Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı başlıca kişilik kuramlarını ve kişiliğin oluşumuyla ilgili görüşleri tanıtmaktır. Kişilik Psikolojisinin araştırma ve uygulama alanlarını tanıtmak, kişilik özellikleri hakkında bilgilendirmek ve kişilik değerleme becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: |
Kişilik Kuramları dersinde Psikanalitik kuram: Sigmund Freud Kendilik psikolojisi: Heinz Kohut, Bireysel Psikoloji: Alfred Adler, Analitik Psikoloji: Carl Gustav Jung, Kişilerarası İlişkiler: Harry Stack Sullivan, Davranışçı Kuram: John B.Watson, Burrhus F.Skinner, Bilişsel Davranışçı Kuram: Aaron Beck, Albert Ellis, Psikanalitik Sosyal kuram: Karen D. Horney, İnsancıl Kuram: Carl Rogers, Abraham Maslow, Özellik Faktör Kuramı: Gordon W. Allport, Varoluşçu Analitik Kuram: Rollo May çalışılacaktır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Ders Tanıtımı ve Çalışma Planı
|
Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları
Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall |
2) |
Kişilik ve Kişiliğin Temel Kavramları |
Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları
Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall |
3) |
Psikanalitik Kuram: Sigmund Freud |
Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları
Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall |
4) |
Nesne İlişkileri Kuramı: Heinz Kohut |
Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları
Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall |
5) |
Davranışçı Kuram: John B.Watson, Burrhus F. Skinner |
Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları
Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall |
6) |
Analitik Psikoloji: Carl Gustav Jung |
Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları
Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall |
7) |
Kişilerarası İlişkiler: Harry Stack Sullivan
|
Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları
Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall |
8) |
Psikanalitik Sosyal Kuram: Karen D. Horney |
Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları
Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall |
9) |
Ara Sınav |
Sınav Materyalleri |
10) |
İnsancıl Kuram: Carl Rogers, Abraham Maslow |
Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları
Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall |
11) |
Bilişsel Davranışçı Kuram: Aaron Beck, Albert Ellis |
Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları
Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall |
12) |
Özellik Faktör Kuramı: Gordon W. Allport |
Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları
Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall |
13) |
Varoluşçu analiz: Rollo May |
Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları
Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall |
14) |
Kişilik Değerleme |
Çapri, Burhan.(2020). ‘Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları’. Ankara: Nobel Yayınları
Cloninger, Susan (2008). ‘Theories of Personality. Understanding Persons’ Pearson Prentice Hall |
15) |
Final |
Sınav |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. |
|
2) |
klinik psikolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. |
|
3) |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
|
4) |
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, |
|
5) |
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme |
|
6) |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
|
7) |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
|
8) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
|
9) |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. |
|
10) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. |
|
11) |
Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme |
|
12) |
Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. |
|
13) |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. |
|
14) |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. |
|
15) |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. |
|