İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI365 | ||||
Ders İsmi: | Çağdaş Sanat Yorumu | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. ÖZLEM UZUN HAZNECİ | ||||
Dersi Veren(ler): | Özlem Uzun Hazneci | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilerin görsel bir sanat eserinin nasıl okunması, hangi kriterlere göre değerlendirilmesi ve yorumlanması gerektiğine dair sorgulamalı bir alanda bilgi sahibi olmalarını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Kronolojik bir yaklaşımla, geçtiğimiz yüzyıldan günümüze uzanan sürecin -özellikle batı sanatı kapsamında- görsel sanatlar alanındaki değişimlerin, teknolojik, sosyolojik, kültürel yönlerin, dönemi en iyi ifade eden, belgesel ya da biyografik filmlerle desteklenerek işlenmesi dersin içeriğini oluşturur. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler görsel sanatlar alanı ile ilgili teorik düzeyde bilgi sahibi olurlar. 2) Öğrenciler bir sanat eserine bakılması, sözel olarak tanımlanması ve yorumlanması üzerine bilgi sahibi olurlar. 3) Öğrenciler görsel sanatlar alanını, bu alanda üretim yapmış olan sanatçıları ve eserlerini, tarihsel, kültürel, teknolojik bir perspektiften bakma ve değerlendirme fırsatı bulurlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, ders içeriği, kaynakları ve değerlendirme yöntemi ile ilgili bilgilendirme, karşılıklı beklentiler ve sorular. | - |
2) | 21. Yüzyılda sanat nedir/ ne değildir? Bugünün küresel ve yerel sanat ortamına bakış. | - |
3) | Bugünü okumak için düne bakmak: Rönesanstan 20. Yüzyıla ulaşan süreçte sanatın ve sanatçının misyonu. | - |
4) | İlk dalga: fotoğraf makinasının icadı. Sanatın misyonu değişiyor: “gerçeğin resmi”nden “duyguların resmi”ne giden yolda İzlenimcilik, Gerçekçilik, Dışavurumculuk. | - |
5) | Yüzyılın ruhunu anlamak - Freud ve Psikanalizin doğusu: Bireyin ön plana çıkışı, sanatta kişisel bakış/üslubun gelişimi. | - |
6) | Einstein ve Görelilik kuramı – Atomun ve modernizme özgü değerlerin parçalanışı – savaşlar - Manifestolar Çağı – Dada – Kübizm | - |
7) | “Sanat sanat içindir!” Soyut sanattan suprematizme uzanan süreçte vaka analizi: Malevich. | - |
8) | Pisuardan sanat: Duchamp’ın öngörüsü. Sanat ve rasgelelik: POLLOCK. | - |
9) | Sanatın biricikliği/tekilliğinden seri üretim ve çoğaltım mantığına geçiş: POP sanat ve tüketim kültürünün yansımaları. | - |
10) | sanatta rasyonel aklın yükselişi: Kavramsal Sanat. Televizyon ve video kameranın hayata katılımı: Video sanatı. | - |
11) | Galeri mekanının ideolojisi, alternatif eğilimler: Yeryüzü sanatı ve Enstelasyon | - |
12) | Deneyimin Yükselişi ve sanatta disiplinlerarası ilişkiler performans sanatı ve Marina Abramovich | - |
13) | 21. Yüzyıl sanat piyasasına giriş, müzayedeler, fuarlar, ticari kaygılar: “başarısız bir darbe girişimi olarak BANKS” | - |
14) | Bir şeyler değişiyor: Gösteri toplumu, İnternet, dijital sanat, NFT’lerin hayatımıza girişi, makine öğrenmesi, yapay zeka, telif hakları ve sanatsal etikle ilgili kaygılar. | - |
15) | 21.Yüzyılda bienal/fuar/galeri gezmek “bir çağdaş sanat gördüm sanki”. Sanatın/sanatçının güncel misyonu, psikolojisi, küresel sanat ortamı ve toplumsal beklentilere son bakış. | - |
Ders Notları / Kitaplar: | ÇAĞDAŞ SANAT NASIL OKUNUR – Michael WILSON SANATTA ANLAMIN GÖRÜNTÜSÜ – Richard Leppert 20.YÜZYIL BATI SANATINDA AKIMLAR – Ahu ANTMEN SANATSAL GERÇEKLİKLER OLGULAR VE ÖTESİ – Hasan Bülent KAHRAMAN BU BİR PİPO DEĞİLDİR – Michel FOUCAULT KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ KÜLTÜR YÖNETİMİ – Theodor W. ADORNO SANATÇININ GERÇEKLİĞİ – SANAT FELSEFESİ – Mark ROTHKO SANAT KOMPLOSU YENİ SANAT DÜZENİ – Jean BAUDRILLARD ÇAĞDAŞ SANATI ANLAMAK - Grant POOKE – Graham WHITHAM |
Diğer Kaynaklar: | HOW TO READ CONTEMPORARY ART – Michael WILSON SANATTA ANLAMIN GÖRÜNTÜSÜ – Richard Leppert 20.YÜZYIL BATI SANATINDA AKIMLAR – Ahu ANTMEN SANATSAL GERÇEKLİKLER OLGULAR VE ÖTESİ – Hasan Bülent KAHRAMAN THIS IS NOT A PIPE – Michel FOUCAULT THE CULTURE INDUSTRY – Theodor W. ADORNO REALITY OF ART – Mark ROTHKO THE CONSPIRACY OF ART– Jean BAUDRILLARD UNDERSTANDING CONTEMPORARY ART - Grant POOKE – Graham WHITHAM |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | ||||||||||||||
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | ||||||||||||||
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | ||||||||||||||
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | ||||||||||||||
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | ||||||||||||||
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | ||||||||||||||
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | ||||||||||||||
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | ||||||||||||||
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | ||||||||||||||
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | ||||||||||||||
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | ||||||||||||||
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | ||||||||||||||
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | ||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | |
2) | İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | |
3) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | |
4) | İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | |
5) | Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | |
6) | İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | |
7) | Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | |
8) | İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | |
9) | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | |
10) | Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | |
11) | Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | |
12) | Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | |
13) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 16 | 0 | 2 | 32 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 0 | 1 | 16 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 1 | 16 | |||
Final | 1 | 31 | 1 | 32 | |||
Toplam İş Yükü | 96 |