Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI370 | ||||
Ders İsmi: | Cinsiyet Çalışmaları | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ZEYNEP BANU DALAMAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Zeynep Banu Dalaman | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin hedefleri, öğrencilerin toplumsal cinsiyet çalışmalarındaki teorik temeller ve temel kavramlar hakkındaki bilgilerini geliştirmeye, farklı bağlamlarda toplumsal cinsiyet rollerini ve ayrımcılığı incelemeye, toplumsal cinsiyet ile diğer sosyal faktörler arasındaki etkileşimi analiz etmeye ve toplumsal cinsiyetle ilgili konuları ve bunların toplumsal etkilerini analiz etmek için eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeye odaklanmaktadır. Bu ders aracılığıyla öğrenciler, modern toplumdaki toplumsal cinsiyet dinamiklerinin karmaşıklıkları hakkında değerli içgörüler kazanacak ve çeşitli disiplinler arasında toplumsal cinsiyetle ilgili konulara eleştirel olarak yaklaşma yeteneği geliştireceklerdir. |
Dersin İçeriği: | Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları dersi, öğrencilere toplumsal cinsiyet çalışmaları ve güncel önemi hakkında kapsamlı bir anlayış kazandırmayı amaçlayan geniş bir konu yelpazesi sunmaktadır. Ders içeriği, toplumsal cinsiyet kavramları, rolleri, stereotipleri, ayrımcılık, feminizm, şiddet ve toplumsal cinsiyetin medya, eğitim, aile, iş ve siyaset gibi çeşitli sosyal alanlarla kesişimini içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Toplumsal cinsiyet çalışmalarındaki temel kavramları ve teorileri tanımlayabilecek ve açıklayabileceklerdir. 2) Çeşitli sosyal bağlamlarda toplumsal cinsiyet rollerini ve stereotiplerini belirleyebilecek ve analiz edebileceklerdir. 3) Feminizmin tarihsel gelişimini ve farklı dalgalarını anlayabileceklerdir. 4) Toplumsal cinsiyete dayalı şiddet ve ayrımcılık biçimlerini tanıyabilecek ve eleştirel olarak analiz edebileceklerdir. 5) Medya ve eğitim materyallerinde toplumsal cinsiyet temsilini değerlendirebileceklerdir. 6) Aile yapılarında ve kişilerarası ilişkilerde toplumsal cinsiyet dinamiklerini analiz edebileceklerdir. 7) İşgücü piyasasında ve işyerinde toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini değerlendirebileceklerdir. 8) Siyasi katılımda toplumsal cinsiyet eşitliğinin zorluklarını ve önemini kavrayabileceklerdir. 9) Güncel toplumsal cinsiyet konularında bilgiye dayalı perspektifler geliştirebilecek ve ifade edebileceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Toplumsal Cinsiyet Nedir? Teorik Çerçeve. | |
3) | Toplumsal Cinsiyet Rolleri / Kalıp Yargılar | |
4) | Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı: Temel Kavramlar | |
5) | Feminizm ve Dalgaları | |
6) | Toplumsal Cinsiyete Dayalı Şiddet | |
7) | Arkadaşlık ve Flört İlişkileri | |
8) | Vize | |
9) | Toplumsal Cinsiyet ve Medya | |
10) | Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet | |
11) | Toplumsal Cinsiyet ve Aile | |
12) | Toplumsal Cinsiyet Perspektifinden Emek | |
13) | İş Yaşamında Toplumsal Cinsiyet | |
14) | Siyasi Katılım ve Toplumsal Cinsiyet |
Ders Notları / Kitaplar: | • Ayata, A. & Gölgeloğlu, Ö. (2011) Siyaset ve Katılım. Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yay, 64-82. • Büker, S. (200(). Toplumsal cinsiyet eşitliği. https://ceidizler.ceid.org.tr/dosya/Medyada-Toplumsal-Cinsiyet-Esitligi.pdf • Dalaman, Z. B. (2020). Kadın hareketinde feminist alternatif medyanın rolü: Türkiye ve Tunus örnekleri (Doctoral dissertation, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü). • Dalaman, Z. B. (2021). Toplumsal Cinsiyet ve Siyasi Temsil, Toplumsal Cinsiyet ve Hukuk Cilt 2, Onikilevha, 329-361. • Dalaman, Z. B., & Demirtaş, M. (2022). Türkiye’de Dizi Sektöründe Dijital Aktivizm Bağlamında Değişen Çalışma Koşulları. Electronic Turkish Studies, 17(6). • Doğancı, H. K., & Tuncay, T. (2020). Tarihsel Süreçte Kadının Aile içindeki Konumunun Feminist Sosyal Hizmet Yaklaşımı Temelinde Değerlendirilmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(3), 1324-1351. https://doi.org/10.33417/tsh.687922 • Ecevit, Y. (2021). Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Temel Kavramları. 2021. https://avys.omu.edu.tr/storage/app/public/kokdener/142391/toplumsal-cinsiyet-esitliginin-temel-kavramlaripdf.pdf • Gümüşoğlu, F. (2008). Ders kitaplarında toplumsal cinsiyet. Toplum ve Demokrasi Dergisi, 2(4), 39-50. • Koçak, Y. Ç., & Can, H. Ö. (2019). Flört şiddeti: Tanımı, sınıflaması ve değerlendirmesi. Turkiye klinikleri obstetric-women's health and diseases nursing-special topics, 5(3), 43-53. • Pekel, E. (2019). Toplumsal Cinsiyet Rolleri ve Kadının Çalışma Hayatındaki Konumu. Balkan & Near Eastern Journal of Social Sciences (BNEJSS), 5(1). • Saraç, S. (2013). Toplumsal cinsiyet. Toplumsal cinsiyet ve yansımaları, 27-32. |
