Matematik (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MATH122 | ||||
Ders İsmi: | Combinatorics and Probability | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. GAMZE AKAR UYSAL | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Doğa Can Sertbaş | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı; sayma teknikleri ve olasılık teorisi ile ilgili temel kavramları öğretmek ve bu kavramları matematiğin ilerleyen konularındaki problemlerin çözümünde kullanma becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Dersin içeriği; saymanın temel prensibi, permütasyonlar, kombinasyonlar, binom teoremi, içerme-dışarma ve güvercin yuvası ilkeleri, yineleme bağıntıları, üreteç fonksiyonları, basit olasılık teorisi, şartlı olasılıklar, Bayes formülü ve bağımsız olaylar başlıklarından oluşmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Permütasyon ve kombinasyon kavramlarını, sayma problemlerinin çözümünde kullanır. 2) Binom teoremi kullanarak katsayı hesaplama yöntemlerini anlar. 3) Kombinatoriğin temel ilkelerini sayma problemleri üzerinde uygular. 4) Fibonacci sayıları gibi yineleme bağıntılarının genel formülünü hesaplar. 5) Koşullu olasılık ve bağımsız olaylar gibi olasılık teorisinin temel konularını kavrar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Saymanın temel prensibi, kümeler ve altkümelerin sayısı | |
2) | Permütasyonlar ve sıralı altkümelerin sayısı | |
3) | Kombinasyonlar ve belirli büyüklükteki altkümelerin sayısı | |
4) | Binom katsayıları ve Pascal üçgeni | |
5) | İçerme-dışarma ve güvercin yuvası ilkeleri | |
6) | Yineleme bağıntıları | |
7) | Üreteç fonksiyonları | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Örneklem uzayı ve olaylar | |
10) | Olasılık aksiyomları | |
11) | Eşit olasılıklı çıktılara sahip örneklem uzayları | |
12) | Koşullu olasılıklar | |
13) | Bayes Formülü | |
14) | Bağımsız olaylar |
Ders Notları / Kitaplar: | Grimaldi, R. P., Discrete and Combinatorial Mathematics: An Applied Introduction, 5th ed., 1999, Pearson Addison-Wesley. Ross, S. M., A First Course in Probability, 8th ed., ISBN-13: 978-0-13-603313-4, 2010, Pearson Prentice Hall. |
Diğer Kaynaklar: | L. Lovász, J. Pelikán and K. Vesztergombi, “Discrete Mathematics, Elementary and Beyond,” Springer-Verlag, New York, 2003; R. L. Graham, D. E. Knuth and O. Patashnik, “Concrete Mathematics: A Foundation for Computer Science,” Addison-Wesley Publishing Company, Boston, 1989. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Matematiğin kapsamı, tarihi, uygulamaları, problemleri, metotları ve insanlığa hem bilimsel hem de entelektüel disiplin olarak faydalı olacak bilgilere sahiptir. | |||||||||||
2) Matematik ile diğer disiplinler arasında ilişki kurma ve disiplinler arası problemler için matematiksel modeller geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||||
3) Gerçek hayattaki problemleri istatistiksel ve matematiksel tekniklerle tanımlama, formüle etme ve inceleme becerisine sahiptir. | |||||||||||
4) Analitik düşünme yeteneğine ve sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||
5) Literatür taraması yapabilme, okuduğu bilimsel makaleleri anlama ve yorumlama becerisine sahiptir. | |||||||||||
6) Bilgisayar bilimleriyle ilgili alanlarda çalışabilecek düzeyde temel yazılım bilgisine ve bilişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||
7) Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||
8) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ile etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, etkin sunum yapabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; akademik standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||||
10) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematiğin kapsamı, tarihi, uygulamaları, problemleri, metotları ve insanlığa hem bilimsel hem de entelektüel disiplin olarak faydalı olacak bilgilere sahiptir. | 2 |
2) | Matematik ile diğer disiplinler arasında ilişki kurma ve disiplinler arası problemler için matematiksel modeller geliştirme becerisine sahiptir. | 3 |
3) | Gerçek hayattaki problemleri istatistiksel ve matematiksel tekniklerle tanımlama, formüle etme ve inceleme becerisine sahiptir. | 3 |
4) | Analitik düşünme yeteneğine ve sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | 3 |
5) | Literatür taraması yapabilme, okuduğu bilimsel makaleleri anlama ve yorumlama becerisine sahiptir. | |
6) | Bilgisayar bilimleriyle ilgili alanlarda çalışabilecek düzeyde temel yazılım bilgisine ve bilişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir. | |
7) | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir. | |
8) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ile etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, etkin sunum yapabilme becerisine sahiptir. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; akademik standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |
10) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 düzeyinde kullanabilme becerisine sahiptir. | |
11) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 0 | 3 | 39 | |||
Uygulama | 13 | 0 | 1 | 13 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 0 | 4 | 52 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 15 | 15 | |||
Final | 1 | 0 | 25 | 25 | |||
Toplam İş Yükü | 144 |