalar dersinin içeriğini oluşturmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenci fonksiyonel gıda kavramını bilir
2) Öğrenci probiyotik bakterileri ve prebiyotikleri bileşenleri bilir.
3) Öğrenci fitosterolleri ve karotenoidleri bilir.
4) Öğrenci omega yağ asitlerini bilir.
5) Öğrenci flavonoidler ve diğer sekonder bitkisel maddeleri bilir.
6) Öğrenci fonksiyonel vitaminleri ve mineralleri bilir.
7) Fonksiyonel süt ürünlerini bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fonksiyonel gıda kavramı Öğretim üyesinin ders notları
2) Probiyotik kavramı Öğretim üyesinin ders notları
3) Prebiyotikler Öğretim üyesinin ders notları
4) Fitosteroller ve karotenoidler Öğretim üyesinin ders notları
5) Omega yağ asitleri Öğretim üyesinin ders notları
6) Fonksiyonel bileşikler Öğretim üyesi ders notları
7) Fonksiyonel bileşikler Öğretim üyesi ders notları
8) Ara sınav (Vize)
9) Biyoaktif peptitler Öğretim üyesi ders notları
10) Organosülfürlü bileşikler Öğretim üyesi notları
11) Diyetlifi ve dirençli nişasta Öğretim üyesi notları
12) Antioksidan maddeler ve antioksidan etki mekanizması Öğretim üyesi notları
13) Fonksiyonel gıda ürünleri (süt ürünleri, şekerlemeleri tahıllar) Öğretim üyesi notları
14) Fonksiyonel gıda ürünleri (süt ürünleri, şekerlemeleri tahıllar) Öğretim üyesi notları
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Functional Foods and Biotechnology (Eds. K.Shetty, G.Paliyath, A.L.Pometto,R.E. Levin) Taylor & Francis Group, 2007
2.Functional and Medicinal Foods (Eds. L.N. Losso, F.Shahidi, D.Bagchi) Taylor & Francis Group, 2007
Diğer Kaynaklar: İlgili öğretim üyesinin ders notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir.
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir.
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir.
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir.
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur.
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır.
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur.
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler .
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır.
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir.
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir.
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir.
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir.
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur.
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir.
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir.
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir.
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir.
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur.
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır.
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur.
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler .
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır.
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir.
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir.
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir.
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir.
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur.
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ödevler 12 13
Ara Sınavlar 3 11
Final 4 16
Toplam İş Yükü 113