Beslenme ve Diyetetik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI365
Ders İsmi: Çağdaş Sanat Yorumu
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. ÖZLEM UZUN HAZNECİ
Dersi Veren(ler): Özlem Uzun Hazneci
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilerin görsel bir sanat eserinin nasıl okunması, hangi kriterlere göre değerlendirilmesi ve yorumlanması gerektiğine dair sorgulamalı bir alanda bilgi sahibi olmalarını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Kronolojik bir yaklaşımla, geçtiğimiz yüzyıldan günümüze
uzanan sürecin -özellikle batı sanatı kapsamında- görsel sanatlar alanındaki değişimlerin, teknolojik, sosyolojik, kültürel yönlerin, dönemi en iyi ifade eden, belgesel ya da biyografik filmlerle desteklenerek işlenmesi dersin içeriğini oluşturur.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler görsel sanatlar alanı ile ilgili teorik düzeyde bilgi sahibi olurlar.
2) Öğrenciler bir sanat eserine bakılması, sözel olarak tanımlanması ve yorumlanması üzerine bilgi sahibi olurlar.
3) Öğrenciler görsel sanatlar alanını, bu alanda üretim yapmış olan sanatçıları ve eserlerini, tarihsel, kültürel, teknolojik bir perspektiften bakma ve değerlendirme fırsatı bulurlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, ders içeriği, kaynakları ve değerlendirme yöntemi ile ilgili bilgilendirme, karşılıklı beklentiler ve sorular. -
2) 21. Yüzyılda sanat nedir/ ne değildir? Bugünün küresel ve yerel sanat ortamına bakış. -
3) Bugünü okumak için düne bakmak: Rönesanstan 20. Yüzyıla ulaşan süreçte sanatın ve sanatçının misyonu. -
4) İlk dalga: fotoğraf makinasının icadı. Sanatın misyonu değişiyor: “gerçeğin resmi”nden “duyguların resmi”ne giden yolda İzlenimcilik, Gerçekçilik, Dışavurumculuk. -
5) Yüzyılın ruhunu anlamak - Freud ve Psikanalizin doğusu: Bireyin ön plana çıkışı, sanatta kişisel bakış/üslubun gelişimi. -
6) Einstein ve Görelilik kuramı – Atomun ve modernizme özgü değerlerin parçalanışı – savaşlar - Manifestolar Çağı – Dada – Kübizm -
7) “Sanat sanat içindir!” Soyut sanattan suprematizme uzanan süreçte vaka analizi: Malevich. -
8) Pisuardan sanat: Duchamp’ın öngörüsü. Sanat ve rasgelelik: POLLOCK. -
9) Sanatın biricikliği/tekilliğinden seri üretim ve çoğaltım mantığına geçiş: POP sanat ve tüketim kültürünün yansımaları. -
10) sanatta rasyonel aklın yükselişi: Kavramsal Sanat. Televizyon ve video kameranın hayata katılımı: Video sanatı. -
11) Galeri mekanının ideolojisi, alternatif eğilimler: Yeryüzü sanatı ve Enstelasyon -
12) Deneyimin Yükselişi ve sanatta disiplinlerarası ilişkiler performans sanatı ve Marina Abramovich -
13) 21. Yüzyıl sanat piyasasına giriş, müzayedeler, fuarlar, ticari kaygılar: “başarısız bir darbe girişimi olarak BANKS” -
14) Bir şeyler değişiyor: Gösteri toplumu, İnternet, dijital sanat, NFT’lerin hayatımıza girişi, makine öğrenmesi, yapay zeka, telif hakları ve sanatsal etikle ilgili kaygılar. -
15) 21.Yüzyılda bienal/fuar/galeri gezmek “bir çağdaş sanat gördüm sanki”. Sanatın/sanatçının güncel misyonu, psikolojisi, küresel sanat ortamı ve toplumsal beklentilere son bakış. -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ÇAĞDAŞ SANAT NASIL OKUNUR – Michael WILSON
