Dersin Amacı: |
Dersin amacı, öğrencilerin kanıta dayalı laboratuvar tıbbının önemini kavraması, güvenilir kanıtlara ulaşmayı ve nasıl kullanıldığını öğrenmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Kanıt nedir? Neden önemlidir? Kanıta Dayalı Laboratuvar Tıbbının tanımı, Kanıta Dayalı Tıptan farkı nedir ve neden ihtiyaç duyarız? Faydaları nelerdir? KDLT bağlamında kanıt nelerden oluşur? Kanıt düzeyleri. Kanıta dayalı laboratuvar tıbbı yaklaşımının basamakları, Kaynak Saptama ve Literatür Tarama Yöntemleri, Kanıtlar nasıl değerlendirilmeli, hangi kriterlerin uygulanması gerekiyor? Kanıtların Araştırılması; PubMed; EMBASE; Cochrane Kütüphanesi., Kanıta Dayalı Laboratuvar Tıbbı ve Bakım Başında Test (POCT), POCT dahil laboratuvar testleriyle ilgili sonuçlar, HbA1c, Acil Servis, kan şekerinin kendi kendine izlenmesi ve INR testi dahil olmak üzere POCT için kanıt temeli örnekleri, Laboratuvar Tıbbı ve Klinik Sonuçlar; Kanıtların Uygulanması, Tanısal Doğruluk Çalışmaları |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Derse Giriş, Dersin Amacı ve Öğrenim Hedefleri
Kanıt nedir? Neden önemlidir?
|
Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır. |
2) |
Kanıta Dayalı Tıp/Uygulamanın Tarihçesi |
Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır. |
3) |
Kanıta Dayalı Laboratuvar Tıbbının tanımı, Kanıta Dayalı Tıptan farkı nedir ve neden ihtiyaç duyarız? Faydaları nelerdir? |
Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır. |
4) |
KDLT bağlamında kanıt nelerden oluşur? Kanıt düzeyleri. |
Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır. |
5) |
Kanıta dayalı laboratuvar tıbbı yaklaşımının basamakları |
Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır. |
6) |
Kaynak Saptama ve Literatür Tarama Yöntemleri |
Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır. |
7) |
Kanıtlar nasıl değerlendirilmeli, hangi kriterlerin uygulanması gerekiyor? |
Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır. |
8) |
Vize Sınavı |
Vize Sınavı |
9) |
Kanıtların Araştırılması; PubMed; EMBASE; Cochrane Kütüphanesi. |
Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır. |
10) |
Kanıta Dayalı Laboratuvar Tıbbı ve Bakım Başında Test (POCT)
POCT dahil laboratuvar testleriyle ilgili sonuçlar.
|
Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır. |
11) |
HbA1c, Acil Servis, kan şekerinin kendi kendine izlenmesi ve INR testi dahil olmak üzere POCT için kanıt temeli örnekleri. |
Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır. |
12) |
Laboratuvar Tıbbı ve Klinik Sonuçlar; Kanıtların Uygulanması |
Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır. |
13) |
Tanısal Doğruluk Çalışmaları |
Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır. |
14) |
Final sınavı |
Final sınavı |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Tıbbi laboratuvar teknikleri insan sağlığına yönelik mikrobiyoloji, biyokimya, hematoloji, immünoloji gibi temel tıp alanlarının genel ve uygulamalı bilimlerine yönelik yetkinlik kazanarak, hekimlerin gerekli gördüğü hasta örneklerinden tanıya giden yolda temel bilgi ve becerilerini uygular. |
|
2) |
Tıbbi laboratuvarda tetkikleri yapılacak örneklerin kabulü işleminde görev alır. |
|
3) |
Analiz öncesi hazırlık işlemlerini yapar, preparatları hazırlar, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygular. |
|
4) |
Analiz işlemleri için kullanılan kimyasal maddelerin, mikrobiyolojik materyallerin ve besiyerlerinin hazırlanmasından, alınan hasta örneklerinin bu malzeme ve materyallere hangi yöntemlerle uygulanacağına kadar bilgi donanımına sahiptir. |
|
5) |
Tıbbi laboratuvarda ilgili uzman hekim tarafından istenen tıbbi tetkikleri yapar ve sonuçları kontrol edip, raporlanması ve onaylanması için laboratuvar şefi ve/veya uzman doktora sunar. |
|
6) |
Biyogüvenlik seviyelerine uygun olarak laboratuvar alet ve sarf malzemelerin depolanması kaydı ve düzenlenme işlemlerine kadar sorumludur. |
|
7) |
Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. |
|
8) |
Atıkların biyogüvenlik kurallarına göre imhasını takip eder, laboratuvar güvenliğiyle ilgili kritik durumlarda ilgili sorumlulara acil bilgi verir. |
|
9) |
Tıbbi laboratuvarda iş organizasyonu yapar, ekip çalışmasının sorumluluk bilincinde mesleki görevlerini yerine getirirken, gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. |
|
10) |
Alanı ile ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastalar, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. |
|
11) |
Tıbbi laboratuvar alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. |
|
12) |
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. İletişim konusunda kendini geliştirerek, grup çalışmasında etkin rol alır. |
|
13) |
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. |
|
14) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. |
|
15) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|