UNI365 Çağdaş Sanat Yorumuİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Yazılım MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yazılım Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI365
Ders İsmi: Çağdaş Sanat Yorumu
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. ÖZLEM UZUN HAZNECİ
Dersi Veren(ler): Özlem Uzun Hazneci
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilerin görsel bir sanat eserinin nasıl okunması, hangi kriterlere göre değerlendirilmesi ve yorumlanması gerektiğine dair sorgulamalı bir alanda bilgi sahibi olmalarını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Kronolojik bir yaklaşımla, geçtiğimiz yüzyıldan günümüze
uzanan sürecin -özellikle batı sanatı kapsamında- görsel sanatlar alanındaki değişimlerin, teknolojik, sosyolojik, kültürel yönlerin, dönemi en iyi ifade eden, belgesel ya da biyografik filmlerle desteklenerek işlenmesi dersin içeriğini oluşturur.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler görsel sanatlar alanı ile ilgili teorik düzeyde bilgi sahibi olurlar.
2) Öğrenciler bir sanat eserine bakılması, sözel olarak tanımlanması ve yorumlanması üzerine bilgi sahibi olurlar.
3) Öğrenciler görsel sanatlar alanını, bu alanda üretim yapmış olan sanatçıları ve eserlerini, tarihsel, kültürel, teknolojik bir perspektiften bakma ve değerlendirme fırsatı bulurlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, ders içeriği, kaynakları ve değerlendirme yöntemi ile ilgili bilgilendirme, karşılıklı beklentiler ve sorular. -
2) 21. Yüzyılda sanat nedir/ ne değildir? Bugünün küresel ve yerel sanat ortamına bakış. -
3) Bugünü okumak için düne bakmak: Rönesanstan 20. Yüzyıla ulaşan süreçte sanatın ve sanatçının misyonu. -
4) İlk dalga: fotoğraf makinasının icadı. Sanatın misyonu değişiyor: “gerçeğin resmi”nden “duyguların resmi”ne giden yolda İzlenimcilik, Gerçekçilik, Dışavurumculuk. -
5) Yüzyılın ruhunu anlamak - Freud ve Psikanalizin doğusu: Bireyin ön plana çıkışı, sanatta kişisel bakış/üslubun gelişimi. -
6) Einstein ve Görelilik kuramı – Atomun ve modernizme özgü değerlerin parçalanışı – savaşlar - Manifestolar Çağı – Dada – Kübizm -
7) “Sanat sanat içindir!” Soyut sanattan suprematizme uzanan süreçte vaka analizi: Malevich. -
8) Pisuardan sanat: Duchamp’ın öngörüsü. Sanat ve rasgelelik: POLLOCK. -
9) Sanatın biricikliği/tekilliğinden seri üretim ve çoğaltım mantığına geçiş: POP sanat ve tüketim kültürünün yansımaları. -
10) sanatta rasyonel aklın yükselişi: Kavramsal Sanat. Televizyon ve video kameranın hayata katılımı: Video sanatı. -
11) Galeri mekanının ideolojisi, alternatif eğilimler: Yeryüzü sanatı ve Enstelasyon -
12) Deneyimin Yükselişi ve sanatta disiplinlerarası ilişkiler performans sanatı ve Marina Abramovich -
13) 21. Yüzyıl sanat piyasasına giriş, müzayedeler, fuarlar, ticari kaygılar: “başarısız bir darbe girişimi olarak BANKS” -
14) Bir şeyler değişiyor: Gösteri toplumu, İnternet, dijital sanat, NFT’lerin hayatımıza girişi, makine öğrenmesi, yapay zeka, telif hakları ve sanatsal etikle ilgili kaygılar. -
15) 21.Yüzyılda bienal/fuar/galeri gezmek “bir çağdaş sanat gördüm sanki”. Sanatın/sanatçının güncel misyonu, psikolojisi, küresel sanat ortamı ve toplumsal beklentilere son bakış. -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ÇAĞDAŞ SANAT NASIL OKUNUR – Michael WILSON
SANATTA ANLAMIN GÖRÜNTÜSÜ – Richard Leppert
20.YÜZYIL BATI SANATINDA AKIMLAR – Ahu ANTMEN
SANATSAL GERÇEKLİKLER OLGULAR VE ÖTESİ – Hasan Bülent KAHRAMAN
BU BİR PİPO DEĞİLDİR – Michel FOUCAULT
KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ KÜLTÜR YÖNETİMİ – Theodor W. ADORNO
SANATÇININ GERÇEKLİĞİ – SANAT FELSEFESİ – Mark ROTHKO
SANAT KOMPLOSU YENİ SANAT DÜZENİ – Jean BAUDRILLARD
ÇAĞDAŞ SANATI ANLAMAK - Grant POOKE – Graham WHITHAM
Diğer Kaynaklar: HOW TO READ CONTEMPORARY ART – Michael WILSON
SANATTA ANLAMIN GÖRÜNTÜSÜ – Richard Leppert
20.YÜZYIL BATI SANATINDA AKIMLAR – Ahu ANTMEN
SANATSAL GERÇEKLİKLER OLGULAR VE ÖTESİ – Hasan Bülent KAHRAMAN
THIS IS NOT A PIPE – Michel FOUCAULT
THE CULTURE INDUSTRY – Theodor W. ADORNO
REALITY OF ART – Mark ROTHKO
THE CONSPIRACY OF ART– Jean BAUDRILLARD
UNDERSTANDING CONTEMPORARY ART - Grant POOKE – Graham WHITHAM

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık yazılım mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama, gerçekleştirme, sınama, doğrulama, ölçme ve bakımını yapma becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın yazılım mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; yazılım mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık yazılım mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama, gerçekleştirme, sınama, doğrulama, ölçme ve bakımını yapma becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın yazılım mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; yazılım mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 16 0 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 0 1 16
Ara Sınavlar 1 15 1 16
Final 1 31 1 32
Toplam İş Yükü 96