Yazılım Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SWE309
Ders İsmi: Programlama Dilleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. MUHAMMED DAVUD
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Ali ASghar Pour Haji Kazem
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: • Modern programlama dillerinin geliştirilmesinde kullanılan temel paradigmalara genel bir bakış sağlamak.
• Bu özellikleri sağlayan çeşitli dilleri, programların bu özellikleri gösteren her dilde yazılmasına izin verecek kadar ayrıntılı olarak vurgulayın.
• Programcının kaynak program ile onun yürütme davranışı arasındaki ilişkiyi anlamasını sağlamak için her dilin uygulamasını yeterli ayrıntıyla keşfedin.
• Programlama dili tasarımının genel bilgisayar bilimi araştırma gündeminde nereye uyduğunu göstermek için yeterli resmi teoriyi sağlayın.
• Öğrencilerin bu önemli konu hakkındaki bilgilerini genişletme fırsatını sağlamak için yeterli sayıda problem ve alternatif referanslar sağlayın.
Dersin İçeriği: Bu ders, programlama dillerinin ve bunların yürütme modellerinin altında yatan temel kavramların kapsamlı bir çalışmasını sunar. İşlenen konular arasında değerler, değişkenler, bağlamalar, tür sistemleri, kontrol yapıları, istisnalar, eşzamanlılık ve modülerlik yer alır. Öğrenciler farklı programlama dillerini nasıl seçip uyarlayacaklarını öğrenecekler. Ders, programlama dillerinin temel kavramlarını ve tasarım tercihlerini araştırıyor, farklı dilleri inceliyor ve özelliklerini ve farklı uygulamaların maliyet-kazançlarını karşılaştırıyor.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Temel programlama kavramlarını tanımlar
2) C programlama dilinde kontrol yapılarını kullanır
3) C ve C++ programlama dilinde fonksiyonları tasarlar
4) C ve C++ programlama dilinde dizileri kullanır
5) C ve C++ programlama dilinde işaretçileri kullanır

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilgisayar sistemi kavramlarına giriş, bilgisayar bileşenleri, işletim sistemi, dosya sistemi, programlama dilleri, derleyiciler
2) Basit veri tipleri, sabitler, değişkenler, tanımlayıcılar, aritmetik operatörler
3) Koşullu yapılar, ilişkisel ve mantıksal operatörler
4) Döngüler (do / while)
5) Döngüler (for), 'break' ve 'continue' anahtar sözcükleri
6) Fonksiyonlar, özyinelemeli fonksiyonlar
7) Diziler
8) Ara Sınav
9) Karakter dizileri, karakter dizi fonksiyonları
10) Çok boyutlu diziler
11) Dizi sıralama, arama yapmak
12) Hata yönetimi
13) İşaretçiler
14) Fonksiyonlara işaretçileri kullanarak referansla geçirme, fonksiyon işaretçileri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Concepts of Programming Languages, 11th Global Edition, 2017
Diğer Kaynaklar: Course Slides
Ders Notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık yazılım mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama, gerçekleştirme, sınama, doğrulama, ölçme ve bakımını yapma becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın yazılım mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; yazılım mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık yazılım mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama, gerçekleştirme, sınama, doğrulama, ölçme ve bakımını yapma becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın yazılım mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; yazılım mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 5 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 84
Ödevler 2 6
Küçük Sınavlar 3 6
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 141