Klinik Psikoloji (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSK5026
Ders İsmi: Kişilik Psikolojisinde Seçmeli Konular
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EMİNE BEYHAN MERİÇ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Emine Beyhan Meriç
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı başlıca kişilik kuramlarını ve kişiliğin oluşumuyla ilgili görüşleri tanıtmaktır. Kişilik Psikolojisinin araştırma ve uygulama alanlarını tanıtmak, kişilik özellikleri hakkında bilgilendirmek ve kişilik değerleme becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Kişilik Kuramları dersinde Psikanalitik kuram: Sigmund Freud Kendilik psikolojisi: Heinz Kohut, Bireysel Psikoloji: Alfred Adler, Analitik Psikoloji: Carl Gustav Jung, Kişilerarası İlişkiler: Harry Stack Sullivan, Davranışçı Kuram: John B.Watson, Burrhus F.Skinner, Bilişsel Davranışçı Kuram: Aaron Beck, Albert Ellis, Psikanalitik Sosyal kuram: Karen D. Horney, İnsancıl Kuram: Carl Rogers, Abraham Maslow, Özellik Faktör Kuramı: Gordon W. Allport, Varoluşçu Analitik Kuram: Rollo May çalışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler başlangıçtan günümüze kişilik kuramlarını tanımlar.
2) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler farklı kişilik kuramlarının temel kavram ve ilkelerini açıklar
3) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler öğrenciler farklı kişilik kuramlarını bilimsel düşünce anlayışına uygun olarak tartışır.
4) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler kişilik kuramlarını karşılaştırır. Her kuramla ilgili kişisel değerlendirmesini sunar.
5) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler kişilik değerleme hakkında bilgi sahibidir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Tanıtımı ve Çalışma Planı Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall
2) Kişilik ve Kişiliğin Temel Kavramları Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall
3) Psikanalitik Kuram: Sigmund Freud Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall
4) Nesne İlişkileri Kuramı: Heinz Kohut Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall
5) Davranışçı Kuram: John B.Watson, Burrhus F. Skinner Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall
6) Analitik Psikoloji: Carl Gustav Jung Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall
7) Kişilerarası İlişkiler: Harry Stack Sullivan Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall
8) Psikanalitik Sosyal Kuram: Karen D. Horney Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall
9) Ara Sınav Sınav Materyalleri
10) İnsancıl Kuram: Carl Rogers, Abraham Maslow Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall
11) Bilişsel Davranışçı Kuram: Aaron Beck, Albert Ellis Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall
12) Özellik Faktör Kuramı: Gordon W. Allport Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall
13) Varoluşçu analiz: Rollo May Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall
14) Kişilik Değerleme Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall
15) Final Sınav

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları
Diğer Kaynaklar: Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
9) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
11) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
13) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
15) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
9) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
11) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme
12) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
13) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
15) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100