SHM045 Geriatriİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar OptisyenlikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Optisyenlik

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHM045
Ders İsmi: Geriatri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. ELİF KAYA
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. ELİF KAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Temel Gerontoloji ve yaşlı birey konusunda öğrencilere temel bilgilerin kazandırılması.
Dersin İçeriği: Bu ders geriatriye genel bakış; geriatrinin tarihsel ve kültürel boyutu; geriatrik bireylerde görülen fizyolojik ve psikolojik değişiklikler; yaşlılıkta sağlığı etkileyen faktörler; yaşlılarda sık görülen fizyolojik ve psiko-sosyal sağlık sorunları; geronteknoloji; yaşlılık ve etik; Türkiye ve dünyada yaşlı politikaları; Türkiye’de yaşlılara sunulan bakım hizmetleri; sağlıklı, başarılı ve aktif yaşlanma; yaşlılık ve ölüm konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi alan öğrenciler geriatriye genel bakış açısını; geriatrinin tarihsel ve kültürel boyutunu öğrenebilir.
2) Bu dersi alan öğrenciler yaşlı bireylerde görülen fizyolojik ve psikolojik değişiklikleri; yaşlılıkta sağlığı etkileyen faktörleri öğrenebilir.
3) Bu dersi alan öğrenciler yaşlılarda sık görülen fizyolojik ve psiko-sosyal sağlık sorunları öğrenebilir.
4) Bu dersi alan öğrenciler geronteknoloji; yaşlılık ve etik; Türkiye ve dünyada yaşlı politikalarını; Türkiye’de yaşlılara sunulan bakım hizmetlerini; sağlıklı, başarılı ve aktif yaşlanmayı; yaşlılık ve ölüm konularını öğrenebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş, dersin tanıtımı ve öğrenme hedefleri EĞİTMEN NOTLARI
2) Yaşlılığa Genel Bakış EĞİTMEN NOTLARI
3) Türkiye’de ve Dünyada Yaşlıların Demografik Özellikleri EĞİTMEN NOTLARI
4) Yaşlılıkta Görülen Fizyolojik ve Psikolojik Değişiklikler EĞİTMEN NOTLARI
5) Yaşlılıkta Görülen Psikolojik Değişiklikler ve Sağlık Sorunları EĞİTMEN NOTLARI
6) Yaşlı Bakımında Etik İlkeler EĞİTMEN NOTLARI
7) Yaşlı Bakımında Etik İlkeler- Genel tekrar EĞİTMEN NOTLARI
8) Ara Sınav Haftası EĞİTMEN NOTLARI
9) Yaşlılıkta İlaç Kullanımı EĞİTMEN NOTLARI
10) Yaşlılıkta Beslenme ve Hidrasyon EĞİTMEN NOTLARI
11) Yaşlılarda Güvenli Çevre Oluşturma EĞİTMEN NOTLARI
12) Türkiye’de ve Dünyada Yaşlı Politikaları EĞİTMEN NOTLARI
13) Sağlıklı, Başarılı ve Aktif Yaşlanma EĞİTMEN NOTLARI
14) Yaşlılık ve Ölüm EĞİTMEN NOTLARI
15) FİNAL HAFTASI EĞİTMEN NOTLARI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bilgili N., Kitiş Y., Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı Sorunları Ankara 2017
Aylaz R. (ed.), Yaşlı Sağlığı ve Hemşirelik Bakımı, Malatya, İnönü Üniversitesi Yayınevi, 2019
Diğer Kaynaklar: Bilgili N., Kitiş Y., Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı Sorunları Ankara 2017
Aylaz R. (ed.), Yaşlı Sağlığı ve Hemşirelik Bakımı, Malatya, İnönü Üniversitesi Yayınevi, 2019

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir.
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir.
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir.
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir.
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur.
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır.
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur.
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler .
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır.
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir.
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir.
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir.
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir.
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur.
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir.
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir.
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir.
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir.
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur.
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır.
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur.
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler .
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır.
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir.
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir.
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir.
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir.
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur.
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 100