Tıbbi Laboratuvar Teknikleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TLT027
Ders İsmi: Kanıta Dayalı Laboratuvar Tıbbı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. MELEK ARU
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Melek Aru
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, öğrencilerin kanıta dayalı laboratuvar tıbbının önemini kavraması, güvenilir kanıtlara ulaşmayı ve nasıl kullanıldığını öğrenmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Kanıt nedir? Neden önemlidir? Kanıta Dayalı Laboratuvar Tıbbının tanımı, Kanıta Dayalı Tıptan farkı nedir ve neden ihtiyaç duyarız? Faydaları nelerdir? KDLT bağlamında kanıt nelerden oluşur? Kanıt düzeyleri. Kanıta dayalı laboratuvar tıbbı yaklaşımının basamakları, Kaynak Saptama ve Literatür Tarama Yöntemleri, Kanıtlar nasıl değerlendirilmeli, hangi kriterlerin uygulanması gerekiyor? Kanıtların Araştırılması; PubMed; EMBASE; Cochrane Kütüphanesi., Kanıta Dayalı Laboratuvar Tıbbı ve Bakım Başında Test (POCT), POCT dahil laboratuvar testleriyle ilgili sonuçlar, HbA1c, Acil Servis, kan şekerinin kendi kendine izlenmesi ve INR testi dahil olmak üzere POCT için kanıt temeli örnekleri, Laboratuvar Tıbbı ve Klinik Sonuçlar; Kanıtların Uygulanması, Tanısal Doğruluk Çalışmaları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kanıta dayalı uygulamayı (KDU) bilmeli ve önemini açıklayabilmelidir.
2) KDU adımlarını açıklayabilmeli ve PICO soru özelliklerini bilmelidir.
3) Kanıta dayalı kaynakları bulmak için nasıl tarama yapacağını bilmelidir.
4) Kanıta dayalı kaynaklardan kanıt bulabilmeli ve değerlendirebilmelidir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş, Dersin Amacı ve Öğrenim Hedefleri Kanıt nedir? Neden önemlidir? Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır.
2) Kanıta Dayalı Tıp/Uygulamanın Tarihçesi Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır.
3) Kanıta Dayalı Laboratuvar Tıbbının tanımı, Kanıta Dayalı Tıptan farkı nedir ve neden ihtiyaç duyarız? Faydaları nelerdir? Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır.
4) KDLT bağlamında kanıt nelerden oluşur? Kanıt düzeyleri. Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır.
5) Kanıta dayalı laboratuvar tıbbı yaklaşımının basamakları Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır.
6) Kaynak Saptama ve Literatür Tarama Yöntemleri Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır.
7) Kanıtlar nasıl değerlendirilmeli, hangi kriterlerin uygulanması gerekiyor? Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır.
8) Vize Sınavı Vize Sınavı
9) Kanıtların Araştırılması; PubMed; EMBASE; Cochrane Kütüphanesi. Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır.
10) Kanıta Dayalı Laboratuvar Tıbbı ve Bakım Başında Test (POCT) POCT dahil laboratuvar testleriyle ilgili sonuçlar. Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır.
11) HbA1c, Acil Servis, kan şekerinin kendi kendine izlenmesi ve INR testi dahil olmak üzere POCT için kanıt temeli örnekleri. Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır.
12) Laboratuvar Tıbbı ve Klinik Sonuçlar; Kanıtların Uygulanması Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır.
13) Tanısal Doğruluk Çalışmaları Ders materyali olarak ders konusunu içeren sunumlar kullanılmaktadır.
14) Final sınavı Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders kitabı bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar: Kanıta Dayalı Laboratuvar Tıbbı: İlkeler Uygulamalar ve Çözümler,Palme Yayınevi,
Editör: Christopher P. Price , Robert H. Christenson
Çeviri Editörü: Diler Aslan

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Tıbbi laboratuvar teknikleri insan sağlığına yönelik mikrobiyoloji, biyokimya, hematoloji, immünoloji gibi temel tıp alanlarının genel ve uygulamalı bilimlerine yönelik yetkinlik kazanarak, hekimlerin gerekli gördüğü hasta örneklerinden tanıya giden yolda temel bilgi ve becerilerini uygular.
2) Tıbbi laboratuvarda tetkikleri yapılacak örneklerin kabulü işleminde görev alır.
3) Analiz öncesi hazırlık işlemlerini yapar, preparatları hazırlar, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygular.
4) Analiz işlemleri için kullanılan kimyasal maddelerin, mikrobiyolojik materyallerin ve besiyerlerinin hazırlanmasından, alınan hasta örneklerinin bu malzeme ve materyallere hangi yöntemlerle uygulanacağına kadar bilgi donanımına sahiptir.
5) Tıbbi laboratuvarda ilgili uzman hekim tarafından istenen tıbbi tetkikleri yapar ve sonuçları kontrol edip, raporlanması ve onaylanması için laboratuvar şefi ve/veya uzman doktora sunar.
6) Biyogüvenlik seviyelerine uygun olarak laboratuvar alet ve sarf malzemelerin depolanması kaydı ve düzenlenme işlemlerine kadar sorumludur.
7) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
8) Atıkların biyogüvenlik kurallarına göre imhasını takip eder, laboratuvar güvenliğiyle ilgili kritik durumlarda ilgili sorumlulara acil bilgi verir.
9) Tıbbi laboratuvarda iş organizasyonu yapar, ekip çalışmasının sorumluluk bilincinde mesleki görevlerini yerine getirirken, gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir.
10) Alanı ile ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastalar, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar.
11) Tıbbi laboratuvar alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. İletişim konusunda kendini geliştirerek, grup çalışmasında etkin rol alır.
13) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
15) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbi laboratuvar teknikleri insan sağlığına yönelik mikrobiyoloji, biyokimya, hematoloji, immünoloji gibi temel tıp alanlarının genel ve uygulamalı bilimlerine yönelik yetkinlik kazanarak, hekimlerin gerekli gördüğü hasta örneklerinden tanıya giden yolda temel bilgi ve becerilerini uygular.
2) Tıbbi laboratuvarda tetkikleri yapılacak örneklerin kabulü işleminde görev alır.
3) Analiz öncesi hazırlık işlemlerini yapar, preparatları hazırlar, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygular.
4) Analiz işlemleri için kullanılan kimyasal maddelerin, mikrobiyolojik materyallerin ve besiyerlerinin hazırlanmasından, alınan hasta örneklerinin bu malzeme ve materyallere hangi yöntemlerle uygulanacağına kadar bilgi donanımına sahiptir.
5) Tıbbi laboratuvarda ilgili uzman hekim tarafından istenen tıbbi tetkikleri yapar ve sonuçları kontrol edip, raporlanması ve onaylanması için laboratuvar şefi ve/veya uzman doktora sunar.
6) Biyogüvenlik seviyelerine uygun olarak laboratuvar alet ve sarf malzemelerin depolanması kaydı ve düzenlenme işlemlerine kadar sorumludur.
7) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
8) Atıkların biyogüvenlik kurallarına göre imhasını takip eder, laboratuvar güvenliğiyle ilgili kritik durumlarda ilgili sorumlulara acil bilgi verir.
9) Tıbbi laboratuvarda iş organizasyonu yapar, ekip çalışmasının sorumluluk bilincinde mesleki görevlerini yerine getirirken, gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir.
10) Alanı ile ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastalar, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar.
11) Tıbbi laboratuvar alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. İletişim konusunda kendini geliştirerek, grup çalışmasında etkin rol alır.
13) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
15) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 100
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 104