Yazılım Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SWE206 | ||||
Ders İsmi: | Hesaplama Sistemleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. MUHAMMED DAVUD | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Ali GHAFFARI | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Donanım ve yazılım bileşenleri arasındaki etkileşimler de dahil olmak üzere bilgi işlem sistemlerinin karmaşık işleyişini analiz edin ve açıklayın. İşlemciler, bellek ve depolama aygıtları gibi temel yapı taşlarından giriş/çıkış sistemleri, ağlar ve işletim sistemleri gibi karmaşık konulara kadar bilgisayar sistemlerinin bileşenlerini ve mimarisini anlayın. Performans, verimlilik ve uyumluluk gibi faktörleri göz önünde bulundurarak bilgi işlem sistemleriyle ilgili sorunları analiz etmek ve çözmek için eleştirel düşünme becerilerini kullanın. Belirli gereksinimlere ve performans hedeflerine göre bilgi işlem sistemlerini tasarlayın ve optimize edin. Bilgisayar sistemlerinin altında yatan mekanizmaları anlamak için mantık tasarımının ve entegre devrelerin temellerini uygulayın. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, modern bilgisayar sistemlerinin altında yatan temel ilkelerin ve kavramların kapsamlı bir şekilde araştırılmasını sağlar. Bu ders, donanım, yazılım ve bunların etkileşimleri dahil olmak üzere bilgi işlem sistemlerinin karmaşık işleyişini araştırır. Öğrenciler, işlemciler, bellek ve depolama aygıtları gibi temel yapı taşlarından başlayıp giriş/çıkış sistemleri, ağlar ve işletim sistemleri gibi karmaşık konulara uzanan bilgisayar sistemlerinin bileşenleri ve mimarisi hakkında derin bir anlayış kazanacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bellek/önbellek özellikleri ve belirli bir adres izlemesi verilen bir sistemin önbellek performansını değerlendirin. 2) Çeşitli yazılım güvenlik açıklarını ve bunlardan nasıl yararlanılabileceğini belirleyin. 3) Benzer şekilde çalışan donanım ve yazılım bileşenlerini anlamanın bir yolu olarak adres çevirisini manuel olarak simüle edin. 4) Verimli depolama (özellikle yığın bellek) ayırma stratejilerini belirlemek için deney yapın. 5) Belirli işlemci mimarilerinde gelişmiş performans elde etmek için kodu düzenleyin ve derleyici ayarlarını kullanın. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sistem turu | |
2) | Temsili veri | |
3) | Makine Dili | |
4) | işlemci mimarisi | |
5) | Kod optimizasyonu | |
6) | Bellek Hiyerarşisi | |
7) | bağlama | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Olağanüstü kontrol akışı | |
10) | Sanal Bellek | |
11) | Sistem düzeyinde G/Ç | |
12) | Ağ programlama | |
13) | Eşzamanlı programlama | |
14) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Randal E. Bryant and David R. O'Hallaron, Computer Systems: A Programmer's Perspective, Third Edition, Pearson, 2016 |
Diğer Kaynaklar: |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |||||||||||
2) Karmaşık yazılım mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |||||||||||
3) Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama, gerçekleştirme, sınama, doğrulama, ölçme ve bakımını yapma becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |||||||||||
4) Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||||||||
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||||||||
11) Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın yazılım mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; yazılım mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık yazılım mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama, gerçekleştirme, sınama, doğrulama, ölçme ve bakımını yapma becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın yazılım mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; yazılım mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 0 | 0 | ||||
Laboratuvar | 13 | 0 | 0 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 0 | 0 | ||||
Ödevler | 1 | 0 | 0 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 0 | ||||
Final | 1 | 0 | 0 | ||||
Toplam İş Yükü | 0 |