Beslenme ve Diyetetik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI368
Ders İsmi: Çok Kültürlü Toplumlarda Sağlık Hizmetleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EMİNE NUR KAHRAMAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üy.Emine Nur Kahraman
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çok kültürlü toplumlarda sağlık hizmetleri dersinin amacı, sağlık profesyonellerini ve sağlık hizmeti sunucularını farklı kültürlerden gelen bireylerle etkili bir şekilde iletişim kurma, kültürel çeşitliliği anlama ve bu çeşitlilikle başa çıkma konusunda eğitmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders, sağlık profesyonellerine çok kültürlü toplumlarda etkili sağlık hizmetleri sunma becerilerini geliştirmeye odaklanmaktadır. İçeriği, kültürel farkındalık, iletişim becerileri, kültürel çeşitlilikle başa çıkma stratejileri, kültürel uygunluk ve hastalarla etkileşim konularını kapsar. Öğrenciler, farklı kültürlerden gelen bireylerle sağlıklı iletişim kurma, kültürel normlara saygı gösterme, sağlık hizmetlerini kültürel ihtiyaçlara uygun hale getirme ve kültürlerarası ekip çalışması konularında pratik beceriler kazanırlar. Ayrıca, ders, sağlık hizmeti sunumunda oluşabilecek kültürel hataları azaltma ve hasta memnuniyetini artırma amacıyla öğrencilere gerçek hayat senaryoları üzerinden uygulama fırsatları sunar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kültürel Farkındalık: Farklı kültürlerden gelen hastaların kültürel özelliklerini tanımlama ve anlama becerisi kazanmak.
2) İletişim Becerileri: Farklı dilleri ve iletişim stillerini anlama, etkili bir şekilde iletişim kurma ve dil bariyerlerini aşma yeteneği geliştirmek.
3) Kültürlerarası İletişim: Farklı kültürlerden gelen bireylerle etkileşimde bulunurken kültürel duyarlılık ve saygı gösterme becerisi kazanmak.
4) Kültürel Normlara Uyum: Sağlık hizmetlerini farklı kültürlerin normlarına ve beklentilerine uygun hale getirme yeteneği geliştirmek.
5) Hasta Güvenliği: Kültürlerarası etkileşimde potansiyel hataları tanıma ve bu hataları azaltarak hasta güvenliğini artırma becerisi kazanmak.
6) Kültürel Çeşitlilikte Ekip Çalışması: Farklı kültürlerden gelen sağlık profesyonelleri ve ekip üyeleriyle etkili bir şekilde işbirliği yapma becerilerini geliştirmek.
7) Sağlık Eşitsizliklerine Karşı Duyarlılık: Kültürel çeşitliliğin sağlık eşitsizliklerine olan etkilerini anlama ve bu eşitsizliklere duyarlılık geliştirmek.
8) Kültürel Uyum Stratejileri: Kültürel farklılıkları yönetmek ve kültürel uyumu artırmak için stratejiler geliştirme yeteneği kazanmak.
9) Empati Geliştirme: Farklı kültürlerden gelen bireylerin duygusal ve kültürel bağlamını anlama ve empati kurma becerisi geliştirmek.
