Elektronik Teknolojisi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ELT010
Ders İsmi: Elektrik Motorları ve Sürücüleri
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. BAHATTİN DEMİRCİ
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör.
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Elektrik motorları hakkında temel bilgi ve becerileri kazanmalarını sağlamak, teorik bilgi ve becerileri pratik çalışmalara dayandırıp, problem çözme tecrübesi kazandırma, diğer teknolojik alanlarla ilişkilendirip yorumlama becerisini kavrayabilme.
Dersin İçeriği: Elektrik motorlarının temel ilkelerini
Doğru Akım ve Alternatif Akım Motorları
Bir fazlı ve Üç fazlı asenkron motorlar
Adım motorları
Servo motorları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Elektrik motorlarının temel ilkelerini ve kontrol edilme mantıklarını kavrayabilme
2) Doğru akım şönt ve seri motorlarının yapısı ve çalışmasını kavrayabilme
3) Üç fazlı asenkron motorların yapısı ve çalışmasını kavrayabilme
4) Bir fazlı asenkron ve üniversal motorların yapısı ve çalıştırmasını kavrayabilme
5) Adım motorlarının yapısı ve çalıştırmasını kavrayabilme
6) Servo motorların yapısı ve çalıştırmasını kavrayabilme
7) Servo motorların elektronik olarak sürülmesini ve hareket kontrolünü kavrayabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Elektrik Motorlarının Parçaları ve Çalışma Prensipleri
2) DA Motorlarının Yapıları ve Çalıştırılmaları
3) Doğru Akım Motorlarının Karakteristikleri
4) Doğru Akım Motorlarında Hız Ayarı
5) Üç Fazlı Asenkron Motorun Parçaları ve Çalışma Prensibi
6) Üç Fazlı Asenkron Motora Yol Verme Yöntemleri
7) Üç Fazlı Asenkron Motorunun Karakteristikleri
8) Ara Sınav
9) Üç Fazlı Asenkron Motorlarda Hız Ayarı Yöntemleri
10) Tek Fazlı Asenkron Motorların Yapıları ve Çeşitleri
11) Tek Fazlı Asenkron Motorların Çeşitleri ve Çalışma Prensipleri
12) Adım Motorları, sürme yöntemleri ve hazır adım motor sürücüleri
13) Servo Motorların çeşitleri ve bileşenleri ve kullanım alanları.
14) Servo Motor sürücüleri ve kontrol modları (moment, hız ve konum kontrolü)
15) Final Sınavı
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Elektrik Motorları ve Sürücüleri (yayınlanmamış) ders notları - Öğr. Gör. Ercan YAVUZ
Elektrik Motorları Ve Sürücüleri - Ali ÖZDEMİR
ELEKTRİK MOTORLARI & SÜRÜCÜLERİ - Adem ALTUNSAÇLI
Elektrik Motorları ve Sürücüleri Cep Kitabı / Newnes - Austin HUGHES
ELEKTRİK MOTORLARI: AC MOTORLAR VE SÜRÜCÜLERİ (e-kitap) - EMO
Diğer Kaynaklar: Elektrik Motorları ve Sürücüleri (yayınlanmamış) ders notları - Öğr. Gör. Ercan YAVUZ
Elektrik Motorları Ve Sürücüleri - Ali ÖZDEMİR
ELEKTRİK MOTORLARI & SÜRÜCÜLERİ - Adem ALTUNSAÇLI
Elektrik Motorları ve Sürücüleri Cep Kitabı / Newnes - Austin HUGHES
ELEKTRİK MOTORLARI: AC MOTORLAR VE SÜRÜCÜLERİ (e-kitap) - EMO

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Matematik ve fen bilimlerini Elektronik Teknolojisi alanında uygulama konularında yeterli bilgi ve birikime sahip olmak.
2) İş güvenliği ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma ve uygulamalarını gerçekleştirebilme yetkinliğine sahip olmak.
3) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olmak.
4) Temel seviyede İngilizce dil bilgisine sahip olarak mesleki alanda kullanma becerisine sahip olmak.
5) Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak.
6) Elektronik alanında ilgili tasarımları ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara aktarabilir ve takım çalışması yapar.
7) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemek. 3 3 3 3 3 3 3
8) Bilgisayar destekli elektronik tasarım programlarını, benzetim ve baskı devre oluşturma amaçlı olarak temel düzeyde kullanabilmek.
9) Bağımsız çalışmada karar verebilme, meslek içi ve dışı kişilerle yapılan takım çalışmasında inisiyatif alabilme ve uyum sağlayabilmek.
10) Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği yazılım ve donanımı kullanmak.
11) Elektronik laboratuvarlarında bulunan cihazları etkin olarak kullanmak, ölçüm yoluyla veri toplamak ve arıza tespiti yapmak.
12) Elektronik ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirlemek ve sorunlara çözüm üretmek.
13) Elektronik ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler ve sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahip olmak.
14) Elektronik devre ve sistemlerde denetim tabanlı işlevlerin tasarımı ve kontrolü hakkında temel bilgileri kullanarak çözüm üretebilmek.
15) Sorumluluğu altında çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirebilmek ve denetlemek.
16) Elektronik ile ilgili kavramları bilmek, Elektronik devre elemanlarını tanımak ve ilgili devrelerde kullanmak.
17) Elektronik devre bileşenlerinin fiziksel dayanım sınırlarını tanımak ve bunlara göre çalışma koşullarını belirleme becerisini kazanmak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ve fen bilimlerini Elektronik Teknolojisi alanında uygulama konularında yeterli bilgi ve birikime sahip olmak. 3
2) İş güvenliği ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma ve uygulamalarını gerçekleştirebilme yetkinliğine sahip olmak. 3
3) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olmak.
4) Temel seviyede İngilizce dil bilgisine sahip olarak mesleki alanda kullanma becerisine sahip olmak. 1
5) Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak.
6) Elektronik alanında ilgili tasarımları ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara aktarabilir ve takım çalışması yapar. 2
7) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemek. 1
8) Bilgisayar destekli elektronik tasarım programlarını, benzetim ve baskı devre oluşturma amaçlı olarak temel düzeyde kullanabilmek.
9) Bağımsız çalışmada karar verebilme, meslek içi ve dışı kişilerle yapılan takım çalışmasında inisiyatif alabilme ve uyum sağlayabilmek.
10) Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği yazılım ve donanımı kullanmak.
11) Elektronik laboratuvarlarında bulunan cihazları etkin olarak kullanmak, ölçüm yoluyla veri toplamak ve arıza tespiti yapmak. 2
12) Elektronik ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirlemek ve sorunlara çözüm üretmek. 2
13) Elektronik ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler ve sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahip olmak.
14) Elektronik devre ve sistemlerde denetim tabanlı işlevlerin tasarımı ve kontrolü hakkında temel bilgileri kullanarak çözüm üretebilmek. 2
15) Sorumluluğu altında çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirebilmek ve denetlemek. 2
16) Elektronik ile ilgili kavramları bilmek, Elektronik devre elemanlarını tanımak ve ilgili devrelerde kullanmak. 3
17) Elektronik devre bileşenlerinin fiziksel dayanım sınırlarını tanımak ve bunlara göre çalışma koşullarını belirleme becerisini kazanmak. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 10 1 1 1 30
Laboratuvar 4 1 1 1 12
Ara Sınavlar 1 5 5 5 15
Final 1 8 5 5 18
Toplam İş Yükü 75