Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI370 | ||||
Ders İsmi: | Cinsiyet Çalışmaları | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. SELEN YANMAZ | ||||
Dersi Veren(ler): | Selen Yanmaz, Ezgi Ildırım | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere toplumsal cinsiyeti sosyolojik ve psikolojik bir perspektiften ele almalarını sağlamaktır. Bugün toplumsal cinsiyetle ilgili temel konuları öğrencilere tanıtmayı amaçlamaktadır, aynı zamanda öğrencilere tarihsel bağlam hakkında bilgi vermek ve toplumsal cinsiyet çalışmalarının zaman içinde nasıl değiştiğini anlamalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Dersin İçeriği Bu ders, toplumsal cinsiyet çalışmalarıyla ilgili temel konuları ve teorileri incelemeyi içermektedir. Öğrenciler, toplumsal cinsiyeti sosyolojik ve psikolojik bir bakış açısıyla ele almaya, toplumsal cinsiyetin toplumsal yapısına, toplumsal cinsiyet sosyalizasyonuna ve toplumsal cinsiyet eşitsizliğiyle ilgili temel konulara odaklanmaya öğrenirler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler cinsiyetin toplumsal inşası hakkında bilgi sahibi olur 2) Toplumsal cinsiyet ayrımcılığı hakkında farkındalık edinirler 3) Toplumsal cinsiyete dair yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olurlar 4) Feminizm ve kadın hakları mücadelesi hakkında tarihsel bilgi edinirler |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Toplumsal Cinsiyet nedir? | |
3) | Toplumsal Cinsiyet Sosyalizasyonu ve Stereotipler I | |
4) | Toplumsal Cinsiyet Sosyalizasyonu ve Stereotipler II: Rol Modeller | |
5) | Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı I | |
6) | Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı II | |
7) | Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı III | |
8) | Vize | |
9) | Toplumsal Cinsiyet ve Cinsel Yönelim Nedir? Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyetin Toplumsal İnşası | |
10) | Toplumsal Cinsiyet ve Mental Sağlık | |
11) | Cinsiyetin üretimi, cinsiyet sosyalizasyonu, cinsiyete bakış açıları | |
12) | Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet | |
13) | Toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve Feminizm | |
14) | Kadın hakları |
Ders Notları / Kitaplar: | - Giddens, Anthony, Mitchell Duneier, Richard P. Appelbaum, Deborah Carr. 2021. Introduction to Sociology (12th Edition). Pg 735-750, 755-763(available online on course page) - “Dimensions of Gender” (available online at https://www.diverseandresilient.org/resources/youth-resource-list/dimensions-of-gender/) - “Sexual Orientation and Gender Identity” (available online at https://operations.du.edu/inclusive-teaching/sexual-orientation-and-gender-identity#what) |
Diğer Kaynaklar: | - Gilbert, Miqqi Alicia.2009. “Defeating Bigenderism: Changing Gender Assumptions in the Twenty-first Century”. Hypatia. 24(3): pg.93-112. - Bond Stockton, Kathryn. 2022. “Gender Has a History and It’s More Recent Than You May Realize” (available online at https://thereader.mitpress.mit.edu/gender-has-a-history-and-its-more-recent-than-you-may-realize/) - Steinem, Gloria. “If Men Could Menstruate” in Ms. Magazine. 1978. (available online at https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/23293691.2019.1619050) - The Third Gender and Hijras (available online at https://rpl.hds.harvard.edu/religion-context/case-studies/gender/third-gender-and-hijras) |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Fizyoterapi Rehabilitasyon ile ilişkili temel tıp bilimleri kavram ve prensipleri ile fizyoterapi değerlendirme süreçlerini, temel unsurlarını ve yöntemsel uygulama prensiplerini tanımlar. | |||||||||||||||
2) Fizyoterapide değerlendirme ile ilgili toplanan bilgileri, akıl yürütme ve problem çözme süreçleri doğrultusunda, analiz ederek klinik değerlendirme araç ve yöntemlerini sıralar. | |||||||||||||||
3) Fizyoterapi yaklaşımlarının endikasyon, kontraendikasyon, yan etkilerini ve hizmet alana yönelik müdahale stratejilerini ve fonksiyonel yetersizlik ile baş edilmesinde kullanılan mekanizmaları olası müdahale yöntemlerini açıklar ve fonksiyonel seviyelere uygun yakın ve uzak dönem hedefleri sıralar. | |||||||||||||||
4) Hizmet alanın genel sağlık durumu ile ilişkili fizyoterapi bilgisini temel alarak, uygular, kişinin sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, aktivite-katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve tedavi önceliklerini belirler. | |||||||||||||||
