Veri Bilimi (YL) (Tezli) (İngilizce)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DATS5024
Ders İsmi: AR, VR, MR, XR ve Metaverse'de Veriye Dayalı Fırsatlar ve Tehditler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ŞEBNEM ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilere artırılmış gerçeklik (AR), sanal gerçeklik (VR), karma gerçeklik (MR), genişletilmiş gerçeklik (XR) ve Metaverse ortamlarının doğasında bulunan çeşitli veri odaklı fırsatlar ve tehditler hakkında kapsamlı bir anlayış sağlamayı amaçlamaktadır. Öğrenciler en son yenilikler hakkında derinlemesine bilgi sahibi olacak, gerçek dünyadaki vaka çalışmalarını tartışacak ve verileri etkili bir şekilde analiz etmek ve kullanmak için gereken teknikleri keşfedeceklerdir. Ders ayrıca, bu sürükleyici alanlarda sorumlu veri yönetimi ve kullanımı için kritik olan etik ve gizlilik konularını da kapsayacaktır. Amaç, öğrencileri veri merkezli bir dünyada XR teknolojilerinin gelişmekte olan manzarasında gezinmek için gerekli becerilerle donatmaktır.
Dersin İçeriği: 1. AR, VR, MR, XR ve Metaverse ortamlarına giriş.
2. Sürükleyici teknolojilerdeki veri fırsatlarını anlama.
3. Genişletilmiş gerçeklikte (XR) tehditlerin ve güvenlik açıklarının belirlenmesi ve değerlendirilmesi.
4. Sanal alanlarda kullanıcı davranışı ve etkileşimi için veri analitiği.
5. Sürükleyici ortamlarda veri toplamaya ilişkin yasal ve etik hususlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) - Öğrenciler AR, VR, MR, XR ve Metaverse'in temel kavramlarını ve ayrımlarını anlayacaklardır.
2) - Öğrenciler, XR ortamlarında veri yakalamak için benzersiz veri fırsatlarını ve yöntemlerini belirleyebileceklerdir.
3) - Öğrenciler potansiyel tehditleri tanıyacak ve kullanıcı verilerini korumak için güvenlik önlemlerinin nasıl uygulanacağını öğreneceklerdir.
4) - Öğrenciler, kullanıcı davranışını değerlendirmek ve sanal deneyimleri geliştirmek için analitik beceriler geliştireceklerdir.
5) - Öğrenciler, sürükleyici teknolojiler bağlamında verilerle ilgili yasal ve etik sonuçların farkında olacaklardır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genişletilmiş gerçekliklere giriş: AR, VR, MR, XR tanımları-evrimi ve mevcut durumu.
2) Metaverse kavramına genel bakış: Metaverse kavramına genel bakış: veri bilimi ve analitik için çıkarımlar.
3) AR ve VR'da veri fırsatları: toplama, izleme ve görsel analitik.
4) MR ve XR kullanım örnekleri: MR ve XR kullanım durumları: iş ve eğlence uygulamaları için veri analizi.
5) Sürükleyici ortamlarda veri güvenliği ve gizlilik: tehditler ve önleme stratejileri.
6) Davranışsal veri analizi: Davranışsal veri analizi: kullanıcı katılımını ve etkileşim modellerini anlama.
7) XR deneyimlerini geliştirmede yapay zekanın rolü: veri odaklı kişiselleştirme.
8) Ara Sınav.
9) XR'da etik hususlar ve veri işleme sorumluluğu.
10) Metaverse'de kullanıcı tarafından oluşturulan içerik ve veriler: faydalar ve zorluklar.
11) XR teknolojilerinde ağ oluşturma ve veri iletimi: gecikme süresi, bant genişliği ve güvenilirlik.
12) XR ortamlarında gerçek zamanlı etkileşim analizi için veri hatları oluşturma.
13) Vaka çalışmaları: AR ve VR için verilerden yararlanmada başarılar ve başarısızlıklar.
14) XR'da tahmine dayalı analitik: trendleri ve kullanıcı davranışını tahmin etme.
15) XR veri biliminde ortaya çıkan trendler ve gelecekteki araştırmalar üzerine gözden geçirme oturumu ve tartışma.
16) final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Herhangi bir ders kitabı bulunmamaktadır.
There is no textbook.
Diğer Kaynaklar: Güncel makaleler, kitaplar kullanılacaktır.
Current articles and books will be used.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Veri biliminin teknik uygulamalarının kapsamını ve kullanılabilecek araçları bilir. 3 3 3 3 3
2) Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Uygulama sonuçlarının toplum-kültür-hukuk üzerindeki etkilerini bilir. 3 3 2 3 3
3) Bu programı tamamlayan öğrenciler; Uygulama süreçlerindeki matematiği ve kodu tanır 3 3 3 3 3
4) Bu programı tamamlayan öğrenciler; Veri bilimindeki süreçlerin çıktı ve birey üzerindeki etkilerini açıklar 3 3 3 3 3
5) Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Bir bütün olarak veri bilimiyle oluşan içgörü-öngörü ve uzgörüyü belli bir disiplin/vaka karşında anlar. 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Veri biliminin teknik uygulamalarının kapsamını ve kullanılabilecek araçları bilir. 2
2) Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Uygulama sonuçlarının toplum-kültür-hukuk üzerindeki etkilerini bilir. 3
3) Bu programı tamamlayan öğrenciler; Uygulama süreçlerindeki matematiği ve kodu tanır 3
4) Bu programı tamamlayan öğrenciler; Veri bilimindeki süreçlerin çıktı ve birey üzerindeki etkilerini açıklar 3
5) Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Bir bütün olarak veri bilimiyle oluşan içgörü-öngörü ve uzgörüyü belli bir disiplin/vaka karşında anlar. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 51
Ara Sınavlar 8 29
Final 8 74
Toplam İş Yükü 154