BIM307 Veritabanı Yönetim Sistemleriİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Bilgisayar MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Bilgisayar Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BIM307
Ders İsmi: Veritabanı Yönetim Sistemleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
7
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BAHMAN ARASTEH ABBASABAD
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Bahman Arasteh
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bir veritabanı yönetim sistemi (DBMS) kullanarak temel bir veritabanı sistemi tasarlayın ve uygulayın.
Veri varlıklarını ve ilişkilerini temsil etmek için varlık-ilişki (ER) diyagramları oluşturun.
Bir veritabanında veri bütünlüğünü sağlamak ve tekrarlamanın azaltılması için normalleştirme tekniklerini uygulayın.
Bir veritabanından veri almak ve manipüle etmek için SQL sorguları yazın.
SQL kullanarak işlemleri yönetin ve veri tutarlılığını sağlayın.
İndeksleme ve sorgu optimizasyon tekniklerini kullanarak sorguları optimize edin ve bir veritabanının performansını iyileştirin.
Dersin İçeriği: Bu ders, bir veritabanı yönetim sistemi (DBMS) kullanarak verileri etkili bir şekilde yönetmek için gerekli temel kavramları ve becerileri kapsar. Öğrenciler, varlık ilişkisi (ER) modeli, ilişkisel model ve veri tanımlama dili, fonksiyonel bağımlılıklar, SQL, işlemler, eşzamanlılık kontrolü, dosya ve disk yönetimi, kurtarma sistemleri, indeksleme ve sorgu işleme ve optimizasyon hakkında bilgi edinecekler. Ayrıca, veritabanı normalleştirme, indeksleme ve sorgu optimizasyon tekniklerini öğrenerek veritabanlarının performansını iyileştirmeyi öğrenecekler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Veritabanı kavramlarını, varlıklarını, tablolarını ve alanlarını uygulayabilir
2) Verileri modelleyebilir ve yapısal veritabanı tasarlayabilir
3) SQL kullanarak verimli sorgular tasarlayabilir ve uygulayabilir
4) Veritabanını normalleştirebilir ve veritabanı performansını artırabilir
5) Veritabanı güvenliğini değerlendirip geliştirebilir ve yazılım uygulamasıyla bağlantı kurabilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Veritabanlarına Giriş
2) İlişkisel Veri Modeli - İlişkisel Model
3) İlişkisel Veri Modeli - İlişkisel Cebir
4) Veritabanı Tasarımı - ER Veri Modeli
5) Veritabanı Tasarımı - ER Veri Modeli
6) SQL - Veri Tanımlama Dili, Veri Manipülasyon Dili
7) SQL - Sorgu Dili - Küme İşlemleri
8) Ara Sınav
9) SQL - Alt sorgular - Küme elemanı testi, Küme karşılaştırması, Boş küme testi
10) SQL-Grouping
11) SQL - Kısıtlamalar: Veri tipi, birincil anahtar, ikincil anahtar, null olamaz, sütun kısıtlamaları
12) SQL - Depolanan prosedürler/fonksiyonlar
13) Normalleştirme
14) Sorgu optimizasyonu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Database System Concepts" by Abraham Silberschatz, Henry F. Korth, and S. Sudarshan
Diğer Kaynaklar: Ders notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, bilim ve bilgisayar mühendisliği prensipleri hakkında yeterli bilgiye sahip olma, hem teorik hem de pratik olarak, ve bu bilgiyi karmaşık mühendislik problemlerine uygulayabilme becerisi.
2) Etik prensiplere, mesleki ve etik sorumluluğa uygun davranma; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olma
3) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi iş uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilik farkındalığı; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
4) Bilgisayar mühendisliği uygulamalarının sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve bilgisayar mühendisliğine yansıyan dönemin sorunları hakkında bilgi sahibi olma; bilgisayar mühendisliği çözümlerinin yasal sonuçları konusunda farkındalık.
5) Uygun analiz ve modelleme tekniklerini kullanarak karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini tanımlama, formülleme ve çözebilme yeteneği.
6) Belirli gereksinimleri karşılayan ve gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında çalışan karmaşık bilgisayar sistemleri, cihazlar veya ürünler tasarlama ve geliştirme yeteneği, modern tasarım yöntemlerini kullanma yeteneği.
7) Sözlü ve yazılı iletişim becerileriyle etkili iletişim kurabilme; en az bir yabancı dil bilgisi; etkili raporlar yazabilme ve yazılı raporları anlayabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkili sunumlar yapabilme, açık ve anlaşılır talimatlar verip alabilme yeteneği.
8) Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkında olma; bilgiye erişme yeteneği, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli yenileme yeteneği.
9) Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerinin analizi ve çözümü için kullanılan modern teknikleri ve araçları geliştirme, seçme ve kullanabilme yeteneği, bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanabilme yeteneği.
10) Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemleri veya araştırma konularının incelenmesinde deney planlama ve yürütme, veri toplama ve analiz etme, sonuçları yorumlama yeteneği.
11) Çok disiplinli ekiplerde etkili bir şekilde çalışma yeteneği; bireysel çalışma becerileri.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, bilim ve bilgisayar mühendisliği prensipleri hakkında yeterli bilgiye sahip olma, hem teorik hem de pratik olarak, ve bu bilgiyi karmaşık mühendislik problemlerine uygulayabilme becerisi.
2) Etik prensiplere, mesleki ve etik sorumluluğa uygun davranma; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olma
3) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi iş uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilik farkındalığı; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
4) Bilgisayar mühendisliği uygulamalarının sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve bilgisayar mühendisliğine yansıyan dönemin sorunları hakkında bilgi sahibi olma; bilgisayar mühendisliği çözümlerinin yasal sonuçları konusunda farkındalık.
5) Uygun analiz ve modelleme tekniklerini kullanarak karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini tanımlama, formülleme ve çözebilme yeteneği.
6) Belirli gereksinimleri karşılayan ve gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında çalışan karmaşık bilgisayar sistemleri, cihazlar veya ürünler tasarlama ve geliştirme yeteneği, modern tasarım yöntemlerini kullanma yeteneği.
7) Sözlü ve yazılı iletişim becerileriyle etkili iletişim kurabilme; en az bir yabancı dil bilgisi; etkili raporlar yazabilme ve yazılı raporları anlayabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkili sunumlar yapabilme, açık ve anlaşılır talimatlar verip alabilme yeteneği.
8) Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkında olma; bilgiye erişme yeteneği, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli yenileme yeteneği.
9) Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerinin analizi ve çözümü için kullanılan modern teknikleri ve araçları geliştirme, seçme ve kullanabilme yeteneği, bilgi teknolojilerini etkili bir şekilde kullanabilme yeteneği.
10) Karmaşık bilgisayar mühendisliği problemleri veya araştırma konularının incelenmesinde deney planlama ve yürütme, veri toplama ve analiz etme, sonuçları yorumlama yeteneği.
11) Çok disiplinli ekiplerde etkili bir şekilde çalışma yeteneği; bireysel çalışma becerileri.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 3 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 55
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Uygulama 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Proje 14 28
Ara Sınavlar 1 20
Final 1 20
Toplam İş Yükü 166