Diğer Kaynaklar: | • Richardson, D. (2015). Conceptualising gender. Introducing gender and women's studies, 4. • Council of Europe. (2016). Gender Equality Glossary. https://edoc.coe.int/en/gender-equality/6947-gender-equality-glossary.html • Keane, Erin. (2014, July 22). 10 questions Taylor Swift could have asked herself before picking a fight with Nicki Minaj. Salon. • UN OHCHR. Gender stereotyping OHCHR and women’s human rights and gender equality. https://www.ohchr.org/en/women/gender-stereotyping • What are Gender Roles and Stereotypes? https://www.youtube.com/watch?v=FuLbyz0Jp08 • Paksoy, S., & Kiliç, S. B. (2016). Analysis of Gender Discrimination with Respect to The Socio-Economic Perspective. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 59-76. • Cusacks, S. ve Pusey, L. (2013). CEDAW and the rights to non-discrimination and equality. Melbourne Journal of International Law, 14(1), 1-34. • Mohajan, H. (2022). Four Waves of Feminism: A Blessing for Global Humanity. • Dalaman, Z. B. (2023). New Women Identities Created by Feminist Alternative Media: Inspecting Türkiye. IntechOpen. • Council of Europe. (2019). Gender Matters: a manual on addressing gender-based violence affecting young people. https://www.coe.int/en/web/campaign-free-to-speak-safe-to-learn/-/gender-matters-a-manual-on-addressing-gender-based-violence-affecting-young-people-2007-reprint-2013- • Russo, N. F., & Pirlott, A. (2006). Gender‐based violence: concepts, methods, and findings. Annals of the New York academy of sciences, 1087(1), 178-205. • Baumgarte, R. (2002). Cross-gender friendship: The troublesome relationship. Inappropriate relationships: The unconventional, the disapproved, and the forbidden, 103-124. • Wood, J. T. (1994). Gendered media: The influence of media on views of gender. Gendered lives: Communication, gender, and culture, 9, 231-244. • Sharda, A. (2014). Media and gender stereotyping: The need for media literacy. International Research Journal of Social Sciences, 3(8), 43-49. • Dawar, T. & Anand, S. (2017). Gender bias in textbooks across the world. International Journal of Applied Home Science, 4, 224-235. • Flynn, S. I. (2011). Family gender roles. Sociology Reference Guide: Gender Roles and Equality, 64-76. • UN. (2012). Promoting gender equality and women’s economic empowerment on the road to sustainable development: Good practice from the UNECE region: https://www.unece.org/fileadmin/DAM/publications/gender/PromotingGenderEqualityBro chure_EN_web.pdf • Frader, L. L. (2020). Gender and labor in world history. A companion to global gender history, 27-42. • Purcell, D., MacArthur, K. R., & Samblanet, S. (2010). Gender and the glass ceiling at work. Sociology Compass, 4(9), 705-717. • World Economic Forum. (2023). 5 charts showing workforce gender gaps. https://www.weforum.org/agenda/2023/04/workforce-gender-gap-crisis/#:~:text=An%20analysis%20of%20102%20countries,Image%3A%20World%20Economic%20Forum. • Bari, F. (2005, November). Women’s political participation: Issues and Challenges. In United Nations Division for the Advancement of Women Expert Group Meeting: Enhancing Participation of Women in Development through an Enabling Environment for Achieving Gender Equality and the Advancement of Women. Bangkok (Vol. 393). • UN Türkiye (2023). According to the UN Women - IPU "Women in Politics 2023" Map: Women's participation in politics is still far from equality.: https://turkiye.un.org/en/224322-according-un-women-ipu-women-politics-2023-map-womens-participation-politics-still-far#:~:text=According%20to%20the%20%22Women%20in,%25%20in%202021%20to%2022.7%25. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik ve elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |||||||||||
2) Karmaşık elektrik-elektronik mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |||||||||||
3) Karmaşık bir devre, cihazı veya sistemi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |||||||||||
4) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||||||||
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||||||||
11) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın elektrik-elektronik mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; elektrik-elektronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve elektrik ve elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık elektrik-elektronik mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir devre, cihazı veya sistemi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın elektrik-elektronik mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; elektrik-elektronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 18 |
Ara Sınavlar | 1 | 32 |
Final | 1 | 47 |
Toplam İş Yükü | 125 |