Dersin Amacı: |
Bu dersi alan doktora öğrencisinin sağlıklı yaşamda cinselliğin kendisi ve bireyler için önemini kavrayabilmesi, cinsellik/cinsiyet, cinsel sağlık, üreme sağlığı, cinsel kimlik ve etkileyen faktörler, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyetin cinsel sağlığa etkileri, cinsel sağlık hakları ile ilgili yeterli bilgi ve beceriye sahip olması, ayrıca cinselliğin anatomi ve fizyolojisi, cinsellik kavramı, cinselliğin değerlendirilmesinde kullanılan kuram ve modeller, yaşam dönemlerinde ve özel durumlarda cinsel sağlık, cinsel sağlığı koruyan ve geliştiren davranışları bilmesi ve uygulayabilmesi, cinsel disfonksiyon bozuklukları, cinsel fonksiyon bozukluklarını değerlendirebilmesi, cinsel fonksiyon bozukluklarının tanı ve tedavisini bilmesi ve rol alması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Cinsellik ve üreme sağlığına giriş, Cinselliğin anatomisi ve fizyolojisi Cinsellik ve üreme fonksiyonlarının değerlendirilmesi, Cinsel kimlik, cinsiyet rolleri, cinsellik ve etkileyen faktörler, Üreme ve cinsel sağlık hakkı, cinsel yönelimler haklar, Cinsel istismar (şiddet ve cinsellik), Kadının yaşam dönemlerinde cinsel sağlık I (Adölesan dönemi ve cinsellik, Gebelik ve cinsellik, Doğum sonrası dönemde cinsellik) Kadının yaşam dönemlerinde cinsel sağlık II(Klimakterik dönemde cinsellik, Yaşlılık döneminde cinsellik), Cinsel işlev bozuklukları, değerlendirilmesi, tanı yöntemleri ve tedavisi, Cinsel eğitim ve sağlık çalışanlarının eğitiminde cinsellik, Cinselliğin değerlendirilmesinde kullanılan kuram ve modeller, Cinsel sorunlara ilişkin vaka tartışması ve ebelik bakımı konularını kapsamaktadır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin tanımı ve literatür tarama |
- |
2) |
Cinsellik ve üreme sağlığına giriş |
- |
3) |
Cinselliğin fizyolojisi ve anatomisi |
- |
4) |
Cinsellik ve üreme fonksiyonlarının değerlendirilmesi |
- |
5) |
Cinsel kimlik, cinsiyet rolleri, cinsellik ve etkileyen faktörler |
- |
6) |
Üreme ve cinsel sağlık hakkı, cinsel yönelimler haklar |
- |
7) |
Cinsel istismar (şiddet ve cinsellik) |
- |
8) |
Ara sınav |
- |
9) |
Kadının yaşam dönemlerinde cinsel sağlık I (Adölesan dönemi ve cinsellik, Gebelik ve cinsellik, Doğum sonrası dönemde cinsellik) |
- |
10) |
Kadının yaşam dönemlerinde cinsel sağlık II (Klimakterik dönemde cinsellik, Yaşlılık döneminde cinsellik) |
- |
11) |
Cinsel işlev bozuklukları, değerlendirilmesi, tanı yöntemleri ve tedavisi |
- |
12) |
Cinsel işlev bozuklukları, değerlendirilmesi, tanı yöntemleri ve tedavisi |
- |
13) |
Cinsel eğitim ve sağlık çalışanlarının eğitiminde cinsellik |
- |
14) |
Cinselliğin değerlendirilmesinde kullanılan kuram ve modeller |
- |
15) |
Cinsel sorunlara ilişkin vaka tartışması ve ebelik bakımı |
- |
16) |
Final |
- |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ebelik alanı ile ilgili bilgilerini sürekli geliştirir ve analiz eder, diğer disiplinlerden edindiği bilgiyi ebelik bilgisini geliştirmede kullanır. |
2 |
2) |
Anne ve çocuk sağlığı ile ilgili sorunları kavrar ve açıklar |
2 |
3) |
Ebelik bakımını etik ilkeler doğrultusunda, hümanist ve bütüncül yaklaşımla kapsamlı şekilde planlar ve uygular |
2 |
4) |
Ulusal/uluslararası alanda, ebelik ile ilgili konularda strateji, standart, politika ve uygulama planları geliştirir |
2 |
5) |
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek, ebelik uygulamalarında ulusal ve uluslararası alandaki yenilikleri bakıma aktarır |
2 |
6) |
Mesleki bilgi birikimine katkı sağlayan özgün araştırmalar yapar |
1 |