UNI368 Çok Kültürlü Toplumlarda Sağlık Hizmetleriİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Siyaset Bilimi ve Kamu YönetimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI368
Ders İsmi: Çok Kültürlü Toplumlarda Sağlık Hizmetleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EMİNE NUR KAHRAMAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üy.Emine Nur Kahraman
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çok kültürlü toplumlarda sağlık hizmetleri dersinin amacı, sağlık profesyonellerini ve sağlık hizmeti sunucularını farklı kültürlerden gelen bireylerle etkili bir şekilde iletişim kurma, kültürel çeşitliliği anlama ve bu çeşitlilikle başa çıkma konusunda eğitmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders, sağlık profesyonellerine çok kültürlü toplumlarda etkili sağlık hizmetleri sunma becerilerini geliştirmeye odaklanmaktadır. İçeriği, kültürel farkındalık, iletişim becerileri, kültürel çeşitlilikle başa çıkma stratejileri, kültürel uygunluk ve hastalarla etkileşim konularını kapsar. Öğrenciler, farklı kültürlerden gelen bireylerle sağlıklı iletişim kurma, kültürel normlara saygı gösterme, sağlık hizmetlerini kültürel ihtiyaçlara uygun hale getirme ve kültürlerarası ekip çalışması konularında pratik beceriler kazanırlar. Ayrıca, ders, sağlık hizmeti sunumunda oluşabilecek kültürel hataları azaltma ve hasta memnuniyetini artırma amacıyla öğrencilere gerçek hayat senaryoları üzerinden uygulama fırsatları sunar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kültürel Farkındalık: Farklı kültürlerden gelen hastaların kültürel özelliklerini tanımlama ve anlama becerisi kazanmak.
2) İletişim Becerileri: Farklı dilleri ve iletişim stillerini anlama, etkili bir şekilde iletişim kurma ve dil bariyerlerini aşma yeteneği geliştirmek.
3) Kültürlerarası İletişim: Farklı kültürlerden gelen bireylerle etkileşimde bulunurken kültürel duyarlılık ve saygı gösterme becerisi kazanmak.
4) Kültürel Normlara Uyum: Sağlık hizmetlerini farklı kültürlerin normlarına ve beklentilerine uygun hale getirme yeteneği geliştirmek.
5) Hasta Güvenliği: Kültürlerarası etkileşimde potansiyel hataları tanıma ve bu hataları azaltarak hasta güvenliğini artırma becerisi kazanmak.
6) Kültürel Çeşitlilikte Ekip Çalışması: Farklı kültürlerden gelen sağlık profesyonelleri ve ekip üyeleriyle etkili bir şekilde işbirliği yapma becerilerini geliştirmek.
7) Sağlık Eşitsizliklerine Karşı Duyarlılık: Kültürel çeşitliliğin sağlık eşitsizliklerine olan etkilerini anlama ve bu eşitsizliklere duyarlılık geliştirmek.
8) Kültürel Uyum Stratejileri: Kültürel farklılıkları yönetmek ve kültürel uyumu artırmak için stratejiler geliştirme yeteneği kazanmak.
9) Empati Geliştirme: Farklı kültürlerden gelen bireylerin duygusal ve kültürel bağlamını anlama ve empati kurma becerisi geliştirmek.
10) Çeşitli Kültürlerle İlgili Bilgi: Farklı kültürlerin sağlık inançları, uygulamaları ve hastalık algıları hakkında geniş bir bilgi tabanı oluşturmak.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Programın Tanıtımı ve Giriş Programın hedefleri ve içeriği hakkında genel bir giriş. Çok kültürlü toplumların sağlık hizmetlerine etkileri. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
2) Kültürel Farkındalık ve Sağlık Kültürel farkındalık kavramı ve önemi. Sağlık hizmetlerinde kültürel farkındalığın rolü. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
3) İletişim Becerileri ve Kültürlerarası İletişim İletişim becerilerinin geliştirilmesi. Farklı kültürlerle etkili iletişim kurma stratejileri. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
4) Dil Engelleri ve Çözümleri Farklı dillerdeki iletişim zorlukları. Dil engellerini aşma yöntemleri. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
5) Kültürel Çeşitlilik ve Sağlık Hizmetlerine Etkisi Farklı kültürlerin sağlık sistemine etkisi. Kültürel çeşitlilikle başa çıkma stratejileri. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
6) Sağlık Hizmetlerinde Kültürel Normlara Uyum Kültürel normlara uygun sağlık hizmetleri sunma becerisi. Sağlık hizmetlerini kültürel normlara göre uyarlamak. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
7) Hasta Güvenliği ve Kültürel Hatalar Kültürel etkileşimin hasta güvenliğine etkisi. Potansiyel kültürel hataları tanıma ve azaltma. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
8) Kültürel Farklılıklarda Ekip Çalışması Farklı kültürlerden gelen sağlık profesyonelleriyle etkili ekip çalışması. Kültürlerarası ekip çalışmasında iletişim becerileri. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
9) Çatışma Yönetimi ve Kültürel Çatışmaların Çözümü Kültürlerarası çatışmaların tanımlanması ve çözümü. Sağlık hizmetleri bağlamında çatışma yönetimi. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
10) Sağlık Eşitsizlikleri ve Kültürel Duyarlılık Kültürel farklılıkların sağlık eşitsizliklerine etkisi. Sağlık hizmetlerinde kültürel duyarlılığın önemi. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
11) Duyarlılık ve Empati Geliştirme Kültürel farklılıklara duyarlılık geliştirme. Empati kurma becerilerinin güçlendirilmesi. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
12) Kültürel Adaptasyon Stratejileri Sağlık hizmetlerinin farklı kültürlere uygun hale getirilmesi. Kültürel adaptasyon stratejileri ve uygulamaları. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
13) Program Değerlendirmesi ve İlerleme Programın genel değerlendirmesi. Katılımcıların kazanımlarının değerlendirilmesi. Gelecekteki gelişmeler ve öneriler. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
Diğer Kaynaklar: Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur.
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar.
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir.
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder.
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar.
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır.
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır.
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular.
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır.
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme.
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. 1
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 1
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. 3
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. 3
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. 3
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. 2
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. 2
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. 2
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. 1
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. 2
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Sunum / Seminer 1 0 0
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 0