YAZ312 Yazılım Mimarisiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Yazılım MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yazılım Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YAZ312
Ders İsmi: Yazılım Mimarisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
7
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BAHMAN ARASTEH ABBASABAD
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Alper Öner, Araş. Gör. Yazım Beril Uluer
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Uygun mimari stillerin, modellerin ve çerçevelerin seçimi ve uygulanması da dahil olmak üzere, yazılım mimarisi tasarımı için temel ilkeleri ve yönergeleri uygulamak. Yazılım mimarisini tanımlamak ve tasarım mantığını etkili bir şekilde belgelemek için yöntemler, teknikler ve araçlardan yararlanmak. Ölçeklenebilirlik, performans ve sürdürülebilirlik gibi faktörleri göz önünde bulundurarak yazılım mimarisi tasarım ve değerlendirme süreçlerinde yeterlilik göstermek. Bulut bilgi işlem, hizmet odaklı mimari ve mobil bilgi işlem gibi en son teknolojiler için yazılım mimarileri tasarlamak ve değerlendirmek. Yazılım mimarilerini modellemek için mimari stilleri kullanın ve mimari tanımlama dillerini (ör. XCD) ve UML'yi kullanmak. Güvenlik, güvenilirlik ve kullanılabilirlik gibi işlevsel olmayan özellikleri ele almak için yazılım mimarilerini belirtmek.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği; Yazılım Mimarisinin Anlamı ve Tarihçesi, Proje Yönetimi, Metrikler, Proje Planlama, Analiz Kavramları, Analiz Modelleme, Yazılım Projelerinde Risk Yönetimi, Çevik Mimari, Yazılım Mimarilerini Belgeleme – UML, Programlama Paradigmaları, SOLID Tasarım İlkeleri 1, SOLID Tasarım İlkeleri 2, Yazılım Mimarisinde Bağımsızlık Kavramı, Servis Odaklı Mimari, Sunucusuz Mimari ve Bulutta Yerel Uygulamalar
Güvenlik ve DevOps başlıklarından oluşmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yazılım geliştirme yaşam döngüsünün evrelerini tanımlar
2) Çevik yazılım döngüsünün evrelerini tanımlar
3) Fonksiyonel ve nesne yönelimli prpogramlama konseptleri arasındaki farkı tanımlar
4) Yazılım mimarisinde SOLID prensiplerini tanımlar
5) DevOps ve güvenlik yazılım döngülerini tanımlar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yazılım Mimarisinin Anlamı ve Tarihçesi
2) Proje Yönetimi, Metrikler, Proje Planlama
3) Analiz Kavramları, Analiz Modelleme
4) Yazılım Projelerinde Risk Yönetimi
5) Çevik Mimari
6) Yazılım Mimarilerini Belgeleme – UML
7) Programlama Paradigmaları
8) Ara Sınav
9) SOLID Tasarım İlkeleri 1
10) SOLID Tasarım İlkeleri 2
11) Yazılım Mimarisinde Bağımsızlık Kavramı
12) Servis Odaklı Mimari
13) Sunucusuz Mimari ve Bulutta Yerel Uygulamalar
14) Güvenlik ve DevOps

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: L. Bass, P. Clements, R. Kazman. Software Architecture in Practice, Third Edition (or Fourth Edition). Addison-Wesley, 2013.
Diğer Kaynaklar: Robert Martin. Clean Architecture: A Craftsman's Guide to Software Structure and Design, 1st Edition. Addison-Wesley, 2018.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık yazılım mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama, gerçekleştirme, sınama, doğrulama, ölçme ve bakımını yapma becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın yazılım mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; yazılım mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık yazılım mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama, gerçekleştirme, sınama, doğrulama, ölçme ve bakımını yapma becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın yazılım mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; yazılım mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 20
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 26
Proje 3 20
Ödevler 4 40
Ara Sınavlar 2 20
Final 3 25
Toplam İş Yükü 170