Optisyenlik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM048 | ||||
Ders İsmi: | İşçi Sağlığı | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. KADRİYE UZUN | ||||
Dersi Veren(ler): | Kadriye UZUN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İşçi sağlığı konusunda temel bilgileri vermek. İş kazası ve meslek hastalıklarında dünyada ve Türkiye’deki durumu sunmak, Başta inşaat olmak üzere tüm sektörlerde en çok karşılaşılan iş kazası ve meslek hastalıkları hakkında bilgi vermek. İşçi sağlığı ve iş güvenliği mevzuatı ve cezai-hukuksal sorumluluklar konusunda bilgi vermek. İnşaat şantiyelerindeki tehlike analizi ve risk değerlendirmesi hakkında bilgilendirmek. İş kazası ve meslek hastalıkları risklerini azaltmak veya ortadan kaldırmak için temel önlemler hakkında bilgilendirmek. |
Dersin İçeriği: | İş kazalarının ve meslek hastalıklarının sayısal boyutları, sosyal ve ekonomik açıdan önemi, İş güvenliği mevzuatı, yasa tüzük, yönetmelik ve standartlar, uluslar arası düzenlemeler. Devlet denetimi, Ulusal ve uluslar arası iş kazası istatistikleri, karşılaştırma ölçütleri, inşaat sektörünün diğer iş kolları ve dış ülkelerin inşaat sektörleri ile karşılaştırılması, İşverenlerin ve teknik elemanların iş güvenliği konusundaki idari, hukuksal ve cezai sorumlulukları, İş kazaları sonucu açılan ceza (kamu) davaları, soruşturma ve kovuşturma (yargılama) evreleri, davanın sonuçlanması ve uygulanan yaptırımlar (hapis ve para cezaları), İnşaat sektöründe meydana gelen iş kazalarının zamansal dağılımları, Şantiye türlerine, büyüklüklerine, kazaya uğrayanların işteki unvanlarına, deneyimlerine göre dağılımları, Önemli iş kazası tipleri. İnsan düşmesi, malzeme düşmesi, elektrik çarpması, kazı kenarının göçmesi, yapı kısmının çökmesi, patlayıcı madde kazaları ve yapı makinası kazalarının oluş biçimlerine göre alt ayrımları ve dikkat edilmesi gereken hususlar, Bina, yol, demiryolu, kanal, köprü, baraj inşaatları ve yıkım işlerinde en çok rastlanan kaza tipleri ve örnek olaylar, İş kazalarına neden olan güvensiz durum ve davranışlar, iş kazalarında kusurlu bulunanlar ve kusurlu bulunma nedenleri, Şantiyelerde işçi sağlığını tehdit eden faktörler, ünitelerde hijyen sorunları, meslek hastalıkları ve alınması gereken önlemler, Şantiyelerde sağlık ve güvenlik yönetimi, uluslar arası standartlar, Risk yönetimi, iş güvenliği değerlendirmesi ve gözetimi, ilgili dokümanların takibi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İşçi sağlığı ve iş güvenliği kapsamındaki temel kavram ve tanımları kullanabilmek. 2) İş kazalarının sosyal ve ekonomik açıdan önemini bilerek konuya özen göstermek. 3) İş güvenliği konusundaki yasa, tüzük ve yönetmelikleri tanıyıp, uygulamada izleyebilmek 4) İş güvenliği konusundaki sorumluluğun bilincinde olarak görev yapmak. 5) İnşaat iş kazalarının tiplerini, oluş biçimlerini bilerek gerekli önlemleri alabilme ve şantiyelerde başarılı bir iş güvenliği yönetim sistemi kurabilmek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, temel kavramların tanımları. | Ders Sunumları |
2) | İş kazalarının ve meslek hastalıklarının sayısal boyutları, sosyal ve ekonomik açıdan önem | Ders sunumları |
3) | İş güvenliği mevzuatı, yasa tüzük, yönetmelik ve standartlar, uluslar arası düzenlemeler. Devlet denetimi | Ders sunumları |
4) | Ulusal ve uluslar arası iş kazası istatistikleri, karşılaştırma ölçütleri, inşaat sektörünün diğer iş kolları ve dış ülkelerin inşaat sektörleri ile karşılaştırılması. | Ders Sunumları |
5) | İşverenlerin ve teknik elemanların iş güvenliği konusundaki idari, hukuksal ve cezai sorumlulukları. | Ders Sunumları |
6) | İş kazaları sonucu açılan tazminat davaları, davanın açılması, mahkeme süreci ve sonuçlanması | Ders Sunumları |
7) | İş kazaları sonucu açılan ceza (kamu) davaları, soruşturma ve kovuşturma (yargılama) evreleri, davanın sonuçlanması ve uygulanan yaptırımlar (hapis ve para cezaları) | Ders Sunumları |
8) | İnşaat sektöründe meydana gelen iş kazalarının zamansal dağılımları, Şantiye türlerine, büyüklüklerine, kazaya uğrayanların işteki unvanlarına, deneyimlerine göre dağılımları. | Ders Sunumları |
9) | Önemli iş kazası tipleri. İnsan düşmesi, malzeme düşmesi, elektrik çarpması, kazı kenarının göçmesi, yapı kısmının çökmesi, patlayıcı madde kazaları ve yapı makinası kazalarının oluş biçimlerine gore alt ayrımları ve dikkat edilmesi gereken hususlar. | Ders Sunumları |
10) | Bina, yol, demiryolu, kanal, köprü, baraj inşaatları ve yıkım işlerinde en çok rastlanan kaza tipleri ve örnek olaylar. | Ders sunumları |
11) | İş kazalarına neden olan güvensiz durum ve davranışlar, iş kazalarında kusurlu bulunanlar ve kusurlu bulunma nedenleri. | Ders Sunumları |
12) | Şantiyelerde işçi sağlığını tehdit eden faktörler, ünitelerde hijyen sorunları, meslek hastalıkları ve alınması gereken önlemler. | Ders Sunumları |
13) | Şantiyelerde sağlık ve güvenlik yönetimi, uluslar arası standartlar, ISO 45001, ILO - OSH. | Ders sunumları |
14) | Risk yönetimi, iş güvenliği değerlendirmesi ve gözetimi, ilgili dokümanların takibi | Ders Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları ve sunumları. |
Diğer Kaynaklar: | Ders notları ve sunumları. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |||||||||||||||
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |||||||||||||||
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |||||||||||||||
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |||||||||||||||
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |||||||||||||||
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |||||||||||||||
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |||||||||||||||
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |||||||||||||||
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |||||||||||||||
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |||||||||||||||
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |||||||||||||||
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |
2) | Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |
3) | Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |
4) | Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |
5) | Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |
6) | Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |
7) | Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |
8) | Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |
9) | Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |
10) | Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |
11) | Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |
12) | Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |
13) | Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |
14) | Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |
15) | Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 34 |