5) Fizyoterapi değerlendirmelerinden elde ettiği verilerle, bilgi okur yazarlığını, kanıta dayalı klinik karar verme süreçlerini kullanarak yaptığı fizyoterapi tanılaması doğrultusunda birey odaklı fizyoterapi müdahale planını oluşturur ve uygular. | |||||||||||||||
6) Hizmet alana, hastalık durumları dışında da sağlığın korunması ve geliştirilmesinde danışmanlığın yanı sıra, planladığı egzersiz programını uygular. | |||||||||||||||
7) Fizyoterapi Rehabilitasyonla ilgili bilimsel araştırma önerisi geliştirerek sunar. | |||||||||||||||
8) Fizyoterapi Rehabilitasyon hizmeti veren kurum/kuruluş/merkezlerin kurulması ve yönetilmesi sürecinde kalite standartları doğrultusunda mesleki klinik uygulamalara liderlik eder. | |||||||||||||||
9) Bir fizyoterapist olarak meslektaşları ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ekip içinde çalışır. | |||||||||||||||
10) Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştiriyel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||||||||||||
11) Mesleki bilgi kaynaklarını ve fizyoterapi tekniklerini etkin kullanarak bilgiye ulaşır, olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | |||||||||||||||
12) Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sırasında biyopsikososyal bakış açısıyla hizmet alanların gizliliğine saygı göstererek etkin iletişim becerilerini kullanır. | |||||||||||||||
13) Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sürecinde gereken verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ve yasal çerçeveyi benimser. | |||||||||||||||
14) Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | |||||||||||||||
15) Fizyoterapistlik kimliğini, bilincini, ve mesleki otonomisini koruyarak disiplinler arası işbirliği anlayışıyla sorumluluk alır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi Rehabilitasyon ile ilişkili temel tıp bilimleri kavram ve prensipleri ile fizyoterapi değerlendirme süreçlerini, temel unsurlarını ve yöntemsel uygulama prensiplerini tanımlar. | 2 |
2) | Fizyoterapide değerlendirme ile ilgili toplanan bilgileri, akıl yürütme ve problem çözme süreçleri doğrultusunda, analiz ederek klinik değerlendirme araç ve yöntemlerini sıralar. | 2 |
3) | Fizyoterapi yaklaşımlarının endikasyon, kontraendikasyon, yan etkilerini ve hizmet alana yönelik müdahale stratejilerini ve fonksiyonel yetersizlik ile baş edilmesinde kullanılan mekanizmaları olası müdahale yöntemlerini açıklar ve fonksiyonel seviyelere uygun yakın ve uzak dönem hedefleri sıralar. | 2 |
4) | Hizmet alanın genel sağlık durumu ile ilişkili fizyoterapi bilgisini temel alarak, uygular, kişinin sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, aktivite-katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve tedavi önceliklerini belirler. | 2 |
5) | Fizyoterapi değerlendirmelerinden elde ettiği verilerle, bilgi okur yazarlığını, kanıta dayalı klinik karar verme süreçlerini kullanarak yaptığı fizyoterapi tanılaması doğrultusunda birey odaklı fizyoterapi müdahale planını oluşturur ve uygular. | 1 |
6) | Hizmet alana, hastalık durumları dışında da sağlığın korunması ve geliştirilmesinde danışmanlığın yanı sıra, planladığı egzersiz programını uygular. | 3 |
7) | Fizyoterapi Rehabilitasyonla ilgili bilimsel araştırma önerisi geliştirerek sunar. | 1 |
8) | Fizyoterapi Rehabilitasyon hizmeti veren kurum/kuruluş/merkezlerin kurulması ve yönetilmesi sürecinde kalite standartları doğrultusunda mesleki klinik uygulamalara liderlik eder. | 1 |
9) | Bir fizyoterapist olarak meslektaşları ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ekip içinde çalışır. | 2 |
10) | Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştiriyel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
11) | Mesleki bilgi kaynaklarını ve fizyoterapi tekniklerini etkin kullanarak bilgiye ulaşır, olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | 2 |
12) | Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sırasında biyopsikososyal bakış açısıyla hizmet alanların gizliliğine saygı göstererek etkin iletişim becerilerini kullanır. | 2 |
13) | Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sürecinde gereken verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ve yasal çerçeveyi benimser. | 3 |
14) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | 2 |
15) | Fizyoterapistlik kimliğini, bilincini, ve mesleki otonomisini koruyarak disiplinler arası işbirliği anlayışıyla sorumluluk alır. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 2 | 4 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 2 | 32 | |||
Final | 1 | 45 | 2 | 47 | |||
Toplam İş Yükü | 125 |