Ebelik (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | EBE6002 | ||||
Ders İsmi: | Yenidoğan Sağlığı Ve Hastalıklarında Güncel Yaklaşımlar | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. AYŞEGÜL ŞİMŞEK | ||||
Dersi Veren(ler): | Ayşegül Şimşek | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders sonunda öğrencilerin yenidoğanda güncel yaklaşımlar konusunda bilgi sahibi olmasını sağlamak amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | Dünyada ve Türkiye'de yenidoğan sağlığı ve etkileyen faktörler Yenidoğanın fizyolojik özellikleri ve ekstrauterin yaşama adaptasyonu Yenidoğanda büyüme gelişme - Fiziksel büyüme - Psikososyal, bilişsel, motor ve duyusal gelişim - Büyüme gelişmeye kültürel etkiler Yenidoğan fizik muayenesi ve izlemleri Yenidoğan beslenmesi Anne sütü içeriğinde son gelişmeler, dünya da ve Türkiye de anne sütü uygulamaları ve emzirme durumu Cerrahi yüksek riskli yenidoğan ve bakımı - Abdominal duvar defektleri (omfalosel- gastroşizis) - Gastrointestinal sistem defektleri (yarık damak- yarık dudak, özafagus atrezizi, hipertrofik pilor stenozu) - Ürogenital sistem defektleri (fimozis,kriptorşidizm, hipospadias, epispadias) Cerrahi yüksek riskli yenidoğan ve bakımı - Abdominal duvar defektleri (omfalosel- gastroşizis) - Gastrointestinal sistem defektleri (yarık damak- yarık dudak, özafagus atrezizi, hipertrofik pilor stenozu) - Ürogenital sistem defektleri (fimozis,kriptorşidizm, hipospadias, epispadias) Yenidoğanda ağrı ve ağrı gidermeye yönelik nonfarmakolojik uygulamalar Ebeler İçin Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları Yenidoğan taramaları Fetüs ve yenidoğan hakları, yenidoğan döneminde etik ve ahlak Taburculuğa hazırlık ve evde bakım Yenidoğan bakımında inovatif gelişmeler Ebeler İçin Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları Güncel çalışmalarla kanguru bakımı |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yenidoğan döneminin tanımını yapabilme, yenidoğan bakım basamaklarını sayabilme 2) Yenidoğanda etik kavramlar hakkında bilgi sahibi olma 3) Anne yenidoğan bağlanması hakkında bilgi sahibi olma 4) Baba yenidoğan bağlanması konusunda bilgi sahibi olabilme 5) Yenidoğanda bireyselleştirilmiş bakım konusunda bilgi sahibi olma 6) Yenidoğanda atravmatik bakım konusunda bilgi sahibi olma 7) Riskli yenidoğan ve ailesine yaklaşım konusunda bilgi sahibi olma 8) Yenidoğan bakımında inovatif yaklaşımlar konusunda bilgi sahibi olma 9) Riskli yenidoğanın evde bakım ve izlemi konusunda bilgi sahibi olma |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dünyada ve Türkiye'de yenidoğan sağlığı ve etkileyen faktörler | yok |
2) | Yenidoğanın fizyolojik özellikleri ve ekstrauterin yaşama adaptasyonu | yok |
3) | Yenidoğanda büyüme gelişme - Fiziksel büyüme - Psikososyal, bilişsel, motor ve duyusal gelişim - Büyüme gelişmeye kültürel etkiler | yok |
4) | Yenidoğan fizik muayenesi ve izlemleri | yok |
5) | Yenidoğan beslenmesi | yok |
6) | Anne sütü içeriğinde son gelişmeler, dünya da ve Türkiye de anne sütü uygulamaları ve emzirme durumu | yok |
7) | Cerrahi yüksek riskli yenidoğan ve bakımı - Abdominal duvar defektleri (omfalosel- gastroşizis) - Gastrointestinal sistem defektleri (yarık damak- yarık dudak, özafagus atrezizi, hipertrofik pilor stenozu) - Ürogenital sistem defektleri (fimozis,kriptorşidizm, hipospadias, epispadias) | yok |
8) | Yenidoğanda ağrı ve ağrı gidermeye yönelik nonfarmakolojik uygulamalar | yok |
9) | Yenidoğan taramaları | yok |
10) | Fetüs ve yenidoğan hakları, yenidoğan döneminde etik ve ahlak | yok |
11) | Taburculuğa hazırlık ve evde bakım | yok |
12) | Yenidoğan bakımında inovatif gelişmeler -1 | yok |
13) | Yenidoğan bakımında inovatif gelişmeler -2 | yok |
14) | Güncel çalışmalarla kanguru bakımı | yok |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Ebelik alanı ile ilgili bilgilerini sürekli geliştirir ve analiz eder, diğer disiplinlerden edindiği bilgiyi ebelik bilgisini geliştirmede kullanır. | |||||||||
2) Anne ve çocuk sağlığı ile ilgili sorunları kavrar ve açıklar | |||||||||
3) Ebelik bakımını etik ilkeler doğrultusunda, hümanist ve bütüncül yaklaşımla kapsamlı şekilde planlar ve uygular | |||||||||
4) Ulusal/uluslararası alanda, ebelik ile ilgili konularda strateji, standart, politika ve uygulama planları geliştirir | |||||||||
5) Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek, ebelik uygulamalarında ulusal ve uluslararası alandaki yenilikleri bakıma aktarır | |||||||||
6) Mesleki bilgi birikimine katkı sağlayan özgün araştırmalar yapar |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ebelik alanı ile ilgili bilgilerini sürekli geliştirir ve analiz eder, diğer disiplinlerden edindiği bilgiyi ebelik bilgisini geliştirmede kullanır. | 1 |
2) | Anne ve çocuk sağlığı ile ilgili sorunları kavrar ve açıklar | 3 |
3) | Ebelik bakımını etik ilkeler doğrultusunda, hümanist ve bütüncül yaklaşımla kapsamlı şekilde planlar ve uygular | 2 |
4) | Ulusal/uluslararası alanda, ebelik ile ilgili konularda strateji, standart, politika ve uygulama planları geliştirir | 2 |
5) | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek, ebelik uygulamalarında ulusal ve uluslararası alandaki yenilikleri bakıma aktarır | 3 |
6) | Mesleki bilgi birikimine katkı sağlayan özgün araştırmalar yapar | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 14 |
Sunum / Seminer | 12 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 28 |