10) Çeşitli Kültürlerle İlgili Bilgi: Farklı kültürlerin sağlık inançları, uygulamaları ve hastalık algıları hakkında geniş bir bilgi tabanı oluşturmak.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Programın Tanıtımı ve Giriş Programın hedefleri ve içeriği hakkında genel bir giriş. Çok kültürlü toplumların sağlık hizmetlerine etkileri. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
2) Kültürel Farkındalık ve Sağlık Kültürel farkındalık kavramı ve önemi. Sağlık hizmetlerinde kültürel farkındalığın rolü. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
3) İletişim Becerileri ve Kültürlerarası İletişim İletişim becerilerinin geliştirilmesi. Farklı kültürlerle etkili iletişim kurma stratejileri. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
4) Dil Engelleri ve Çözümleri Farklı dillerdeki iletişim zorlukları. Dil engellerini aşma yöntemleri. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
5) Kültürel Çeşitlilik ve Sağlık Hizmetlerine Etkisi Farklı kültürlerin sağlık sistemine etkisi. Kültürel çeşitlilikle başa çıkma stratejileri. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
6) Sağlık Hizmetlerinde Kültürel Normlara Uyum Kültürel normlara uygun sağlık hizmetleri sunma becerisi. Sağlık hizmetlerini kültürel normlara göre uyarlamak. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
7) Hasta Güvenliği ve Kültürel Hatalar Kültürel etkileşimin hasta güvenliğine etkisi. Potansiyel kültürel hataları tanıma ve azaltma. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
8) Kültürel Farklılıklarda Ekip Çalışması Farklı kültürlerden gelen sağlık profesyonelleriyle etkili ekip çalışması. Kültürlerarası ekip çalışmasında iletişim becerileri. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
9) Çatışma Yönetimi ve Kültürel Çatışmaların Çözümü Kültürlerarası çatışmaların tanımlanması ve çözümü. Sağlık hizmetleri bağlamında çatışma yönetimi. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
10) Sağlık Eşitsizlikleri ve Kültürel Duyarlılık Kültürel farklılıkların sağlık eşitsizliklerine etkisi. Sağlık hizmetlerinde kültürel duyarlılığın önemi. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
11) Duyarlılık ve Empati Geliştirme Kültürel farklılıklara duyarlılık geliştirme. Empati kurma becerilerinin güçlendirilmesi. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
12) Kültürel Adaptasyon Stratejileri Sağlık hizmetlerinin farklı kültürlere uygun hale getirilmesi. Kültürel adaptasyon stratejileri ve uygulamaları. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
13) Program Değerlendirmesi ve İlerleme Programın genel değerlendirmesi. Katılımcıların kazanımlarının değerlendirilmesi. Gelecekteki gelişmeler ve öneriler. Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.
Diğer Kaynaklar: Olthuis, G., & van Heteren, G. (2003). Multicultural health care in practice. Health Care Analysis, 11, 199-206.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki temel bilgi ve kanıta dayalı güncel gelişmeleri araştırma, uygulama, doğruluk, güvenilirlik ve geçerliliğini değerlendirebilir.
2) Bireylerin enerji ve besin ögesi gereksinimlerini bilimsel yöntemlerle saptama, yeterli ve dengeli beslenme kuralları doğrultusunda bireye özgü beslenme plan ve programını geliştirebilir.
3) Toplumun beslenme durumunun saptanmasına yönelik yöntemleri kullanarak, sağlığın korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikası geliştirebilir.
4) Üretim tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilir.
5) Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili temel bilgileri derinlemesine düşünüp uygulamaya geçirmek, özellikle problem çözme ve karar verme becerisine sahip olmak, araştırma projesi oluşturabilmek, bilgi toplama ve rapor hazırlama sürecinde güncel teknolojileri, bilgisayar ve bilgi işlem becerilerini kullanır.
6) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak bireyin, toplumun ve hastanın beslenme durumunu saptar, değerlendirir, yorumlar, çözüm yolları üretir, tıbbi beslenme tedavisi uygular, sağlık ve sosyal alanlarda ulusal ve uluslararası tüm paydaşlarla ekip çalışması yapar, etik kurallara göre hareket eder.
7) Hedef grubun enerji ve besin ögesi gereksinimlerini göz önünde tutarak, Beslenme ve Diyetetik açısından değerlendirerek, toplu beslenme yapılan kurumlarda menü planlaması yapar ve yiyeceklerin satın alınmasından servisine kadar tüm aşamalarda besin güvenliğine dikkat eder, uygun hizmet sunumunu teknolojik gelişmelerden de faydalanır.
8) Bireyi ve toplumu güvenli ve sağlıklı yiyecekler seçmeye teşvik edecek stratejiler geliştirir, uygular, ilgili eğitim materyallerini hazırlar ve günceller.
9) Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve yasal düzenlemelere göre değerlendirir.
