Diyaliz | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM048 | ||||
Ders İsmi: | İşçi Sağlığı | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. KADRİYE UZUN | ||||
Dersi Veren(ler): | Kadriye UZUN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İşçi sağlığı konusunda temel bilgileri vermek. İş kazası ve meslek hastalıklarında dünyada ve Türkiye’deki durumu sunmak, Başta inşaat olmak üzere tüm sektörlerde en çok karşılaşılan iş kazası ve meslek hastalıkları hakkında bilgi vermek. İşçi sağlığı ve iş güvenliği mevzuatı ve cezai-hukuksal sorumluluklar konusunda bilgi vermek. İnşaat şantiyelerindeki tehlike analizi ve risk değerlendirmesi hakkında bilgilendirmek. İş kazası ve meslek hastalıkları risklerini azaltmak veya ortadan kaldırmak için temel önlemler hakkında bilgilendirmek. |
Dersin İçeriği: | İş kazalarının ve meslek hastalıklarının sayısal boyutları, sosyal ve ekonomik açıdan önemi, İş güvenliği mevzuatı, yasa tüzük, yönetmelik ve standartlar, uluslar arası düzenlemeler. Devlet denetimi, Ulusal ve uluslar arası iş kazası istatistikleri, karşılaştırma ölçütleri, inşaat sektörünün diğer iş kolları ve dış ülkelerin inşaat sektörleri ile karşılaştırılması, İşverenlerin ve teknik elemanların iş güvenliği konusundaki idari, hukuksal ve cezai sorumlulukları, İş kazaları sonucu açılan ceza (kamu) davaları, soruşturma ve kovuşturma (yargılama) evreleri, davanın sonuçlanması ve uygulanan yaptırımlar (hapis ve para cezaları), İnşaat sektöründe meydana gelen iş kazalarının zamansal dağılımları, Şantiye türlerine, büyüklüklerine, kazaya uğrayanların işteki unvanlarına, deneyimlerine göre dağılımları, Önemli iş kazası tipleri. İnsan düşmesi, malzeme düşmesi, elektrik çarpması, kazı kenarının göçmesi, yapı kısmının çökmesi, patlayıcı madde kazaları ve yapı makinası kazalarının oluş biçimlerine göre alt ayrımları ve dikkat edilmesi gereken hususlar, Bina, yol, demiryolu, kanal, köprü, baraj inşaatları ve yıkım işlerinde en çok rastlanan kaza tipleri ve örnek olaylar, İş kazalarına neden olan güvensiz durum ve davranışlar, iş kazalarında kusurlu bulunanlar ve kusurlu bulunma nedenleri, Şantiyelerde işçi sağlığını tehdit eden faktörler, ünitelerde hijyen sorunları, meslek hastalıkları ve alınması gereken önlemler, Şantiyelerde sağlık ve güvenlik yönetimi, uluslar arası standartlar, Risk yönetimi, iş güvenliği değerlendirmesi ve gözetimi, ilgili dokümanların takibi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İşçi sağlığı ve iş güvenliği kapsamındaki temel kavram ve tanımları kullanabilmek. 2) İş kazalarının sosyal ve ekonomik açıdan önemini bilerek konuya özen göstermek. 3) İş güvenliği konusundaki yasa, tüzük ve yönetmelikleri tanıyıp, uygulamada izleyebilmek 4) İş güvenliği konusundaki sorumluluğun bilincinde olarak görev yapmak. 5) İnşaat iş kazalarının tiplerini, oluş biçimlerini bilerek gerekli önlemleri alabilme ve şantiyelerde başarılı bir iş güvenliği yönetim sistemi kurabilmek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, temel kavramların tanımları. | Ders Sunumları |
2) | İş kazalarının ve meslek hastalıklarının sayısal boyutları, sosyal ve ekonomik açıdan önem | Ders sunumları |
3) | İş güvenliği mevzuatı, yasa tüzük, yönetmelik ve standartlar, uluslar arası düzenlemeler. Devlet denetimi | Ders sunumları |
4) | Ulusal ve uluslar arası iş kazası istatistikleri, karşılaştırma ölçütleri, inşaat sektörünün diğer iş kolları ve dış ülkelerin inşaat sektörleri ile karşılaştırılması. | Ders Sunumları |
5) | İşverenlerin ve teknik elemanların iş güvenliği konusundaki idari, hukuksal ve cezai sorumlulukları. | Ders Sunumları |
6) | İş kazaları sonucu açılan tazminat davaları, davanın açılması, mahkeme süreci ve sonuçlanması | Ders Sunumları |
7) | İş kazaları sonucu açılan ceza (kamu) davaları, soruşturma ve kovuşturma (yargılama) evreleri, davanın sonuçlanması ve uygulanan yaptırımlar (hapis ve para cezaları) | Ders Sunumları |
8) | İnşaat sektöründe meydana gelen iş kazalarının zamansal dağılımları, Şantiye türlerine, büyüklüklerine, kazaya uğrayanların işteki unvanlarına, deneyimlerine göre dağılımları. | Ders Sunumları |
9) | Önemli iş kazası tipleri. İnsan düşmesi, malzeme düşmesi, elektrik çarpması, kazı kenarının göçmesi, yapı kısmının çökmesi, patlayıcı madde kazaları ve yapı makinası kazalarının oluş biçimlerine gore alt ayrımları ve dikkat edilmesi gereken hususlar. | Ders Sunumları |
10) | Bina, yol, demiryolu, kanal, köprü, baraj inşaatları ve yıkım işlerinde en çok rastlanan kaza tipleri ve örnek olaylar. | Ders sunumları |
11) | İş kazalarına neden olan güvensiz durum ve davranışlar, iş kazalarında kusurlu bulunanlar ve kusurlu bulunma nedenleri. | Ders Sunumları |
12) | Şantiyelerde işçi sağlığını tehdit eden faktörler, ünitelerde hijyen sorunları, meslek hastalıkları ve alınması gereken önlemler. | Ders Sunumları |
13) | Şantiyelerde sağlık ve güvenlik yönetimi, uluslar arası standartlar, ISO 45001, ILO - OSH. | Ders sunumları |
14) | Risk yönetimi, iş güvenliği değerlendirmesi ve gözetimi, ilgili dokümanların takibi | Ders Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları ve sunumları. |
Diğer Kaynaklar: | Ders notları ve sunumları. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | |||||||||||||||
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||||
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | |||||||||||||||
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | |||||||||||||||
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | |||||||||||||||
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | |||||||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |||||||||||||||
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | |||||||||||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |||||||||||||||
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |||||||||||||||
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | |||||||||||||||
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | |||||||||||||||
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |||||||||||||||
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | |
2) | Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | |
3) | Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | |
4) | Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | |
5) | Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | |
6) | Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | |
7) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |
8) | Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
10) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
11) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |
12) | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | |
13) | Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | |
14) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |
15) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 34 |