UNI367 Cinsiyet Çalışmalarıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar İç Mimarlık ve Çevre TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI367
Ders İsmi: Cinsiyet Çalışmaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. SELEN YANMAZ
Dersi Veren(ler): Selen Yanmaz, Ezgi Ildırım
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere toplumsal cinsiyeti sosyolojik ve psikolojik bir perspektiften ele almalarını sağlamaktır. Bugün toplumsal cinsiyetle ilgili temel konuları öğrencilere tanıtmayı amaçlamaktadır, aynı zamanda öğrencilere tarihsel bağlam hakkında bilgi vermek ve toplumsal cinsiyet çalışmalarının zaman içinde nasıl değiştiğini anlamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders, toplumsal cinsiyet çalışmalarıyla ilgili temel konuları ve teorileri incelemeyi içermektedir. Öğrenciler, toplumsal cinsiyeti sosyolojik ve psikolojik bir bakış açısıyla ele almaya, toplumsal cinsiyetin toplumsal yapısına, toplumsal cinsiyet sosyalizasyonuna ve toplumsal cinsiyet eşitsizliğiyle ilgili temel konulara odaklanmaya öğrenirler

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler cinsiyetin toplumsal inşası hakkında bilgi sahibi olur
2) Toplumsal cinsiyet ayrımcılığı hakkında farkındalık edinirler
3) Toplumsal cinsiyete dair yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olurlar
4) Feminizm ve kadın hakları mücadelesi hakkında tarihsel bilgi edinirler

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Toplumsal Cinsiyet Nedir
3) Toplumsal Cinsiyet Sosyalizasyonu ve Stereotipler I
4) Toplumsal Cinsiyet Sosyalizasyonu ve Stereotipler II: Rol Modeller
5) Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı I
6) Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı II
7) Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı III
8) Vize Haftası
9) Vize haftası
10) Toplumsal Cinsiyet ve Cinsel Yönelim Nedir? Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyetin Toplumsal İnşası, Toplumsal Cinsiyetin İfa Edilmesi
11) Toplumsal Cinsiyet ve Mental Sağlık
12) Toplumsal Cinsiyet Sosyalizasyonu
13) Toplumsal Cinsiyet Yaklaşımları
14) Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Feminizm, Kadın Hakları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Toplumsal Cinsiyet Sosyalizasyonu, Toplumsal Cinsiyet Yaklaşımları
Macionis, John. 2015. “Bölüm 13: Toplumsal Cinsiyet tabakalaşması”
Blockstone, Amy M. 2021. “Cinsiyet Rolleri ve Toplum” (online https://www.sosyalbilimler.org/cinsiyet-rolleri-toplum/)

Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Feminizm
UNFPA. “Toplumsal Cinsiyet Eşitliği”. (online - https://turkiye.unfpa.org/tr/topics/toplumsal-cinsiyet-e%C5%9Fitli%C4%9Fi)
Cinsiyet Eşitliği İzleme Derneği. “Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Eşitliğini İzleme Raporu” (online - https://ceidizler.ceid.org.tr/dosya/turkiyedetoplumsal-cinsiyetesitliginiizlemeraporu20212022pdf.pdf)
Baran Görgün, Aylin. 2021. “Feminizmin Gelişim Serüveni: Dalga Yerine Kuşak Diyelim mi?” (online - https://kockam.ku.edu.tr/feminizmin-gelisim-seruveni-dalga-yerine-kusak-diyelim-mi-aylin-gorgun-baran/)
Feminist Bellek. 2021. “Feminizm” (online - https://feministbellek.org/feminizm/)
Diğer Kaynaklar: Giddens, Anthony ve Philip Sutton. 2021. “Bölüm 15: Toplumsal Cinsiyet ve Cinsellik”. Sosyoloji. 636-684
Cinsel Şiddetle Mücadele Derneği. “Toplumsal Cinsiyet Kavramları” (online - https://cinselsiddetlemucadele.org/2019/06/20/toplumsal-cinsiyet-kavramlari-2/#)
Feminist Bellek. “Cinsel Yönelim” ( online - https://feministbellek.org/cinsel-yonelim/)
Kurabiye cinsiyet (online - https://parentsdergisi.com/bebekcocuk/ben-yine-senin-cocugunum/attachment/kurabiye-cinsiyet-3/)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme.
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma.
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma.
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme.
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme.
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme.
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma.
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma.
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme.
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme.
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final Sözlü 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 2 56
Ara Sınavlar 1 20 2 22
Final 1 45 2 47
Toplam İş Yükü 125