SANATTA ANLAMIN GÖRÜNTÜSÜ – Richard Leppert
20.YÜZYIL BATI SANATINDA AKIMLAR – Ahu ANTMEN
SANATSAL GERÇEKLİKLER OLGULAR VE ÖTESİ – Hasan Bülent KAHRAMAN
BU BİR PİPO DEĞİLDİR – Michel FOUCAULT
KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ KÜLTÜR YÖNETİMİ – Theodor W. ADORNO
SANATÇININ GERÇEKLİĞİ – SANAT FELSEFESİ – Mark ROTHKO
SANAT KOMPLOSU YENİ SANAT DÜZENİ – Jean BAUDRILLARD
ÇAĞDAŞ SANATI ANLAMAK - Grant POOKE – Graham WHITHAM
Diğer Kaynaklar: HOW TO READ CONTEMPORARY ART – Michael WILSON
SANATTA ANLAMIN GÖRÜNTÜSÜ – Richard Leppert
20.YÜZYIL BATI SANATINDA AKIMLAR – Ahu ANTMEN
SANATSAL GERÇEKLİKLER OLGULAR VE ÖTESİ – Hasan Bülent KAHRAMAN
THIS IS NOT A PIPE – Michel FOUCAULT
THE CULTURE INDUSTRY – Theodor W. ADORNO
REALITY OF ART – Mark ROTHKO
THE CONSPIRACY OF ART– Jean BAUDRILLARD
UNDERSTANDING CONTEMPORARY ART - Grant POOKE – Graham WHITHAM

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki temel bilgi ve kanıta dayalı güncel gelişmeleri araştırma, uygulama, doğruluk, güvenilirlik ve geçerliliğini değerlendirebilir.
2) Bireylerin enerji ve besin ögesi gereksinimlerini bilimsel yöntemlerle saptama, yeterli ve dengeli beslenme kuralları doğrultusunda bireye özgü beslenme plan ve programını geliştirebilir.
3) Toplumun beslenme durumunun saptanmasına yönelik yöntemleri kullanarak, sağlığın korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikası geliştirebilir.
4) Üretim tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilir.
5) Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili temel bilgileri derinlemesine düşünüp uygulamaya geçirmek, özellikle problem çözme ve karar verme becerisine sahip olmak, araştırma projesi oluşturabilmek, bilgi toplama ve rapor hazırlama sürecinde güncel teknolojileri, bilgisayar ve bilgi işlem becerilerini kullanır.
6) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak bireyin, toplumun ve hastanın beslenme durumunu saptar, değerlendirir, yorumlar, çözüm yolları üretir, tıbbi beslenme tedavisi uygular, sağlık ve sosyal alanlarda ulusal ve uluslararası tüm paydaşlarla ekip çalışması yapar, etik kurallara göre hareket eder.
7) Hedef grubun enerji ve besin ögesi gereksinimlerini göz önünde tutarak, Beslenme ve Diyetetik açısından değerlendirerek, toplu beslenme yapılan kurumlarda menü planlaması yapar ve yiyeceklerin satın alınmasından servisine kadar tüm aşamalarda besin güvenliğine dikkat eder, uygun hizmet sunumunu teknolojik gelişmelerden de faydalanır.
8) Bireyi ve toplumu güvenli ve sağlıklı yiyecekler seçmeye teşvik edecek stratejiler geliştirir, uygular, ilgili eğitim materyallerini hazırlar ve günceller.
9) Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve yasal düzenlemelere göre değerlendirir.
10) Tüm yaşam döngüsü boyunca bireylerin ve toplumun sağlıklı beslenme bilincinin oluşturulması ve bilgi düzeyinin arttırılmasına yönelik araştırma, proje ve programları planlar, yönetir, değerlendirir, izler, raporlar ve ekip çalışmalarına liderlik eder, ulusal ve uluslararası besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulmasına destek verir.
11) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak interdisipliner yaklaşım içerisinde bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, izler ve değerlendirir. Klinik araştırmalara katılır.
12) Mesleki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları, hastaları ve toplum ile iletişim kurmak için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır.
13) Alanında bilgiye ulaşmak, yaygınlaştırmak için güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
14) Tüm alan çalışmaları ve bilimsel çalışmalarda kendi meslektaşları ve farklı meslek elemanları ile takım halinde çalışır.
15) Görevini mesleki sorumluluk ve etik değerler çerçevesinde gerçekleştirir, yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilim, teknoloji ve sağlık konusundaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirir, diyetisyenlik mesleğinin ilerlemesini ve gelişmesini sağlar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki temel bilgi ve kanıta dayalı güncel gelişmeleri araştırma, uygulama, doğruluk, güvenilirlik ve geçerliliğini değerlendirebilir.
2) Bireylerin enerji ve besin ögesi gereksinimlerini bilimsel yöntemlerle saptama, yeterli ve dengeli beslenme kuralları doğrultusunda bireye özgü beslenme plan ve programını geliştirebilir.
3) Toplumun beslenme durumunun saptanmasına yönelik yöntemleri kullanarak, sağlığın korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için besin ve beslenme plan ve politikası geliştirebilir.
4) Üretim tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilir.
5) Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili temel bilgileri derinlemesine düşünüp uygulamaya geçirmek, özellikle problem çözme ve karar verme becerisine sahip olmak, araştırma projesi oluşturabilmek, bilgi toplama ve rapor hazırlama sürecinde güncel teknolojileri, bilgisayar ve bilgi işlem becerilerini kullanır.
6) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak bireyin, toplumun ve hastanın beslenme durumunu saptar, değerlendirir, yorumlar, çözüm yolları üretir, tıbbi beslenme tedavisi uygular, sağlık ve sosyal alanlarda ulusal ve uluslararası tüm paydaşlarla ekip çalışması yapar, etik kurallara göre hareket eder.
7) Hedef grubun enerji ve besin ögesi gereksinimlerini göz önünde tutarak, Beslenme ve Diyetetik açısından değerlendirerek, toplu beslenme yapılan kurumlarda menü planlaması yapar ve yiyeceklerin satın alınmasından servisine kadar tüm aşamalarda besin güvenliğine dikkat eder, uygun hizmet sunumunu teknolojik gelişmelerden de faydalanır.
8) Bireyi ve toplumu güvenli ve sağlıklı yiyecekler seçmeye teşvik edecek stratejiler geliştirir, uygular, ilgili eğitim materyallerini hazırlar ve günceller.
9) Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve yasal düzenlemelere göre değerlendirir.
10) Tüm yaşam döngüsü boyunca bireylerin ve toplumun sağlıklı beslenme bilincinin oluşturulması ve bilgi düzeyinin arttırılmasına yönelik araştırma, proje ve programları planlar, yönetir, değerlendirir, izler, raporlar ve ekip çalışmalarına liderlik eder, ulusal ve uluslararası besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulmasına destek verir.
11) Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak interdisipliner yaklaşım içerisinde bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlar, uygular, izler ve değerlendirir. Klinik araştırmalara katılır.
12) Mesleki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları, hastaları ve toplum ile iletişim kurmak için İngilizceyi yeterli düzeyde kullanır.
13) Alanında bilgiye ulaşmak, yaygınlaştırmak için güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
14) Tüm alan çalışmaları ve bilimsel çalışmalarda kendi meslektaşları ve farklı meslek elemanları ile takım halinde çalışır.
15) Görevini mesleki sorumluluk ve etik değerler çerçevesinde gerçekleştirir, yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilim, teknoloji ve sağlık konusundaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirir, diyetisyenlik mesleğinin ilerlemesini ve gelişmesini sağlar.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 16 0 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 0 1 16
Ara Sınavlar 1 15 1 16
Final 1 31 1 32
Toplam İş Yükü 96