10) Tüm yaşam döngüsü boyunca bireylerin ve toplumun sağlıklı beslenme bilincinin oluşturulması ve bilgi düzeyinin arttırılmasına yönelik araştırma, proje ve programları planlar, yönetir, değerlendirir, izler, raporlar ve ekip çalışmalarına liderlik eder, ulusal ve uluslararası besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulmasına destek verir.
11) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak interdisipliner yaklaşım içerisinde bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, izler ve değerlendirir. Klinik araştırmalara katılır.
12) Mesleki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları, hastaları ve toplum ile iletişim kurmak için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır.
13) Alanında bilgiye ulaşmak, yaygınlaştırmak için güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
14) Tüm alan çalışmaları ve bilimsel çalışmalarda kendi meslektaşları ve farklı meslek elemanları ile takım halinde çalışır.
15) Görevini mesleki sorumluluk ve etik değerler çerçevesinde gerçekleştirir, yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilim, teknoloji ve sağlık konusundaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirir, diyetisyenlik mesleğinin ilerlemesini ve gelişmesini sağlar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki temel bilgi ve kanıta dayalı güncel gelişmeleri araştırma, uygulama, doğruluk, güvenilirlik ve geçerliliğini değerlendirebilir.
2) Bireylerin enerji ve besin ögesi gereksinimlerini bilimsel yöntemlerle saptama, yeterli ve dengeli beslenme kuralları doğrultusunda bireye özgü beslenme plan ve programını geliştirebilir.
3) Toplumun beslenme durumunun saptanmasına yönelik yöntemleri kullanarak, sağlığın korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikası geliştirebilir.
4) Üretim tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilir.
5) Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili temel bilgileri derinlemesine düşünüp uygulamaya geçirmek, özellikle problem çözme ve karar verme becerisine sahip olmak, araştırma projesi oluşturabilmek, bilgi toplama ve rapor hazırlama sürecinde güncel teknolojileri, bilgisayar ve bilgi işlem becerilerini kullanır.
6) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak bireyin, toplumun ve hastanın beslenme durumunu saptar, değerlendirir, yorumlar, çözüm yolları üretir, tıbbi beslenme tedavisi uygular, sağlık ve sosyal alanlarda ulusal ve uluslararası tüm paydaşlarla ekip çalışması yapar, etik kurallara göre hareket eder.
7) Hedef grubun enerji ve besin ögesi gereksinimlerini göz önünde tutarak, Beslenme ve Diyetetik açısından değerlendirerek, toplu beslenme yapılan kurumlarda menü planlaması yapar ve yiyeceklerin satın alınmasından servisine kadar tüm aşamalarda besin güvenliğine dikkat eder, uygun hizmet sunumunu teknolojik gelişmelerden de faydalanır.
8) Bireyi ve toplumu güvenli ve sağlıklı yiyecekler seçmeye teşvik edecek stratejiler geliştirir, uygular, ilgili eğitim materyallerini hazırlar ve günceller.
9) Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve yasal düzenlemelere göre değerlendirir.
10) Tüm yaşam döngüsü boyunca bireylerin ve toplumun sağlıklı beslenme bilincinin oluşturulması ve bilgi düzeyinin arttırılmasına yönelik araştırma, proje ve programları planlar, yönetir, değerlendirir, izler, raporlar ve ekip çalışmalarına liderlik eder, ulusal ve uluslararası besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulmasına destek verir.
11) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak interdisipliner yaklaşım içerisinde bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, izler ve değerlendirir. Klinik araştırmalara katılır.
12) Mesleki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları, hastaları ve toplum ile iletişim kurmak için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır.
13) Alanında bilgiye ulaşmak, yaygınlaştırmak için güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
14) Tüm alan çalışmaları ve bilimsel çalışmalarda kendi meslektaşları ve farklı meslek elemanları ile takım halinde çalışır.
15) Görevini mesleki sorumluluk ve etik değerler çerçevesinde gerçekleştirir, yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilim, teknoloji ve sağlık konusundaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirir, diyetisyenlik mesleğinin ilerlemesini ve gelişmesini sağlar.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Sunum / Seminer 1 0 0
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 0